• Clemmentina

Återföring

Fast att det är lättare att bli gravid vid färsk jämfört med fryst återföring stämmer inte. Det beror på! Generellt blir fler gravida vid fet än et men ingen regel utan undantag. Tex är skillnaderna väldigt små när det gäller blastocyst oavsett om den är färsk eller fryst. Läs mer här och se olika typ av statistik: www.medscinet.com/qivf/uploads/hemsida/Årsrapport%20Final%20ver%202.pdf

• Clemmentina

@KristinL85 Jag har erfarenhet av båda?dvs et med 2/3-dagars (och även fet med femdagars) i Sverige och behandling hos Olga. Det går faktiskt inte att jämföra. Helt övertygad om att din klinik i Sverige följer den praxis som finns här och det funkar för många (ca 2/3 blir ju gravida efter 3 äggplock i Sverige). Däremot är min erfarenhet att ivf-sjukvården inte är så flexibel och testar olika metoder/individanpassar i Sverige. Olgakliniken ser det på ett annat sätt. Där är praxis att alla gör hysteroskopi efter ägguttag innan det är aktuellt med återföring. De flests som söker sig till kliniken och gör Ivf med egna ägg har många misslyckade försök bakom sig. Då vill man säkerställ att det inte finns några problem med livmodern som inte syns på ett vanligt ultraljud. Det kan handla om att ta bort polyper, behandla infektioner och inflammationer osv. Olga-kliniken fryser enbart femdagarsembryon och i de flesta fall är de även pgt-a testade vilket innebär att man utesluter embryon med kromosomavvikelser.

• Clemmentina
    KristinL85 skrev 2023-02-26 18:34:32 följande:
    Nä jag förstår att det är svårt att jämföra, och jag vet att svenska klinker är mer restriktiva gällande olika metoder! Tyvärr...  Jag blev bara lite nyfiken när jag läste informationen på Olgas sida. Jag tror ju och hoppas att vår klinik gör det som lämpar sig bäst för oss! 
    Får man fråga hur det gått för dig? I Sverige resp Ryssland? 
    Precis! Utifrån svenska riktlinjer är det rimligt med färsk återföring. Utifrån Olgas variant är det mycket bättre med frysåterföring (nästan 2/3 får barn efter en återföring där). Vi lyckades inte i Sverige och gör nu behandling hos Olga. Vi hoppas det ska lyckas till slut! Mitt problem är inte att bli gravid utan att behålla graviditeterna?
Svar på tråden Återföring