Inlägg från: pinkv0dka |Visa alla inlägg
  • pinkv0dka

Bf november

Anonym (Elsy) skrev 2023-10-23 13:38:33 följande:
    Har du barn sen tidigare och när har de i så fall kommit? Min mage är också i olag men gissar att det ändå kan ta ett tag. Har vaknat av en del onda sammandragningar men de är inte regelbundna. 
    Nej första barnet här, min mamma har fått alla sina barn tidigare än bf men jag vill inte ställa in mig på något utan kan lika gärna gå över tiden. Tror inte sånt där är ärftligt. 
    Har också mycket sammandragningar, speciellt när jag är ute och går men inte så de känns jättemycket.. Magen är kaos ena dagen magknip/diarré och ena dagen ingenting men märker att har jag mer sammandragningar så har jag också magknip/diarré. Så borde hänga ihop
    Har du barn sen innan? Hur har det startat isåfall?
  • pinkv0dka
    Anonym (Elsy) skrev 2023-10-23 14:07:59 följande:
    Till viss del kanske det är ärftligt. Min mamma födde mig och min bror tidigare men det var med kejsarsnitt så oklart när vi egentligen skulle ha kommit. 
    Mitt första kom vecka 37+3 och började med vattenavgång. Hade haft mycket sammandragningar men inget som specifikt tydde på att det var på gång just då. Andra 38+2 men igångsättning. Dock var jag öppen och man behövde bara ta hål på hinnorna och dessutom fick jag fler och fler värkar när jag väntade på igångsättningen. 
    Nu har jag varit hård i magen hela graviditeten fram till i lördags. Sen dess har jag varit lös I magen. Undrar om det tyder på något. Så var det inte under mina andra graviditeter. 

Spännande att det kan vara så olika. Det här med att magen blir ur balans verkar gälla många vad jag hört, dock verkar det ju kunna hålla på i veckor.
  • pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-24 04:55:18 följande:

Att vara pigg nitt i natten kan jag skriva under på haha, detta är något som pågått under hela min graviditet, men i perioder.. nu är en sån period. kissar 2 gr/natt och har svårt att somna om. nu har jag varit vaken sen kl 03.30...

på tal om något annat, igår fick jag synrubbningar, lite flimmer eller mer en blixt i synfältet som varade ca 20-30 minuter. de var lite läskigt. jag har inte haft högt blodtryck eller äggvita I urinen men blev värt skraj för att nått var fel. efter lite googlande så tror jag att det var ögonmigrän då huvudet kändes tungt efteråt. men sjukt vad saker man ska vara med om, som man inte haft tidigare. Har ni andra upplevt liknande? 

Jag hade exakt så med ögonflimmer/dimmsyn under vecka 14-18 kanske. Upplevde sån fruktansvärd huvudvärk under den tiden men fick sagt till mig att det antagligen var hormonell huvudvärk för har lågt bt och normalt urinprov osv. Det gick över när huvudvärken gick över sen men var såklart läskigt i början när jag fick det.  Jag tycker dock du ska prata med bm ifall det ej går över eftersom det är såpass sent i graviditeten nu så havandeskapsförgiftning ökar, det var ju inte samma sak i vecka 14-18.
  • pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-10-27 11:28:02 följande:

Jag vaknade kl 04.00 inatt och var för pigg för att somna om, häftigt hur kroppen börjar ställa in sig för vakennätter och amning. 

Idag går jag in i vecka 39 (38+0), 13 dagar kvar till bf. Kommer han som min yngsta så är han är om en vecka, hoppas! Känner mig väldigt tung nu och klumpig, värsta projektet är att ta på sig strumpor!
    känner mig så redo för att föda Glad

Upptäckte att jag har gjort hallonbladteet på fel sätt, man ska visst inte ha kokande vatten på för maximal verkan. Endast 60-70grader. Men det kanske alla utom jag visste?

37+0 här, 21 dagar kvar till bf
    Måste erkänna att jag testat det mesta för att få igång något men inget har funkat haha..  färdknäppen är väl det som gav mest sammandragningar men det avtog sen. Ikväll är det fullmåne och det finns ju en myt som säger att det ska påverka, vilken sida står ni på? Kanske kommer det en bebis. 

Jag häller på vatten direkt från vattenkokaren, däremot har jag börja lagt på folie i 10 min efteråt. Oklart vad som är rätt och fel. Jag har druckit teet sen vecka 32.

• pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-28 22:34:22 följande:

Åh spännande med teorin om fullmåne!! Den känns ändå rätt så logisk eftersom månen påverkar vattnet, så varför inte?

Om vattnet går för nån av er skriv här så man får veta 😀 jag hade aldrig vattenavgång på min förra förlossning, utan då tog dom hål på hinnorna under förlossningen . Jag vill såååå gärna att vattnet ska gå av sig själv denna gång. Det hade varit väldigt häftigt 

Inget vatten gick för mig😂 önskar att det gjorde det så jag fattar att det är igång. Just nu har jag inte mycket tecken alls förutom sammandragningar som kommer och går och det har jag haft länge. Ska till bm imorgon, ska bli spännande och se om han är fixerad, min mage har inte sjunkit något. Sist var han ruckbar
  • pinkv0dka

Ni som gått igenom en förlossning innan, finns det tecken några dagar innan? Känner man av något i kroppen? Eftersom detta är mitt första barn så har jag ingen aning alls. Det verkar dock som att förlossningarna kan vara helt olika efter vad ni berättar. Förstår såklart att det är olika, för vissa kommer det säkert som en överraskning.

• pinkv0dka

37+2
    Var hos bm idag och bebis är fixerad!!
    däremot har mitt SF-mått stuckit iväg, blev förvånad för har hört att det brukar stanna av nu i slutet.
    Jag har legat strax under medelkurvan tidigare men följt min egen kurva bra. Nu har jag stuckit iväg rejält från min egna kurva men är fortfarande inom medel. Vad kan det bero på? Mycket fostervatten?
    Fick inte något tydligt svar av bm förutom att det kan bero på hur bebisen ligger, mycket vatten, stor bebis osv. Hon sa att ökar man med 5 cm på 2 veckor får man göra TUL men så mycket har jag inte ökat så det behövdes inte. 

• pinkv0dka
    Anonym (Emma) skrev 2023-10-30 12:24:34 följande:

Mina två senaste mätningar har varit samma mått, men det är olika barnmorskor som mätt. Hon sa att det såg bra ut iaf. Ska till bm på onsdag igen, är sista besöket före bf. 

Känner du att bebis är fixerad? Mina barn har varit ruckbara Fram till förlossning. 

Bm mätte två gånger men visade samma mått. Jag har ett besök till 15 nov men då hoppas jag han kommit.

Jag känner att det ilar i underlivet ibland, som blixtar men det går fort över. När jag är ute och promenerar strålar det ner i ljumskarna ibland. Jag tror inte jag bär bebis så lågt för min mage har inte sjunkit jättemycket som alla pratar om när bebis fixerar sig och inte den där extrema ilningarna i underlivet heller ..
  • pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-31 06:51:35 följande:

Inatt har jag kunnat klocka värkar, dock inte så smärtsamma, utan mer mensvärksliknande, som jag lyckades somna ifrån vid 04-tiden. Nu när jag vaknade är jag öm i livmodern och en bit till av slemmisen gick precis i trosorna (mums haha) med lite blod i, så jag tror det närmar sig nu för min del. Hoppas bara inte att detta blir utdraget! Måste packa klart allt! 

Hur mår ni? 

Åh vad spännande, verkar närma sig ju! Du får hålla oss uppdaterade, hoppas det händer mer under dagen.
    Är i 37+3 idag, här händer ingenting mer än sammandragningar då och då, som inte gör ont. Ska baka lussebullar idag, det kanske får det att sätta igång, man kan ju hoppas haha! Håller tummarna för dig
  • pinkv0dka
    jippi1234 skrev 2023-10-31 15:48:36 följande:

Vattnet gick för en timma sedan så nu åker vi in för kontroll. Har börjat komma värkar också (3-4 min mellan) så nu är jag rätt säker att det är på G! 

Lycka till!! Spännande!
Svar på tråden Bf november