Inlägg från: Anonym (Elsy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elsy)

Bf november

pinkv0dka skrev 2023-07-02 11:47:48 följande:

Första tidiga ultraljudet vi gjorde i vecka 9 gjordes privat och då stämde beräkningarna exakt med mens/ÄL, även när vi gjorde KUB (inte privat) men då tyckte hon att bebis var lite för liten för att datum skulle sättas. Vid RUL mätte hon bebis huvud och så bestämde hon ett datum och sa att detta gäller på moderskapsintyget. 

Konstigt att de gör så olika. Här sa de vid ultraljudet vecka nio att detta inte kommer att ändras. Det var likadant när jag var gravid senast för nio år sedan
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-07-03 22:48:37 följande:

Nu känner jag lillen varje dag, men inte lika tydligt som förra graviditeten, hade moderkakan i framvägg  även då men det kan väl skilja ändå.  Han rörde sig mycket vid senaste ul så vet ju att han är aktiv iallafall. 😊

letar namn för fullt nu, har några jag gillar men inget som känns helt 100 ännu..

Några av mina favoriter:
    Karl
    Nils
    Petter
    Arvid
    Emil

Får kolla på Astrid Lindgren filmer och gå på kyrkogårdar för mer inspiration 😊

Hur mycket känner du ungefär? Minns inte alls hur det var vid den här tiden under tidigare graviditeter. Vissa dagar är det mer stilla, vissa dagar rör han sig nästan hela tiden.

Fina namn! Knut trycker jag också är fint. Och Bo. Erik eller Theodor tycker storasyster här.
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-07-05 15:39:27 följande:

Olika varje dag här också. Tänker att det är mindre än förra graviditeten men ja, svårt att minnas.

Ja Knut är också fint, har en kollega som heter det så jag har sållat bort det för det känns märkligt pga det. Theodor är ju väldigt inne nu, liten trendspanare din dotter.😊
    Erik känns ju klassiskt och lite tidlöst ändå.

Gustav är ett namn som ligger och lurar i mitt bakhuvud hela tiden..

Gustav är fint! Theodor skulle nog vara efter artisten Thoez😅 mim morfar hette faktiskt också det men jag ät inte jätteflrtjust till dotterns förtret 
  • Anonym (Elsy)

Förresten, hur klär ni er? Hade inte tänkt köpa så mycket mammakläder eftersom det är en sån begränsad period men har svårt att hitta kläder som funkar. Mina vanliga tröjor glider upp. Tyvärr har jag inga kvar från tidigare graviditeter. 

• Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-07-10 19:48:07 följande:
    mycket klänningar! Har snart inga byxor som passar😅
    måste nog köpa några gravidbyxor eller tajts.
    Men då har du inte köpt gravidkläder än? Jag har köpt lite på rea men idag när jag hade en vanlig t-shirt till gravidbyxor satt den väldigt tajt och inte så snyggt.
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-08-28 12:20:34 följande:

28+3 här.😊

hb var bra, 120, så typ samma som vanligt, men niferexen är jobbig...
    Får nog ingen profylaxspruta denna gång, har för mig att lillen också är negativ.

Rörelserna är lite jobbiga ibland😅 men mysigt. Häromdagen kändes det som att han gick runt ett varv därinne.

fruktansvärd foglossning,  ska tillbaka till sjukgymnasten och testa tens. haltar pga att det strålar ner i ena benet och stönar när jag ska in i bilen, gör ont att byta pedal med foten😅😔

Ska ni få kikhostavaccin?
    Tänker ni ta influensavaccin?

Så jobbigt med foglossning! 
    Min rör sig fortfarande rätt oregelbundet men igår kväll var det kosntanta rörelser. 
    Ska försöka ta vaccin mot kikhosta och influensa. Känns tryggare att ha gjort det
  • Anonym (Elsy)
    jippi1234 skrev 2023-08-31 16:23:47 följande:

har era bebisar hicka ofta? Här hickas det flera gånger varje dag haha.. vet inte om det beror på att jag äter en del sötsaker 😂
    men hörni nu är det inte jätte länge kvar tills vi får träffa våra nya familjemedlemmar!! Längtar sååå mycket 

Ja! Min hickar så mycket! Flera gånger om dagen och ibland länge. Äter inte så mycket sötsaker då det triggar illamåendet så tror inte det hänger ihop med det. 
  • Anonym (Elsy)
    jippi1234 skrev 2023-08-31 16:23:47 följande:

har era bebisar hicka ofta? Här hickas det flera gånger varje dag haha.. vet inte om det beror på att jag äter en del sötsaker 😂
    men hörni nu är det inte jätte länge kvar tills vi får träffa våra nya familjemedlemmar!! Längtar sååå mycket 

Hur många gånger hickar din om dagen?
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-06 10:10:50 följande:

Vecka 33+6 idag 
    Har börjat uppleva att magen sjunkit en del på sistone, den har blivit väldigt hård. 
    Imorse vaknade jag med mensvärksliknande känsla? Eftersom detta är första barnet så har jag ingen aning om hur det ska kännas och vad som är vad.. enklast är att förklara det som en blandning av molande värk i nedre mage och rygg samt rejält magknip till och från? Min mage har varit lite kaos också men så är det när jag har mensvärk annars också. Hoppas bara livmodern tränar för han får gärna stanna några veckor till, har inga andra symtom. 

Mår annars rätt bra förutom att jag har svårt att komma till ro när jag ska sova, ont i benen osv. Är hemma på gravpenning så har fixat det mesta. Det som är kvar är att packa bb-väskan. Nu kämpar vi på!

Vad är det för smärtor i benen som du har? Jag har framförallt ont i ena benet och har varit på vårdcentralen som inte tyckte det behövdes utredas vidare 
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-17 13:06:33 följande:

35+3 här idag

Var hos bm igår och han ligger långt ner men är inte fixerad ännu, ?ruckbar? kalla hon det.
    Allt såg bra ut så det är denna eviga väntan. Nästa besök hos bm är 30/10. Har inte haft några mer känningar än sammandragningar när jag håller igång/promenerar. Magen är stabil igen. Ska försöka vaccinera mig mot RS närmsta veckan, såg att det hade börjat komma ut på vissa vaccinationsmottagningar.

Skulle du vilja länka någon mottagning som vaccinerar gravida. När jag kollar hittar jag bara för personer som är 60+. 
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-17 13:51:00 följande:

Kolla vaccin.nu, de vet jag har fått in men även Svea vaccin ska ha mottagningar som vaccinerar😊

Tack, vaccin.nu verkar tyvärr inte finnas på så många ställen och på Svea vaccin ser jag bara att er vaccinerar äldre😔
  • Anonym (Elsy)
    barnlängtan2021 skrev 2023-10-19 16:46:36 följande:

När jag får mensvärk ibland så känner jag mig samtidigt lite bajsnödig typ. Tecken på att förlossningen är på gång eller att bebis fixerar sig? Är i mitten av vecka 35 nu och sist jag var hos barnmorska så var bebis rörlig, är dock mitt andra barn så har hört att bebis inte fixera sig heller. 

Jag kan känna igen det men osäker på om det betyder att något är på g. Ganska säker på att min inte heller har fixerat sig än men som du säger sker det ju oftast senare när man redan har fött barn. 
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-23 13:35:21 följande:

Vecka 36+2

Jag blir galen på kroppen, ena dagen känns det som något är på gång med magknip/mensvärk/ryggvärk andra dagen ingenting😂

Idag har jag varit ute på power walk och kört intervaller i trapp och nu har jag magknip igen och kaos mage. Kroppen är underlig, speciellt när man aldrig upplevt detta innan. Är iallafall glad att jag kan promenera och träna trots att jag är såpass gravid, känns ändå skönt i kroppen efteråt. 
    Vill verkligen träffa bebis nu och känns som att något är på gång nu sista tiden, sover allt sämre pga av allt kissande sen vaknar jag också och är hur pigg som helst mitt i natten? Känner någon igen sig? 

Dock ingen slempropp eller andra syntom, bara ökade flytningar typ.. 

Har du barn sen tidigare och när har de i så fall kommit? Min mage är också i olag men gissar att det ändå kan ta ett tag. Har vaknat av en del onda sammandragningar men de är inte regelbundna. 
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-23 13:58:38 följande:
    Nej första barnet här, min mamma har fått alla sina barn tidigare än bf men jag vill inte ställa in mig på något utan kan lika gärna gå över tiden. Tror inte sånt där är ärftligt. 
    Har också mycket sammandragningar, speciellt när jag är ute och går men inte så de känns jättemycket.. Magen är kaos ena dagen magknip/diarré och ena dagen ingenting men märker att har jag mer sammandragningar så har jag också magknip/diarré. Så borde hänga ihop
    Har du barn sen innan? Hur har det startat isåfall?
    Till viss del kanske det är ärftligt. Min mamma födde mig och min bror tidigare men det var med kejsarsnitt så oklart när vi egentligen skulle ha kommit. 
    Mitt första kom vecka 37+3 och började med vattenavgång. Hade haft mycket sammandragningar men inget som specifikt tydde på att det var på gång just då. Andra 38+2 men igångsättning. Dock var jag öppen och man behövde bara ta hål på hinnorna och dessutom fick jag fler och fler värkar när jag väntade på igångsättningen. 
    Nu har jag varit hård i magen hela graviditeten fram till i lördags. Sen dess har jag varit lös I magen. Undrar om det tyder på något. Så var det inte under mina andra graviditeter. 
  • Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-23 17:43:48 följande:

Spännande att det kan vara så olika. Det här med att magen blir ur balans verkar gälla många vad jag hört, dock verkar det ju kunna hålla på i veckor.
    Ja, jag har också hört att det kan vara så ett par veckor. Tyvärr, vill att det sla sätta igång nu. 
  • Anonym (Elsy)
    Maymom skrev 2023-10-28 10:28:29 följande:

37+1 här.
    ja det närmar sig verkligen nu, jag känner mig inte redo än. Även om det ska bli skönt att slippa foglossningen. 
    Bebisen har vänt sig neråt av sig själv, så skönt!!
    Han ligger nu vänstervänd, dvs rygg åt höger tittar åt vänster. Får se om han byter sida snart eller om det blir under förlossningen...

Har också hört det om fullmåne, den versionen jag hört är att det är lättare att vattnet går eftersom månen påverkar vatten(som ebb och flod).😁 ingen aning om det finns något som backar upp det. Men jag märker ju att 3-åringen sover dåligt runt fullmåne.. vaknar mycket och vill ligga halvt på mig.

Min ligger precis likadant. Ruckbar i onsdags sa bm. Vet inte om min andra fixerade sig eller om hon vat ruckbar fram till förlossningen. Jag undersöktes igår. Tappen var mjuk men fortfarande bakåtriktad. 
  • Anonym (Elsy)

Jag undrar så vad som avgör att förlossningen sätter igång och när. Med första barnet gick vattnet men inte med andra och tror inte det kommer ske nu heller. Jag är ungefär vid den tiden de andra kom men det känns inte riktigt som att det är på gång. 

• Anonym (Elsy)
    pinkv0dka skrev 2023-10-29 08:55:59 följande:

Ni som gått igenom en förlossning innan, finns det tecken några dagar innan? Känner man av något i kroppen? Eftersom detta är mitt första barn så har jag ingen aning alls. Det verkar dock som att förlossningarna kan vara helt olika efter vad ni berättar. Förstår såklart att det är olika, för vissa kommer det säkert som en överraskning.

Med första gick vattnet plötsligt, då hade jag inga föraningar. Med andra fick jag ganska plötsligt värkar. Sen har det gått väldigt fort 
  • Anonym (Elsy)
    jippi1234 skrev 2023-10-31 10:14:34 följande:

Jaa, tack allihopa och desamma till er, hoppas vi alla får träffa våra bebisar snart! {#emotions_dlg.flower}

Maymom: Värkarna varade ca 1 minut och kom med ca 4-7 min mellanrum, så lite oregelbundna men ändå rätt täta. 

Jag känner mig rätt pigg idag och taggad just nu. Har blivit några toalettbesök så kroppen tömmer sig, precis som förra gången. ?Mensvärken? finns kvar men är inget regelbundet nu, så vi får se om det händer nått mer ikväll/inatt. Jag ska försöka vila idag, men är så mycket jag vill hinna göra klart så får se hur mycket jag hinner vila haha. 

Lite samma för mig. Slemproppen har gått, ibland regelbundna värkar men sen släpper det och lugnar sig. 
  • Anonym (Elsy)
    jippi1234 skrev 2023-10-31 10:48:31 följande:
    Åååh spännande!! Har du också haft lite blod i din slempropp? Min går i omgångar nu under dagen haha.. 

Jag tänkte sitta lite på pilatesbollen idag för att hjälpa han med lite ytterligare 😀
    En dag var det svagt rosa men annars mer år det gulvita hållet. Tror det var mer blod med första barnet.  Håller tummarna att pilatesbollen ska hjälpa!
Svar på tråden Bf november