Inlägg från: Anonym (Emma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emma)

Bf november

Visade sig igår att jag är på jobbresa när kub ska genomföras och det går inte att boka om, fick ul veckan efter istället vecka 14. Hon sa att vi nog får hoppa över kub och bara göra NIPT, men det känns lite sent.  

mitt illamående eskalerar, vid tre tillfällen har jag inte hunnit fram till toan och kräkts rakt ut över golvet. Det går fort. Jag är lite orolig för om det händer på jobbet, har en lång väg till toaletten och väldigt öppet klimat så att många skulle se mig. Har aldrig varit med om sådana kaskadkräkningar innan! någon som har något bra tips som kan fungera?

• Anonym (Emma)

Tack! Jag ska fråga om tabletter. Att må illa klarar jag egentligen att kämpa mig igenom, men kaskadkräkningar, hulkningar och uppstötningar är för mycket. Har svårt med maten också och jag är inte så stor, försöker få i mig sådant jag tycker är gott. 

jag är borta en vecka, veckan före var fullbokad. Hon sa att det bara är vecka 12-13 som man gör kub på, sen kan det vara försent. Men jag få ul iaf, längtar som bara den efter att få se vad som finns där inne. Lika spännande varje gång!

• Anonym (Emma)

Jag fortsätter må illa och kräkas, är extremt trött och magen uppsvullen som en ballong (är Platt i normala fall), brösten ömmar. Jag har inte upplevt så starka symtom i mina tidigare graviditeter. Har även blött lite, kommer när jag kissar. Men så länge jag har såhär starka symtom så är jag inte så orolig för missfall, blödde lätt i min förra graviditet också i början. 

fick en tanke innan, tänk om vi har bestämt oss för en liten sladdis och får två istället, blir nervös av den tanken. 

• Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-03-31 07:43:39 följande:
    Fick också den tanken nu när mitt illamående började tidigare än andra graviditeter och jag har sån hemsk yrsel. vi har bara 2 sedan innan men det hade känts tufft med 2 nu, innebär ju mycket annat med bil, sovrum mm...
    Var detta ditt femte barn? har ni tvillingar i släkten?

Ja, skillnaden från 3 till 4 blev skillnad för oss med större bil och större boende, så jag förstår vad du menar. Med en nr. 5 så har vi platsen, men skulle det bli sex så får vi fixa en minibus, rum löser sig med att de får dela tills att äldsta barnet som fyller 17 iår flyttar ut om några år. Men jag är nog ändå mentalt oförberedd om det skulle vara så. 
    Det finns tvillingar i min släkt på ena sidan. 

jag läste att risken för tvillingar är större efter 35år, men jag funderar på om det är med IVF. 

Jag får vänta tålmodigt till ultraljudet i maj, men har funderat på att betala för ett tidigt ultraljud privat. Får se om jag har tålamodet med mig. 

jag jobbar nätter ibland och känner att illamåendet ställer till det med sömnen, vaknar flertalet ggr för att jag mår illa. Hoppas att det går över snart, är vecka 8+0 idag. Tabletter fungerar inte, har inte hittat något som fungerar och jag vill helst inte behöva säga något på jobbet än. 

• Anonym (Emma)

Jag har berättat för barnen att jag är gravid, mina kräkningar har blivit ganska jobbiga så de började bli oroliga över att jag är sjuk. Både igår och idag kräktes jag så hårt så att ja kissade på mig, har aldrig varit med om det tidigare. Blir helt matt och slut efteråt, ska ringa barnmorskan imorgon bitti om jag kommer fram och säga att jag behöver hjälp. Jag känner att det blir mycket i det här läget med alla barn, hund, hemmet och heltidsjobb. Träna går inte alls, även om jag så gärna vill  

Barnen blev överraskade, men ändå väldigt positiva till ett ev. syskon till! Det värmer i hjärtat. Men jag gillar inte att de blir oroliga för mig, hade Två barn utanför toaletten när jag kräktes som ropade oroligt efter mig. Jag försökte lugna dem, men de ser såklart att jag inte mår bra. 

• Anonym (Emma)

I min region ingår både kub och nipt utan kostnad. Men jag har fått till mig att de förmodligen bara kör nipt på mig pga att det var brist på tider på ul till kub. Känns ändå som att nipt ska vara säkrare, så det känns ok. 

Var och lämnade en massa blodprover igår och om några dagar har jag inskrivningssamtal. Kändes så långt bort för några veckor sedan, men tiden har gått fort!

Mitt illamående har börjat bli bättre, kräks inte lika mycket längre. Men det värsta är att jag får hulkningar av min hunds lukt när han kommer för nära och vill gosa. 

• Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-04-12 21:21:02 följande:
    Vilken region är det?😃
    bra att nån mer börjar köra nipt.direkt, men segt att det inte gäller oss alla.
    Att du lämnat prover innan inskrivning känns också speciellt. Spännande att höra vilken region som det skiljer sig så i.😊
    Region Öst, jag har bott i en annan region tidigare och upplever också att det är stora skillnader. Här erbjuder man kub för alla, i min gamla region var det bara för 35+.  När jag ringde mvc för att boka första besöket la hon in beställning på prover direkt, var bara att åka förbi vc och lämna. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-04-17 05:57:03 följande:
    Ringer ni 1177 och rådfrågar när ni börjat blöda? Eller vart ringer ni för att få komma in och göra vul? började blöda mycket i morse, har inte ont och de kommer inga klumpar. 1177 sa att jag skulle avvakta, men med är lättare sagt än gjort. 

I min förra graviditet började jag blöda mycket, åkte in till akuten som gjorde ett ul, var då i vecka 11 eller 12. 

de förstod min oro Och ifrågasatte inte alls varför jag kom in. 

• Anonym (Emma)

Gick in i vecka 12 igår, känns som att man kan slappna av lite med missfallsrisken. 

Upptäckte nu på morgonen att jag kan känna livmodern utanpå huden när jag ligger nerHjärta

• Anonym (Emma)
    Maymom skrev 2023-04-27 20:48:21 följande:

Såg ett hjärta som slog idag!!
    och en liten som vinkade och hoppade runt.😍
    känner mig tusen gånger lättare nu även om kub fortfarande är kvar att invänta.

Åh grattis!  Är så avundsjuk på er alla som har fått de de små liven, längtar så efter att få se min lilla krabat också! Går in i vecka 13 idag och har inte UL förrän 9:e maj, men det närmar sig?
Svar på tråden Bf november