Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Bf november

garderobsblomma skrev 2023-11-08 03:30:12 följande:

Jag har en bebis i sätesbjudning som inte vill vända sig, och igår fick jag veta att jag kommer få ett datum för kejsarsnitt nästa vecka! Alltså att jag denna vecka får veta vilket datum bebis kommer till världen, och att det blir någon gång nästa vecka. Jag har inte älskat att vara gravid, men såklart varit väldigt tacksam för att jag kunde bli det, så det känns jätteskönt att veta att det någon gång nästa vecka är över? Får hoppas det inte drar igång innan dess, för föredrar planerat före oplanerat snitt även om man väldigt gärna vill träffa sin bebis nu!!

Blivit lite stressad av att läsa om tecken på och önskemål om att det drar igång eftersom jag inte haft en plan förutom önskemål om att inte föda i sätesbjudning men nu när det börjar finnas en plan kan jag vara med och tagga till!

Vad skönt att det styrs upp och du får en plan. Tänk så olika det kan vara, min låg ju i säte för någon vecka sedan och jag fick tid för vändningsförsök. jag fick panik av att ev behöva kejsarsnitt och började googla om att föda i säte istället. Dock hade jag nog inte fått det pga deras storleksgränser. Han hade ju vänt sig, vilket blev en lättnad.

Jag har några vänner jag tänkte skulle fått peppa mig om det hade blivit snitt för de hade väldigt bra upplevelser av det och kunde inte förstå att jag inte ville det. Som sagt, väldigt olika vad man föredrar och skönt att olika möjligheter finns.😊

Förstår att det blir härligt att ha ett datum och veta att den kommer då. Själv går man ju verkligen bara och gissar nu...

• Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-09 19:49:40 följande:

Blir ingen bebis på bf här heller! 

Var så säker på att han skulle komma lite tidigare och speciellt efter att bm sa att det var öppet två cm vid hinnsvepningen. Har bara en massa onda sammandragningar till och från, min kropp kanske inte fattar vad den ska göra längre.  Får träna på lite mera tålamod?.

Nej som du säger är det ju rätt ovanligt att pricka rätt.
    Här händer ingenting, ingen slempropp, nada. Men det är bra, behöver jobba imorgon.😁 och sen hade det ju varit skönt med några dagar ledigt innan bebis kommer😅
  • Maymom

Har haft mensvärkskänsla två ggr idag och känt mig mycket tyngre än innan. Får se om det är början på nåt.
    39+0 idag.
    tror att jag också åkt på svamp så smörjer järnet nu, fan vad det kliar. Känns som nån finne eller nåt också men går ju inte att kolla och se vad det är😅

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-11 09:18:43 följande:

Fortfarande mensvärkskänsla?

Hade både hemsk klåda av svampen sen graviditetsklåda på resten av kroppen, trodde jag skulle dö en natt😅 För mig hjälper inte att bara smörja utan körde med en sån engångskapsel också. Blev snabbt bättre då. 

Nä nu blir det en morgonpromenad i solen, inga tecken mer än stök i magen av bebis men det är inget nytt😀

Vaknade mycket natten till igår, lätt mensvärk typ i bäcken och ner i benen. Sen ingenting under gårdagen.

Vaknat inatt 4 ggr, kraftiga men inte onda sammandragningar och lätt mensvärkskänsla.

Lugnt nu på morgonen. Antar att det kan hålla på så här ett tag..🤪

Nån med mer känningar?
    emma: hände nåt mer under gårdagen?
  • Maymom
    barnlängtan2021 skrev 2023-11-13 15:56:47 följande:

Hade väldigt mycket yrsel, illamående och gjorde nr 2 på toaletten flera gånger igår. Var i kontakt med förlossningen två gånger men de sa bara att jag kommer bli magsjuk och att jag ska återkomma om det inte går över eller blir värre. Ringde idag på fm igen och fick komma in på kontroll då, alla prover och allting såg fint ut. 

Så blev hemskickad och de misstänkte att jag hade ett virus. Jag köper inte det helt hundra och känner mig inte ett dugg klokare egentligen. Mår bättre nu men känns mer som att kroppen förbereder sig för förlossningen, någon som haft liknande? 

Har haft en del yrsel sista veckan, men kan bero på att hb-värdet sjunkit senaste. Hade också väldigt lätt att bajsa för nån vecka sedan men tror det kan ha varit för att han låg i säte och kanske blev det mer rörelse i tarmarna då?🤷🏼?♀️
  • Maymom
    barnlängtan2021 skrev 2023-11-13 21:46:35 följande:
    Mitt hb värde hade stigit från 119 till 134, så mitt var väldigt bra! Väldigt oklart vad allt beror på. Hoppas på att må helt bra imorgon
    superbra värde!
    Sen sover man väl sämre överlag nu, även de nätter jag sovit länge så kan det kännas som att jag inte är utvilad.
    Har du varit sjuk nåt under graviditete? jag har klarat mig varje gång sonen varit sjuk, tänker att det kan vara så att man klarar viruset men kanske bara blir lite svagare.
    Eller så är det bara kroppen som reagerar på att det närmar sig nu, vem vet.😊
    Hoppas du mår bättre imorgon.
  • Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-14 19:30:35 följande:

39+3 idag
    Inga tecken här, fruktansvärt otålig nu främst för alla tjatar runt omkring när det är dags.
    Bm imorgon, ska höra lite vad som gäller om man går över i inom vår region, hinnsvepning osv

Min mage har ändrat form tycker jag, bebis är ju fixerad sedan flera veckor tillbaka men magen har liksom blivit slappare eller vad man ska säga, vid naveln och neråt typ. Någon annan som upplevt det? Tycker det trycker ut mot sidorna/revbenen istället och att den typ är bredare än spetsig nu. 

Har inte upplevt det. Min mage är verkligen rakt fram. Här känns det tungt sedan några dar tillbaka. Idag har han nog rört sig lite neråt, har ilat och hugget mycket därnere, kanske att han kommit åt någon nerv.

Har blivit lite orolig inför förlossningen nu, så måste peppa lite med nån podd tror jag😊 typ lyssna på Gudrun abascal.

Här tror jag 41+3 är normalt att sätta igång, då är man igång eller tom klar innan 42+0. Hinnsvepning vet jag inte hur de resonerar kring. Jag fick igångsättning sist, tror det var väldigt likt en spontan förlossning när det väl satte igång. Jag var väldigt nöjd med det. Men hade varit kul att få vara med om att det drar igång av sig självt.😊

För min del hade det varit skönt om det dröjde några dar till så jag får några dagar ledigt här nu innan.😊

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-14 21:25:57 följande:

Känner igen det där med ilningarna, dom kommer och går för mig. Just nu är jag bara kissnödig konstant kan knappt röra mig offentligt för måste veta vart närmsta toalett finns!!

Mitt första barn så förlossningen känns liksom så overklig för mig och vet inte vad jag ska förvänta mig därav känner jag mig nog ganska lugn än så länge. Hoppas du får lite pepp av podden. 

Igångsättning för mig känns jobbigast, jag är orolig och vill gärna att det ska starta av sig själv samma med hinnsvepning vill inte att det ska pillas i onödan och jag bara ska få pinvärkar. Allt känns lite rörigt eftersom jag inte gått igenom detta innan och försöker hålla mig lugn om att han kommer när han själv vill. Du får njuta av lite ledigt innan bebis är här😊

Det gick inte att göra hinnsvepning för mig förra graviditeten. Tappen var för stängd och långt bak. 

Testade ballongkateter som inte hjälpte, sen tabletter 12 timmar. Så det var rätt smidigt. När det drog igång var det regelbundet direkt så slapp pinvärkar.så det var ju en fördel med igångsättning.
    Jag var rätt taggad på förlossning då. Har varit det denna gången också, fram till nu, behöver nog bara tagga till lite igen. 😅
    Är ju en häftig upplevelse, kvinnokroppen är ju fantastisk som klarar det och man får försöka lita på kroppen. Jag blev lite förvånad när huvudet kom ut och inte resten av kroppen följde med direkt utan jag fick vänta på nästa krystvärk för att få ut axlarna. Tydligen kan de komma på en eller två krystvärkar, jag trodde det bara skulle gå av farten när huvudet väl kom ut men för mig tog det 2 värkar😅

Jag läste på rätt mycket förra gången, ville ha koll på lite allt möjligt som kan hända. Hur är du, vill du veta olika scenarion eller inte läsa/höra så mycket innan?

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-11-14 21:58:27 följande:
    Det känns ändå skönt att höra att du haft en bra upplevde med igångsättning, hört för mycket negativt kring det. Jag tror förlossningen kommer bli det häftigaste jag varit med om och jag försöker tänka att jag är ju gjord för att klara av detta på något sätt😅 Taggar man inte till när man får lite mer tecken på att det är på gång? Eller så får man hemska värkar direkt och ångrar sig haha.

Jag har nog inte läst på så mycket utan försöker ta det som det kommer, är nog rätt insatt i det praktiska och vad som kan hända, bedövning osv men tänker inte måla upp någon bild hur det kommer bli för mig just nu. Ska erkänna att jag kollat en del förlossningsvideos på youtube dock på gott och ont.

Det där med krystningsfasen är jag mest nojjig för ring of fire, när huvudet ska ut, men jag går inte och tänker på det så mycket just nu 😅

Ja när kroppen väl förstod att det var dags att få värkar, efter tabletterna, så var det som vilken förlossning som helst. Jag gick in mycket i min egen bubbla, minns knappt hur rummet jag födde i såg ut. 😅

Det tror jag är bra, inte ha för tydlig bild över hur det ska bli, ta det som det kommer, vara förberedd på det mesta och öppen för det mesta. Låser man in sig för mycket på hur det ska gå till blir man nog lättare orolig.
    Jag hade två olika ställningar som kändes naturliga för mig, får se om det  blir samma nu. Tyckte bad var skönt och hoppas det går nu också, men kanske hinner man inte lika mycket andra gången.🤷🏼?♀️

Vet att jag tänkte: nu förstår jag att det kallas ring of fire. 🙈😅
    Det var väldigt tydligt men en liten del av det hela. Krystvärkarna gav en annan kraft än de tidigare värkarna, mäktigt att känna skillnaden, hur kroppen jobbade mer av sig själv.

• Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-11-15 12:59:02 följande:

Det gör jätteont med hinnsvepning Och obehagligt.

idag var jag öppen 4cm, har fått tid för ytterligare en hinnsvepning och om det inte fungerar igångsättning på tisdag. 

Förstår att det är segt med väntan. Vill minnas att jag läste vid min förra graviditet att av de som går över tiden så har de allra flesta startat av sig självt senast 10 dagar över tiden. Men hittar inte den statistiken igen.

Om du är öppen 4 cm så tar de väl hål på hinnorna vid ev igångsättning?
    Känns ju otroligt att man kan gå så länge och vara så öppen. Hoppas det drar igång för dig snart. 
Svar på tråden Bf november