Inlägg från: garderobsblomma |Visa alla inlägg
  • garderobsblomma

Bf november

1 nov Karrobruden, 33år, tredje barnet
    6 nov, Andromeda326, 32 år, andra barnet
    10 nov, Emma, 37år, femte barnet
    17 nov, jippi1234, 32 år, andra barnet
    21 nov, Maymom, 40 år, andra barnet
    21 nov, Myyran, 24 år, andra barnet
    22 nov, garderobsblomma, 31 år, första barnet
    24 nov, Storken23, 31 år, första barnet
    24 nov, Barnlängtan2021, 29 år, andra barnet
    24 nov, Blåbärsris123, 43 år, fjärde barnet
    24 nov, Loviisa92, 31 år, första barnet
    27 nov, Cocachins, 35 år, andra barnet

• garderobsblomma

Jag har de senaste dygnen haft som spår av brun/orange flytningar och är såklart orolig för missfall efter att ha googlat. Kommer verkligen inte mycket, men vågar inte tänka/hoppas att det ska vara något annat än missfall. Tidigare missfall har inte känts såhär, då har det huggit i magen och sedan krampat i kombination med blod och nu upplever jag att jag har samma symtom (trötthet, äckelkänsla för mat, ryggtrötthet, mild mensvärkskänsla, ont i brösten) som innan flytningarna. Någon som har samma som jag eller tips på hur man inte ska oroa sig så mycket? 

• garderobsblomma
    Maymom skrev 2023-08-16 19:24:46 följande:
    Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
    Jag har fått en sjukskrivning nu i v. 26-27 för foglossning och tyckte verkligen inte det var krångligt att få till! Läkaren på MVC lyssnade in mina symtom och skrev en sjukskrivning direkt efter det. Redan när jag var i v. 18 och var där för foglossning och undersökning för att se att det var foglossning och inte något fel i livmodern osv erbjöds jag sjukskrivning men då ville jag avvakta. Rekommenderar MVC-läkare om du inte testat det!
  • garderobsblomma
    Anonym (Emma) skrev 2023-08-18 01:12:41 följande:

Hur pass påverkad blir du av foglossningen? tänker lite på hur ont/påverkad man behöver vara för att få en sjukskrivning. 

Jag vill helst jobba, men har svårt för att röra mig kvällar och nätter pga smärtan. Jobbar 3-skift. Har också börjar känna av bilkörningen när jag pendlar. Så min fråga till dig är mest för att ha koll och vara lite förberedd på vart gränsen går om jag rätt som det är ger upp och känner att min kropp sätter stopp. 

Skulle säga att jag är tillräckligt påverkad för att jag ska känna att det känns omöjligt att fortsätta jobba med samma arbetsuppgifter (vårdarbete på treskift med mycket tung omvårdnad) graviditeten ut men tillräckligt "bra" i foglossningen gör att ta hunden på promenader och kunna hjälpa till i viss mån med renovering hemma. Blir värre om jag går mycket eller gör tyngre lyft. Min läkare på MVC sa att det troligtvis kommer bli värre med tiden och därför gjorde hon en sjukskrivning redan nu, sedan har jag bara visat upp den för arbetsgivaren och fått andra arbetsuppgifter istället för att behöva vara hemma.
  • garderobsblomma
    Maymom skrev 2023-08-18 01:18:20 följande:
    Har du fått godkänt från försäkringskassan också på att få sjukpenning för det?
    Vad var dina symptom?
    Har inte behövt skicka in till försäkringskassan än eller ta ut sjukpenning för att jag kunde få nya/andra arbetsuppgifter av arbetsgivaren så vet inte om de skulle godkänna sjukskrivningen, men har heller inte ens tänkt tanken på att de inte skulle hehe. Just nu har jag sjukskrivningen som trygghet ifall smärtan blir outhärdlig och för att chefen vid behov ska kunna motivera till sina chefer varför hen "tagit bort" omvårdnadspersonal från en schemarad och så ska jag testa arbeta med nya arbetsuppgifterna och se om det gör det lite bättre.

Symtomen är tyngdkänsla/drag i ljumskarna, låsning i höfterna ibland, trött/bultande värk i ländryggen ned mot skinkorna och från och till ischias-känsla i någon sida när jag ansträngt mig för mycket. Utgångspunkten i början av dagen när jag vilat är trötthet/molvärk i ländryggen och lite drag i ljumskarna.
  • garderobsblomma

Jag har en bebis i sätesbjudning som inte vill vända sig, och igår fick jag veta att jag kommer få ett datum för kejsarsnitt nästa vecka! Alltså att jag denna vecka får veta vilket datum bebis kommer till världen, och att det blir någon gång nästa vecka. Jag har inte älskat att vara gravid, men såklart varit väldigt tacksam för att jag kunde bli det, så det känns jätteskönt att veta att det någon gång nästa vecka är över? Får hoppas det inte drar igång innan dess, för föredrar planerat före oplanerat snitt även om man väldigt gärna vill träffa sin bebis nu!!

Blivit lite stressad av att läsa om tecken på och önskemål om att det drar igång eftersom jag inte haft en plan förutom önskemål om att inte föda i sätesbjudning men nu när det börjar finnas en plan kan jag vara med och tagga till!

Svar på tråden Bf november