• tikki masala

Hur och vid vilka tider äter era barn?

Nu undrar jag hur era barn i lågstadiet äter på dagarna. 
    Mitt barn som går i 2:an äter först frukost hemma och sedan lunch och mellanmål i skolan. Sedan vid 16 tiden så får han en banan och vi äter kvällsmat vid 18 och sen får han Någon mer frukt innan läggdags. 

Men när han har kompisar över så är de alltid så hungriga. och frukter räcker inte för dem utan då måste jag rucka på vår rutin och äta kvällsmat vid 17 istället. 

Hur äter ni? Vid vilka tider? 

• Svar på tråden Hur och vid vilka tider äter era barn?
  • LaFontaine

Vi har också rätt sena vanor. En frukt vid 16 och middag vid 18.30-19.00. Sen äter vi inget mer. Har vi kompisar på middag kan vi i princip aldrig äta senare än 17.30, för då är de verkligen vrålhungriga. Jag börjar ana att vi är de udda fåglarna i kompiskretsen. Barnen går i f-klass och förskola. 

• Gasellen87

Mina stora går i 1:an och 3:an ( de små är 3 år och 1 år så de har lite andra rutiner) De äter ungefär såhär:

07.00 Frukost 
    9.30 Frukt i skolan
    10.30/11.00 Lunch i skolan
    14.30 Mellis hemma ( fil, smörgås eller smothie) 
    16.30/17.00 Middag 
    19.30 Enkel kvällsmat ( Knäcke, frukt eller annat enklare) 

Båda två simtränar förra gånger i veckan, spelar fotboll och är väldigt aktiva. 

• Lotchi

Vi är också sena, äter sällan middag innan kl 19. Våra barn i lågstadiet har många aktiviteter och äter mellis i skolan och sen ett till mellis typ frukt och yoghurt eller knäcke vid 16 innan aktivitet. 

På helgerna är vi supersena, frukost vid 10, lunch vid 14 och middag typ 20 😅 däremellan fika och frukt om man är hungrig. 

• Litorina

Frukost. Skollunch. Fritidsmellis. Mat hemma ca 17:30. Om hon vill ha: lite smörgås eller frukt typ 19:30. 

• Fliselisan

Våra barn har alltid ätit frukost hemma vid 07:30, sen lunch i skolan ca 11, mellis i skolan kl 14, sen ngn frukt/knäckemacka etc hemma vid 15.30-16 tiden och middag runt 18. Ibland 18:30. 

På helgerna är vi också sena, frukost runt 10, lunch vid 13-13:30, mellis vid kanske 15-16 o h middag närmare 19 tiden.

• Cereal Killer

7-åringen äter vid ca 8, 12, 16 och 19 mån-torsdag. Fredagar brukar vi skippa mellanmålet och sedan äter vi en mer utdragen middag som börjar vid 17 eller så. På helgerna är det väldigt olika beroende på vad vi hittar på för aktiviteter. 

• Elin pelin

Middag på kvällen vid 18-18.30 men det är för att mannen hämtar vid 17.30 och jag är hemma från jobbet ca 18.20.
    eftersom barnen hämtas sent får de en extra frukt vid 17 på fritids.

• tikki masala

Så vi är inte så annorlunda iallafall. Det känns ju sådär när en av kompisarna var här första gången (för ett tag sedan) och blev hämtad vid 18. Det första han sa till sin mamma var att han var hungrig och det blev ingen mat. Trots att jag hade skur upp tre äpplen i bitar och morotsstavar. De åt iofs upp alltihopa men han sa inget mer om det att han skulle vart mer hungrig eller så. Det var lite pinsamt att jag svultit ut honom. 

Vi brukar liksom äta efter kl 18. 

• Litorina

Vi stämmer alltid av med kompisarnas föräldrar om de ska äta här eller inte, så slipper man såna fadäser. 

Svar på tråden Hur och vid vilka tider äter era barn?