Inlägg från: Anonym (Juli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juli)

Bästa sättet att få en kärleksförklaring?

Anonym (M) skrev 2023-02-24 20:36:13 följande:

Kärleksförklaringen kan få vänta lite. Börja med att återknyta kontakten och ta det ett steg i taget.

Exakt. Alla alternativen i omröstningen hade jag uppfattat som knäppa eller läskiga. 

Du är kär i minnet av den här personen, TS. Det du kan göra är att fråga om han/hon vill ses och så får du se vart det leder. Vill den andra börja umgås igen märker du ju det. Om den inte vill det har ni sluppit en rätt jobbig situation som det ju blir om du öser ur dig kärleksförklaringar och den andra har gått vidare för länge sedan. 

• Anonym (Juli)

De flesta människor mår bra av att leva i en nära relation, men om man hänger upp sin lycka helt på den andra blir det ett extremt tungt lass för den att bära. Ytterst få klarar av det utan att bli kvävda. De flyr förr eller senare för att rädda sig. För att ha en långsiktigt fungerande nära relation behöver man fungera ok själv. Inte perfekt, men ok. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ja det är jag igen) skrev 2023-02-25 09:41:02 följande:
    Jag överlever. Sköter mitt jobb (halvtid ibland upp tom 75%, när jag jobbat heltid har det vart si och så med det), betalar mina räkningar så det är väl ok beroende på definition av ok.

Men har svårt att äta på regelbundna tider, sköta sömn (tror jag sovit i snitt 3-4H/natt senaste månaderna så är väl lite lightpsykotisk kanske), tränar bara sporadiskt kan vara 5 pass en vecka, 0 nästa,  lägenheten ser ut som en bomb briserat, inte köpt nya kläder eller en enda ny pryl på över 1 år (så jäkla trist att shoppa ensam), jag spelar tv-spel 4h om dagen eller ibland ännu mer...

Jag behöver verkligen leva i en relation.

Det når inte upp till den nivå jag kallar ok. En partner kan inte ha ansvar för att du ska göra de mest basala vardagssakerna som att sova och äta. Har du sökt boendestöd? Gruppboende? 

Varför behöver du shoppa ensam? Har du ingen familj eller vänner? I så fall tror jag det snarare är där du behöver börja. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (M) skrev 2023-02-25 11:33:08 följande:

Att du vill ha allt det där för att livet ska bli perfekt är inget konstigt. Det är nog många som känner så. Men att du behöver det för att få en någorlunda stabil vardag är inte bra. Det lägger ett alldeles för stort ansvar på din partner. Han ska vara guldkanten - grädden på moset - inte en det enda som får dig att hålla ihop.
    Exakt vad jag också anser. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (M) skrev 2023-02-25 13:50:52 följande:

Nej, men det är det som blir konsekvensen av att leva i ett sådant förhållande.
    Exakt. Att helt ensam vara ansvarig för att en annan människa inte ska falla sönder och samman är fruktansvärt tungt. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Li) skrev 2023-02-25 14:43:59 följande:
    Men det gäller väl alla förhållanden. Ska man resonera som så att jag får inte göra slut för då faller kanske personen sönder och samman. (Ja, man behöver inte ha borderline för att bli krossad av ett uppbrott) Tycker du att det är rimligt.

Du missuppfattade. Jag menade inte att man inte får göra slut med en labil person utan att TS behöver lära sig fungera på egen hand istället för att låta en pojkvän ta det ansvaret.

Detta för att ingen ska behöva hamna i situationen att de inte vågar lämna TS pga hennes dåliga mående. Vem som helst som blir ihop med TS i nuläget vet ju att hon inte klarar av att ta hand om sig själv. De vet precis hur det blir om de lämnar. Det går inte att jämföra med att avsluta ett förhållande med en normalfungerande person. 

Men du kanske inte vet vad EIPS är? 

Mitt förslag är att TS istället söker boendestöd för att klara av sitt liv. 

• Anonym (Juli)

Anonym (Ja det är jag igen) skrev 2023-02-25 09:41:02 följande:
    Jag överlever. Sköter mitt jobb (halvtid ibland upp tom 75%, när jag jobbat heltid har det vart si och så med det), betalar mina räkningar så det är väl ok beroende på definition av ok.

Men har svårt att äta på regelbundna tider, sköta sömn (tror jag sovit i snitt 3-4H/natt senaste månaderna så är väl lite lightpsykotisk kanske), tränar bara sporadiskt kan vara 5 pass en vecka, 0 nästa,  lägenheten ser ut som en bomb briserat, inte köpt nya kläder eller en enda ny pryl på över 1 år (så jäkla trist att shoppa ensam), jag spelar tv-spel 4h om dagen eller ibland ännu mer...

Jag behöver verkligen leva i en relation.
    Anonym (Ja det är jag igen) skrev 2023-02-25 15:52:28 följande:
    Boendestöd? Alltså jag har ett jobb, missbrukar inte, bråkar inte med mina grannar, har inte fester och betalar mina räkningar. Det är väldigt stökigt men inte osanitärt. Jag är inte tillräckligt trasig för att ha nytta av ett boendestöd. Om nu inte boendestödet skulle vara en vänlig, lugn, försiktig men ändå väldigt kåt...men försiktigt kåt/passivt kåt man som skulle kunna bli kär i mig.  
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-25 15:31:54 följande:

Du missuppfattade. Jag menade inte att man inte får göra slut med en labil person utan att TS behöver lära sig fungera på egen hand istället för att låta en pojkvän ta det ansvaret.

Anonym (Li) skrev 2023-02-25 16:11:18 följande:
    Så du dömer TS till ett liv utan förhållande för att hon har eips?

Sen vad mannen vet, vet inte du...

Men snälla människa, läs vad jag skriver istället för att hitta på en massa... 

Svar på tråden Bästa sättet att få en kärleksförklaring?