• Anonym (hejhops)

Ingen kommunikation vid varannan vecka!

Hallå!

Jag undrar, vad ska man ta sig till med barnets mamma som total vägrar kommunicera med mig?. Vi separerade för sex år sedan, och det har blivit sämre med åren. Hon har ny kille, jag har en sambo som jag har barn med och jag är lycklig. 

Men problemet är att mamman vägrar kommunicera alls med mig, hon vill inte ha något "extra" med mig att göra. Det köper jag, för det vill jag inte heller. Men jag har kämpat hårt dem senaste åren med henne, för sonens bästa. Men hon nonchalerar, ignorerar allting. Vid överlämningsdagen (måndag) brukar jag skriva hur veckan har gått och om det är något nytt hon bör veta till sin vecka. Men jag får aldrig någonting tillbaka. 

Vår gemensamma barn fyller 7. Vi har inte ens kunnat sätta han på någon fritidsaktivitet, exempelvis fotboll. Då jag har tagit upp detta, flera gånger. Hon ignorerar. Hon kör sitt race på sin vecka, och skiter i helt och hållet allting. Jag har haft kontakt med skolan, soc och familjerätten. 

Familjerätten har vi varit två gånger, sista gången var förra året och hon gick ifrån mötet och sa rakt ut "jag vill inte kommunicera med dig någon mer". 

Hon har mycket problem, hon har inget boende, bor hos sina gammelföräldrar . Inget jobb, ingen inkomst. Jag är orolig, men försöker bita ihop, och göra det bästa i situationerna. 

Men jag tycker mest synd om min son, som får lida här, på grund utav hennes agg mot mig. 

Vad ska man göra?

Tack så mycket!

• Svar på tråden Ingen kommunikation vid varannan vecka!
  • Anonym (Träning)

Är nog svårt att påverka om det nu varit så i 6 år. Men kolla upp om någon av era idrottsklubbar erbjuder träning varannan vecka. Vi har en klubb som gör det, inte just fotboll dock.

• AndreaBD

Har du provat att föreslå att ni kan skicka ett mail när ens barnvecka är slut? Bara informera om allt som man behöver veta. Så började jag göra när mitt ex inte ville kommunicera. Det borde hon väl inse att det inte är så bra för barnet om man inte får någon info alls!

• Anonym (hejhops)

Svar till AndreaBD: Efter senaste familjerätten, tog jag fram om att kommunicera genom mail. Just för att jag vill ha allt skrivet och sparat. För hon i telefon skriker, pratar fult framför barnet och så vidare. Därav har vi mail nu. Men det hjälper inte. Jag försöker men hon skriver ingenting.

• Anonym (F)

Du ska gå via Familjerätten för att diskutera vårdnad. Om mamman vägrar delta eller ge upp sin halva av vårdnaden går du till tingsrätten och ansöker om enskild vårdnad pga samarbetssvårigheter. Ange också fortsatt gemensam vårdnad som ett andraalternativ för säkerhets skull.

• Tukt

Jag tror du måste sluta försöka med henne, och lägga den energi du slösar bort på henne, på att göra ert liv så bra som möjligt.
    Har du råd, sätt grabben på fotboll, även om han missar hälften av träningarna. Hellre det än inget. 
    Strunta i att försöka dela sådant om hur det varit i skolan. Det är bättre du får från läraren och sonen själv.
    Lär dig prata med honom på ett sätt att det går lättare. Exempelvis är det ofta svårt att få svar om man ställer väldigt öppna frågor om hur dagen varit, utan mer "Vad var det roligaste" som hänt i dag? 
    Jag tror inte, utifrån det du berättar, att den dialog du vill ha med mamman är så trovärdig att den egentligen hjälper dig. Inte heller att hon kan ta till sig det du skriver.
    Av egen erfarenhet är det nog mer den där känslan av att det är så onödigt, att det känns extra ensamt i föräldraskapet, som tynger mer.

Svar på tråden Ingen kommunikation vid varannan vecka!