• BuoBä

Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?

Bakmattor är oftast gjorda i silikon. 

Jag skulle säga att risken för att få något från bakmattan i degen är lika stor som att du får partiklar från grytan eller tallriken i maten. Alltså absolut inget att oroa sig för. 

• BuoBä
    RenLuft skrev 2023-02-23 08:56:29 följande:
    Jaså, är det så?

Hmm..Vad skönt! Och så dyr var den inte!

Jag skall fundera lite mer. Blir nog att köpa den snart i sådan fall! Längtar! Var ett tag sedan som jag bakade.
    Jag har en från IKEA. Den är väldigt praktisk att baka på och att rulla ihop och förvara, men att diska den är ganska opraktiskt. Jag har inte heller något bra ställe att hänga den på tork i köket, så den brukar få hänga i tvättstugan.

Det är egentligen lättare att baka direkt på bordet eller på en vaxduk som går att torka av medan den ligger på bordet.
  • BuoBä
    RenLuft skrev 2023-02-23 12:06:55 följande:
    Vaxduk - Kan det få plastpartiklar att sitta fast i degen?
    Nej.
  • BuoBä

För att vara tydlig så måste det vara en sån äldre typ av vaxduk som är ganska tjock och stel och har en plastig yta. Inte den modernare sorten som ser ut som en vanlig duk men är behandlad för att vara avtorkningsbar. Inte på grund av risken för partiklar, men för att degen fastnar i den senare varianten. Fråga mig inte hur jag vet det. Skrattande Och även om de går att torka av så är det inte lika lätt, och tvättar man dem försvinner beläggningen så småningom. 

Båda sorterna går att köpa, tex på Jysk eller Hemtex. Ica Maxi har haft och tygaffärer som Stoff&Stil/Selfmade.

Svar på tråden Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?