Inlägg från: RenLuft |Visa alla inlägg
  • RenLuft

Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?

Hej,
    jag kan inte rå för mina hjärnspöken som säger att det kan finnas risk för att små plastbitar (som man inte kan se) fastna i degen på bakmattan.

Är det rimligt att plastpartiklar skulle kunna fastna i degen och som man sedan får i sig efter att man är klar med all bakning?

Är bakmatta ens gjord av plast? Det kanske inte är och då kanske man inte behöver oroa sig?

• Svar på tråden Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?
  • RenLuft
    Kockobello skrev 2023-02-23 08:50:05 följande:

Vad är bakmatta?

Det låter som någonting helt onödigt 

Inte riktigt. Jag tänkte egentligen köpa en sådan där bak grej fast i träd. Men jag har för en liten lägenhet att få plats. Så bakmatta kan man rulla ihop och lägga i en skåp bland annat. Dessutom kan bakmatta passa perfekt för mitt lilla bord som jag har hemma.
  • RenLuft
    BuoBä skrev 2023-02-23 08:55:18 följande:

Bakmattor är oftast gjorda i silikon. 

Jag skulle säga att risken för att få något från bakmattan i degen är lika stor som att du får partiklar från grytan eller tallriken i maten. Alltså absolut inget att oroa sig för. 

Jaså, är det så?

Hmm..Vad skönt! Och så dyr var den inte!

Jag skall fundera lite mer. Blir nog att köpa den snart i sådan fall! Längtar! Var ett tag sedan som jag bakade.
  • RenLuft
    callmepreggoornot skrev 2023-02-23 09:56:31 följande:

Tror jag slängde min för att den var hopplös att få ren från typ damm. Hellre en vaxduk faktiskt. Finns säkert dyrare som är bättre men för mig är det inte värt det.

Vaxduk - Kan det få plastpartiklar att sitta fast i degen?
Svar på tråden Bakmatta - Kan plastpartiklar/plast fastna i degen?