• Anonym (Fanny)

Orosanmälan fet barn

Och traumat att tas ifrån sina föräldrar är inte farligt och kan påverka barnet för resten av livet? Nej, övervikt är inte bra,  men att ersätta ett ont med ett annat är inte ett bättre alternativ.

• Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 15:21:38 följande:
    Trams, hjälp från samhälle behöver inte handla om att ta barnet från föräldrarna.
    Det det alltid risken. Det finns dessutom exempel på detta. 
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (bozilla) skrev 2023-02-23 16:41:54 följande:
    Fast det är ju en löjlig jämförelse. Fetma är en sjukdom. 

Diabetes hos barn är alltid under kontroll av sjukvården, så där behövs ingen orosanmälan såvida föräldrarna inte missköter sjukdomen. 
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 15:08:36 följande:
    Du har fel, man måste inte vara mer specifik. Fetma är konstaterat farligt och det är anledning till oro. Oro är allt som behövs för en orosanmälan. Vad det beror på är inte min sak att utreda. Utan det är socialtjänstens jobb.
    Okej. Då får du också acceptera att just din anmälan inte kommer att ges så mycket tid eller engagemang eftersom det saknas många detaljer om din oro. 

Det är ytterst sällan som barn blir omhändertagna pga fetma. Det har dock hänt, så ibland är det uppenbarligen ett alternativ. Då är det egentligen inte pga att barnet är överviktigt, utan pga att övervikten är ett symtom på att föräldrarna inte klarar av att ta hand om barnet och följa enkla kostråd. 
    Det är strunt samma om det händer sällan. Du ser inte individen. Det kan hända just det här barnet och det är nästan alltid förödande. Börjar man med att anmäla och utreda övervikt är det lätt att det blir en trend och blir vanligt. Därför ska hjälpen inte komma från soc. 
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-23 19:04:53 följande:
    Ja, risken finns väl om föräldrarna inte vill eller kan samarbeta för barnets bästa.
    Är det barns bästa att drabbas av två hemskheter istället för en?
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-25 16:42:49 följande:
    I slutändan så kanske det är det, om du nu vill dra det till sin absoluta spets i ett scenarie där föräldrarna skulle vägra samarbeta för barnets bästa.
    Ja, att dubbla elände är ju såklart alltid bra.... seriöst? 

Alla föräldrar har någon brist. Exakt alla. Men nästan aldrig är det värt att traumatisera(och skapa ytterligare problem som ofta dessutom blir en ond cirkel) ett barn för att föräldrarna har någon brist. Min brist är att jag har ett stort sömnbehov och är otrevlig på morgonen och på kvällen om jag är trött. Jag vet att det är ett problem och jag jobbar på det. Ibland lyckas jag hålla ihop ett tag, men sedan trillar jag dit igen. Det är min brist. I övrigt är jag en bra förälder. Mina barn skulle inte tjäna på att flyttas till ett annat hem med  en ständigt glad och trevlig mamma. Skulle de flyttas till ett sådant hem skulle de få gladare morgnar, men helt andra problem(som troligen skulle sitta kvar för alltid) skulle skapas.
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (T) skrev 2023-02-25 17:03:42 följande:
    Det är ju svårt att svara på utan att veta hur det kommer att utveckla sig i den specifika situationen. Men att vägra att hjälp till sitt barn ser jag inte som en brist att jämföra med vad du beskriver.
    Det behöver inte handla om att vägra hjälpa. Det kan lika gärna handla om en oförmåga, problem hos föräldern, brist på ork etc. Dvs en brist. Är det bra i övrigt så tjänar inte barnen från att tas ifrån sina föräldrar. Alla. Exakt alla missar något i sin barndom. Är det i det stora hela bra kan man missa något. Att skapa trauman är att sabba det mesta. Få människor kommer ut ens lite hela efter något sådant.
Svar på tråden Orosanmälan fet barn