• pettispagetti

Vad är det för fel på mig?

Hej!

Jag vill bara skriva av mig lite kort. Det är med mycket känslor så skrivstilen påverkas av detta. Hursomhelst som rubriken låter vad är det för fel på mig? 

Jag är i en relation sedan snart tre år tillbaka. Har gått igenom ganska mycket i mitt liv inklusive en separation relativt nyligen då jag träffade min nuvarande. Ja vet att man ska vänta innan man går in i en ny relation. Men det gjorde jag inte riktigt. 

Till saken hör den att jag blir svartsjuk ibland när min kille nämner sitt förre detta flickvän. Det är sättet hur han uttrycker sig mer, hur hon var hans stora kärlek. Hur han spenderade 15 år att komma över henne. Vilken enligt honom han har nu. Men hon nämns ibland i våra samtal, enligt honom för att ge kontext till saker och ting. Men så som han beskriver sig hur han var med henne så är inte vi, långt ifrån känns det som. Det känns lite som att jag är i hans liv bara för det råka bli så. Jag vill inte vara den som jämför men det blir så per automatik för mig när hon dyker p. Jag visar ingenting och lyssnar alltid. Men det känns mer i hjärtat.

S¨vad är det för fel på mig...?

Var objektiva och inte så dömande snälla.. Skäms

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Reality check)

Det är inte dig det är fel på. Han har inte kommit över henne.

• Anonym (L)

Jag anser inte att det är fel att nämna sitt ex ibland, men det beror ju på samtalet man har och varför exet namn dyker upp. Handlar det om att man sitter och pratar om gamla minnen och ältar det förflutna, kanske uttrycker att man saknar exet? Eller handlar det mer om att man nämner exet för att man berättar en historia där det faktiskt är relevant att nämna exet, för att exet var med där? Eller handlar det om att man berättar om sina tidigare erfarenheter i livet, sina möten man haft med olika människor? Sådant berättar man ju ofta för sin partner, men det är ju inget man fastnar i och det är inget man ältar. Jag ser till exempel inget fel i att man berättar hur tidigare relationer och liknande har påverkat en som människa. Eventuella svårigheter man kan ha fått till följd av relationerna. Jag tycker att det är fantastiskt att man kan ha sådana djupa samtal med sin partner.

Men återigen; jag vet ju inte vad för slags samtal ni har och jag vet inte heller varför hennes namn dyker upp, i vilket sammanhang? Vad är det han pratar om när han pratar om henne? Min pojkvän frågade mig en gång vad jag och mitt ex brukade göra tillsammans, för han ville ha inspiration då han vill att vi två ska börja göra mer saker och utforska fler intressen tillsammans. Att man nämner exet i det sammanhanget ser jag inga problem med. 

Det finns ju människor som anser att man aldrig får nämna exet, för då betyder det att man fortfarande har känslor för denne och bryr sig om denne, men så är det naturligtvis inte. Om man däremot pratar om exet ofta (vad som räknas som ofta är ju också en svår fråga, men att namnet dyker upp regelbundet), och pratar på ett sätt som tyder på att man saknar personen, då förstår jag om partnern känner att något känns fel. Jag tänker inte sitta här och säga att din pojkvän inte har kommit över henne, för det kan han mycket väl ha gjort, eller så har han inte det. Det är svårt att uttala sig om.

Jag tycker att du ska prata med honom. Berätta hur du känner. Säg att du känner dig svartsjuk och att du blir orolig att han vill ha henne. Säg exakt vad du känner. Förhoppningsvis förstår han dig och kan förklara hur han menar. Säg att du tvivlar på om han verkligen älskar dig, om han älskar dig så vill han inte att du ska känna så här. Kommunikation är oerhört viktigt i ett förhållande, så jag tycker absolut att du ska lyfta detta med honom. 

• pettispagetti

Uppdatering.

Detta kommer låta som taget ur en film men det här hände igår.. 

Jag frågade faktiskt hur det ligger till utan att låta dömande. En enkel fråga. Han blev så arg och bestört igår så han såg svart. Vad jag än sa efter min fråga och hur jag än förklarade varför jag fråga så fick han det att låta som om jag är svartsjuk bara. Det handlar inte om det. Det handlade om han agerade utifrån den premissen att nå ut till sitt ex i hopp om att det skulle bli dom två igen under vårt förhållande. Jag frågade ju för att det har varit varierande svar och det gick inte ihop för mig. 

Hursomhelst så gick ilskan från skrik till sparkar i dörrarna och saker och ting eskalerade ännu mer. Han tog tillslut en yxa och slog sönder dörren.. jag visste inte om han skulle vända sig på mig så jag skrev sluta och hjälp flera gånger... 

Grannarna ringde på och stod utanför och frågade om jag behövde hjälp. Jag sa att vi bråkar och det kommer bli bra igen. Dom stod kvar och väntande tills det lugnande ner sig tillslut.. då är hela dörren helt oigenkännlig.. 

Nu idag lät de som att jag fick han att göra såhär. Han kan inte ha en flickvän som är svartsjuk. Han känner sig fångad och inte trodd på vilket får han att agera som han gör. Han säger att det visserligen inte är mitt fel men jag skapade ändock dessa känslor reaktioner hos honom

.

Nu vet jag varken från eller till. Är inte i Sverige heller just nu och känner mig skakig och allt känns helt overkligt.. 
  • Anonym (Reality check)

ÅK HEM!! Uppsök svenska ambassaden NU och stanna där tills du beställt biljetter hem.

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?