Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 22:22:08 följande:

Men TS, ärligt, vad är det du inte fattar?

SOCIALTJÄNSTEN använder personnummer bland annat eftersom de i sin verksamhet som myndighet är skyldiga att använda det för att inte riskera sammanblandning. Det finns krav på viss formalia.

DU har inget skäl att använda det. Du är ingen myndighet med skyldigheter och krav på formaliteter. Ingen riskerar att bli förväxlad på socialen, det enda är att det kommer framstå som ett hot. Förstår du inte skillnaden mellan en myndighet och dig som privatperson?

Helt ärligt, jag börjar förstå varför du fått en anmälan på dig, snacka om att misstro allt och alla som egentligen vill er väl. Hemskolar du barnen med och struntar i vaccinationer?

Varför skulle det uppfattas som ett hot om jag anger handläggarnas personuppgifter? De undertecknar ju med för- och efternamn. Har de exempelvis flera Anna Svensson är det ju bra att personnumret anges så att handlingarna når rätt mottagare på förvaltningen. Du måste förstå att det finns en poäng där? 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-23 00:10:33 följande:
    Nej, för till det har du ett ärendenummer/diarienummer. Era personnummer behövs för att det är er som privatpersoner det handlar om, handläggarna är i en yrkesroll som företrädare för en myndighet, inget annat. 

Sluta spela dum nu och lägg istället tiden på att fundera kring vad som kan ha orsakat anmälan och hur du ska ändra er familjesituation så inte dylika saker händer i framtiden.
    Fast om det räcker med diarienummer för dem så finns ju ingen anledning med att ange våra personnummer heller. Det finns ju i deras system och vi behöver ju inte informeras om vad vi har för personnummer. Om jag i skriftlig korrespondens med dem bara skriver Anna Svensson och de råkar ha två Anna Svensson måste det ju vara bättre att ange personnummret också så det säkert hamnar hos rätt mottagare. Jag anger ju inget diarienummer. Jag har inget sådant system.
    Anonym (åklagare) skrev 2023-02-23 05:41:06 följande:
    Det var inte vad du skrev ovan, du skrev att en åklagare inte väcker åtal om inte det ställs bortom all rimlig tvivel!
    Det hänger vanligen ihop. Ställt utom rimligt tvivel och en fällande dom. Skillnaden mot soc är att de kör på ändå bara de fått in en anmälan om den rör en viss typ av misstanke.  
    EpicF skrev 2023-02-22 23:14:45 följande:

Ts: Här har du artiklar om folk som blivit dömda för art öppnat andras post: 

www.kt-kuriren.se/2021/05/24/mamma-domd-laste-sin-sons-post/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/KvRJEG/postnords-anstallde-oppnade-flera-brev--nu-doms-han

www.hemhyra.se/nyheter/oppnade-post-till-barnens-pappa-doms-tingsratten/

Så ja, folk har blivit dömda. 

Okej då, men vilka av de där fallen rör någon granne som av misstag fått fel försändelse, öppnat den och sedan inte nämnt något? Hur hade du tänkt att åtal skulle väckas då? Hur skulle sedan sekretessbrottet göras ogjort? 

Tror du SÄPO och Försvarsmakten skickar handlingar mellan varandra, stämplar kuvertet "hemligt" och skickar med vanlig post. Därefter hoppas att det kommer fram? 

Varför tror du vissa sjukhus uppenbarligen inte sänder patientjournaler med vanlig post, utan låter det gå REK? Jo, helt enkelt för att man vill minimera risken för att posten hamnar i fel händer. Frågan är varför inte socialen arbetar på samma sätt. Känns faktiskt som de inte bryr sig särskilt mycket för om något sådant skulle hända. 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-23 08:30:09 följande:

Varför gör du inte det? Du SKA använda diarienummer om du är så rädd för sammanblandning.

Som utövande myndighet är de SKYLDIGA att använda personnummer i korrespondens. Googla om du vill veta mer om vilka skyldigheter som finns för myndigheter. 

Handläggarna är dessutom inte öronmärkta för just ditt ärende, så det finns ingen som helst anledning att adressera någon av dem personligen.

Gör dig inte till mer åtlöje än vad du redan är! 

De har inte informerat mig om vilket diarienummer mitt ärende har i deras system. Själva har vi inget diariesystem för inkomna handlingar. 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-23 10:30:29 följande:

Men varför ska ni ha ett diariesystem hemma? Svårt att hålla isär familjemedlemmarna?

Diarienumret på ert ärende står på de papper ni har fått ut.

Det är DERAS nummer. Jag har inget diariesystem säger jag ju!
    Anonym (M) skrev 2023-02-23 13:43:43 följande:
    Med det inlägget menar jag att personer i tråden verkar skapa drama ur ingenting. TS kommer inte att  bli fälld för något hot enbart för att skriva personnummer. Om de ens anmäler. Men en sån anmälan kommer inte leda någonstans.

För övrigt så tror jag att du underskattar TS gravt.
    Det tror jag också faktiskt! Skrattande
    EpicF skrev 2023-02-23 13:54:46 följande:

Ts: Poängen är att det är ett brott att öppna andras post, oavsett om det är grannens, vuxna barnens, kollegans eller en random persons post. Nlir.man anmäld kan man bli dömd. 

Om grannen skulle öppna din post, som av misstag har kommit i dennes brevlåda kan h*n bli anmäld, åtalad och dömd. Man har en skyldighet att se att brevet är till en sköld före man öppnar. 

Du vet lika väl som mig att det aldrig kommer att hända. För att någon ska bli fälld krävs det dels uppsåt, samt att någon anmäler, samt att det går att bevisa. Hamnar socialens post som var ställd till mig hos min granne och grannen öppnar posten och börjar läsa, men sedan håller tyst om saken. Lycka till med att få grannen fälld för det och även om så skulle ske vilket är en sannolikhet med ungefär 1 på 10.000 tusen så är skadan ändå skedd. Det är därför sådana här handlingar borde gå med REK - alltid. 
    Anonym (pusselbitar på plats) skrev 2023-02-23 14:56:08 följande:

Med tanke på ditt nick och vad du skriver är det möjligen så att ni blir utredda för att ni inte är så ordentliga som föräldrar och du är arg och inte förstår vad som är problemet... Så du reagerar med att vara övertydlig och på gränsen till respektlös... Och detta är ett sätt du kommit på för att kunna markera mot dem passivt aggressivt...  Men kom ihåg att du inte kan veta deras personnummer utan att framstå som stalker. 

Så nej du skall inte skriva deras personnummer... De skriver ert för ni är de som är under utredning, det är på samma sätt när jag går och tar blodprov eller annat på sjukhuset. Jag lämnar MITT personnummer men jag vet inte min sjuksköterskas eller doktors personnummer för de är bara de som hanterar mitt ärende. Jag är är den som det är viktigt att man har nedskriven korrekt inte dem... Samma sak här. 

Så ta och skärp dig, om du inte gjort något fel så kommer utredningen snart vara över, och om du gjort något fel är det bättre att ni får hjälp så era barn inte far illa. Bryr du dig om dina barn så lyssnar du på dem, om du bryr dig mer om dig själv än dina barn fortsätter du bråka och fjanta dig...

Gud vad naiv du är! Skrattande

Jag har fått massor av post från andra instanser, både statliga myndigheter, vårdcentraler och sjukhus utan att våra personnummer är med och nämns gång efter gång. Då socialen inte ens bemödar sig med att skicka sina handlingar med REK finns en uppenbar risk att informationen handlar i orätta händer trots sekretess. 

Varför det skulle uppfattas som ett hot och stalking när jag tar reda på deras uppgifter och nedtecknar dessa i kommunikation, men inte betraktas som det när de gör EXAKT samma sak har ingen lyckats kommunicera på ett trovärdigt sätt.  Visst , de utreder MIG, men jag svarar DEM. Det finns en särskild utsedd handläggare, så det känns precis lika personligt. Vill jag kan så kan jag åka på semester och låta kommunikationen gå genom ett juridiskt ombud. 
    Anonym (åklagare) skrev 2023-02-23 16:46:46 följande:

Du har fått svar 10 ggr på samma fråga men du vägrar ta till dig det. De utredning DIG som individ, du svarar socialtjänsten, vem som helst som arbetar där kan ta över imorgon om personen du svarar slutar - din utredning gäller dig som person oavsett vem handläggaren är och kommer alltid gälla dig och din familj personligen oavsett vem som svarar. 

De skulle t.o.m. kunna vara helt anonyma för vem det är som handlägget spelar (i teorin) inte någon roll för resultatet medan vem du är spelar väldigt stor roll. Preci som väldigt många redan skrivit - är du likadan mot läkare och försäkringskassan?

Fast det där svarar ju inte på varför de måste skriva mitt personnummer i utredningen (om det räcker med diarienummer), medan jag inte får skriva deras personnummer. Speciellt inte när de sedan postar hela utredningen med vanlig post. Var finns integriteten undrar jag. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?