• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:06:55 följande:
    Så varför drar du helt irrelevant in ditt jobb som sjuksköterska?
    Jag gjorde en jämförelse. 
  • EpicF

Ts: Socialsekreteraren. Det var väl där du utreddes? Eller var det hps polisen? 

• EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:12:43 följande:
    Antagligen har du missuppfattat det hela lite. (Om jag ska bara snäll.) En polis som legitimerar sig har inte sitt personnummer på polisbrickan. (Såvitt jag vet.) Däremot kan du efteråt ta reda på vem det var som stoppade när du körde för fort. Eller för den delen som gav dig böterna.

Så om TS ringer och ber om personnumret för den som handlägger hennes ärende får hon det 
    Vilket jag återigen heller aldrig har mottsatt. 
  • EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:13:45 följande:
    En helt felaktig jämförelse.
    Em helt korrekt jämförelse eftersom man som sjuksköterska mycket väl kan jobba på en myndighet och ta beslut i utredningar etc. 

Det där med att förstå eller ens läsa inlägg är inte din starka sida va?
  • EpicF

Ordinär man: Du vet att man som myndhetsperson kan identifiera sig utan att uppge sitt personnummer. 

Ens personnummer är övrigt en värdehandling och anses enligt dataskyddsförordningen vara extra skyddsvärda. 

• EpicF

Ordinär man: Man kan exem jobba som sjuksköterska med bistånd inom vård och omsorgförvaltningen. Där tar man olika myndighetsbeslut, gör utredningar etc. Man kan även jobba på IVO som sjuksköterska. Eller andra myndigheter och även statliga jobb. 

Trodde sjuksköterskor enbart jobbade på sjukhus eller i åå vc i kommunen? 

• EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 18:32:26 följande:
    Kan du ge ett exempel på ett myndighetsbeslut som en sjuksköterska tar?
    Läs litt inlägg istället. 
  • EpicF

Ordinär man: Det är en extra skyddsvärd uppgift dataskyddsförordningen och även en värdehandling. Precis som pass är en värdehandling. 

Dataskyddsförordningen är detsamma som GDPR. Så nu vet du det också. 

• EpicF

Ts: Personnumret är en värdehandling och ja, jag vet vad en värdehandling är. Vet du? Du visste inte att personnumret är en värdehandling.

Vem är det egentligen som är pajsare? 
    Inte ärndet jag iallfall. 

• EpicF

Ordinär man: Som sjuksköterska kan man, i egenskap av just sjuksköterska jobba på exempel IVO (myndighet) eller enhet för bistånd (också myndighet) och då ta myndighetsbeslut rörande utredning om en person har rätt till bistånd och vad för bistånd eller om en vårdenhet har agerat rätt. 

Men att du vet det är inte förvånande alls. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?