Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ordentlig mamma)
    Anonym (a) skrev 2023-02-22 11:07:15 följande:
    Jag håller med dig om att något är fel med systemet. Vi är en helt vanlig familj med vanliga jobb, husdjur, villa... och jag hade aldrig kunnat föreställa mig att vi skulle bli föremål för soc-utredning, polisanmälan osv. Som sagt, folk förstår inte att detta kan drabba vem som helst hur lätt som helst.

Nej, självklart har jag inte fått någon som helst kompensation för allt jag förlorat i samband med utredningen.

Jag förstår på ett sätt att skolsköterskan anmälde, i och med den info hon tyckte att hon hade, men hade hon varit lite mer professionell hade det kunnat lösas på annat vis. Det var knappast i barnets intresse att bli bortförd av polisen från skolan (under en trivseldag).

Det hela mynnade ut i att soc tyckte vi skulle lära barnet vad "privata kroppsdelar" innebär. Jag fick alltså sätta mig och ha samtal kring att hela hennes kropp är privat, och ingen får röra henne på ett sätt hon inte vill (vilket hon visste), men att vuxna bara kallar en del av kroppen för "privata delar" och vilka delar man då menar.

Det är väldigt viktigt att riktiga fall av övergrepp synliggörs och anmäls, och jag förstår att det kan vara svårt att skilja ut dessa från början. Normalt sett har inte skolsköterskan samtal med 7-åringarna utan att en förälder erbjuds vara med, men detta var under covid. Skulle föräldrar varit med så kan ju däremot barnet hindras från att berätta om verkliga övergrepp, så det är svårt.

Vi klarade av detta även om det var mycket psykiskt påfrestande, och jag får fortfarande obehagskänslor när min telefon ringer från någon jag inte känner (soc och polisen kontaktade mig per telefon).

Det verkar som om en del kommuner i alla fall enbart skickar handlingar med REK eller elektroniskt, och detta borde alla kommuner ta efter.
    Det är en fråga du skulle kunna lyfta med socialkontoret i din kommun. Svårt att säga om någon tar till sig det. Vanlig post är ju som sagt lagligt, men känns osäkert och otryggt. Just personnumret spelar ju mindre roll i och med att namn och adress ändå syns, men som princip borde man i alla fall få frågan hur man kan tänka sig att få del av handlingarna.
    Jag blir illa berörd av det du skriver. Alltså inte mot dig, utan mot hur ni blivit behandlade. 
    Kan inte låta bli att fundera över den där skolsjuksköterskan också. Och kring hennes frågor kring din dotters "privata kroppsdelar". Låter inte helt sunt att hon är så fokuserad på dem och riktar så stort intresse. Kan ju vara intressant att höra om det är fler barn som fått likadana frågor. Är ju normalt sett inget som borde ingå i en normal läkarundersökning inom ramen för skolsjukvården.

Det kan vara något som borde anmälas, så att hon hamnar lite under lupp i vart fall. Kan vara ide att prata med andra föräldrar om det.
    EpicF skrev 2023-02-22 12:59:37 följande:

Ts: Som socialsekreterare är man ofta utsatt för hot. Att en klient, för ja du är en klient eftersom ni är under utredning, då letar upp ens personnummer och adress kan ses som ett förstärkt hot. Det gör inte din karaktär som förälder bättre. 

Och ja, självklart vet de var deras klienter bor och deras personnummer. Ditt personnummer, tillsammans med ditt barn och pappans, är för att de inte ska blanda ihop med en annan klient. Inget de ska använda som hot eller på något sätt skada dig. Din läkare har ditt personnummer av samma anledning. 

Du får nog bestämma dig om du tycker att det är hotfullt att gång på gång skriva ut motpartens personnummer i löpande text i en kommunikation eller inte. Ska jag känna mig hotad av socialen eller inte? Om de finner det lämpligt att kommunicera på det viset, kan de ju inte finna det olämpligt om jag kommunicerar på samma sätt? Eller menar du att socialen ska hota mig när jag använder deras eget språk på samma sätt som de själva gör? Låter lite långsökt, men så kan det säkert vara. 
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 13:45:05 följande:
    Men vad tänker du att det spelar för roll om posten och grannen skulle åka dit för det? Skadan är ju ändå redan skedd.
    Skadan är definitivt skedd. Är förresten ingen som skulle åka dit för något sådant. Grannen kan bara behålla kuvertet med dess innehåll. Ingen kommer kunna efterfråga eller göra ett skit. Det är vad som skulle hända. 

I min värld är det ingen sekretess alls i sådana här mål. Det är på tok för många inblandade och det sköts alldeles för indiskret. Inte minst av personer som barnen möter i dina dagliga kontakter om orosanmälan kommer från skolan. I bästa fall stannar sådan här information bara i personalgruppen.. I värsta fall får även andra barn och föräldrar reda på det. Det är inte ovanligt. Sker kommunikation med vanlig post och brevet hamnar i fel låda, vilket händer lite titt som tätt får snart hela grannskapet reda på det också. 
    Jag undrar seriöst hur man på fullaste allvar kan vilja försvara ett sådant arbetssätt. Tror man verkligen att barnen blir skyddade? 

Jag undrar vad den där skolsköterskan hade hoppats skulle hända. Att barnen skulle bli LVU:ade? Det kräver å andra sidan hyggligt starka bevis skulle jag säga. Eller jag vill tro det i vart fall. Om man gör bedömningen att bevisen inte räcker till bör man enligt mitt förmenande låta bli att anmäla, för ingenting kommer att bli till det bättre. 

Tittar man på ett brottsmål finns det ingen åklagare som väcker åtal om de bedömer det som utsiktslöst att vinna i rätten. Det är tjänstefel. Man åtalar inte för "minsta misstanke" (då skulle hela befolkningen behöva åtalas). Man åtalar när man bedömer det som ställt utom rimligt tvivel att förövaren är skyldig och att det går att bevisa. Det är vad som bygger våran rättstrygghet. 

Man kan inte polisanmäla varje förälder för att en unge sagt "snopp" i skolan, eller för att man på en direkt fråga har nämnt att mamman slagit ungen.  Jag tycker också det är väldigt tråkigt när barn far illa, men jag tror verkligen inte att ett kollektivt misstänkliggörande av varje förälder är rätt metod. Det skadar garanterat betydligt mer än vad det skyddar. 

Intressant för övrigt att så många i tråden blev så provocerade över att jag undrade om det går att nämna handläggarnas personnummer i utredningen på samma sätt som de nämner våra. Det var tydligen väldigt känsligt av någon anledning. Åt det hållet. Samtidigt är det ju handläggaren som väljer vad som ska stå i rapporten, men en inkommen handling är en inkommen handling som ska biläggas akten. Så är det bara. 
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 14:50:30 följande:
    Så länge lagen inte kräver rek så är det vad man har att förhålla sig till. Och om olagligheter sker, då agerar man på det. Ingen skada har ju skett, hon har fått sin post, inte grannen, så vad är det TS gafflar om då?
    Med samma resonemang är det okej att köra full (så länge ingen dör), för då har ju ingen skada skett. Ja, jag vet att det är olagligt att köra full, men det finns också ett brott som heter ovarsam hantering av sekretessbelagd information eller något liknande. På den tiden jag jobbade med en viss typ av sekretessbelagd information fick jag veta att det var upp till två års fängelse i straffskalan för att röja informationen, men då var det troligen sekretess av en annan definitionsart. Men det spelar ingen roll. Man skickar inte känslig information med vanlig post. Man gör bara inte så, om man inte skiter i att den röjs eller har väldigt låg IQ. Antingen eller. 
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 15:07:32 följande:
    Med samma resonemang så ändrar man lagen om den inte är tillräcklig och fyller sin funktion. Så istället för att sitta på FL och gnälla så skriver man debattinlägg, motioner till regeringen osv. 

Vad tror du egentligen att du uppnår med den här diskussionen på FL? Mer än att det är roande för oss som läser dina inlägg och svarar lite ibland? Jag kan berätta för dig: du uppnår absolut ingen förändring på något enda plan. 
    Lagarna finns redan. Det är mer tillämpningen som brister. Fler borde anmäla. 

lagen.nu/avg/jo/3273-2018

Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 20:03:30 följande:

Att ?soc tar tag i det? är inte samma sak som att det startas en utredning. Ja, de måste göra en bedömning av alla anmälningar. Men märker de att en anmälan är helt grundlös läggs det ner innan.

Så nåt finns det ju att ta av när man beslutat att starta en utredning!

Det där stämmer inte. Rör anmälan våld eller övergrepp startar de alltid en utredning även om anmälan saknar grund. 
    Anonym (åklagare) skrev 2023-02-22 22:13:46 följande:
    Det är klart att det ska finnas bevis för att det ska vara värt besväret men det ts beskriver gäller för fällande dom, inte för att väcka åtal. 
    Du är lika mycket åklagare som jag är socialsekreterare! Skrattande

Det är åklagare som avgör om det ska väckas åtal eller inte. Saknas rimlig chans att få till en fällande dom med de bevis som föreligger enligt förundersökningen väcks inte åtal. Man väcker inte åtal bara för att. 
    Marmite Devil skrev 2023-02-22 22:40:51 följande:

Det är du som behöver förstå varför era personnummer finns med. 

Anledningen till att det inte skickas som rek är att betydligt färre då skulle ta emot breven och därmed inte få viktig information. 

Vad pratar du om? Det är ju för sjutton jag som begärt att få ta del av utredningen. Skickas det REK får ju avsändaren en bekräftelse på att den mottagits och dessutom löper man ingen risk att det slarvas bort eller når fel mottagare. 
    EpicF skrev 2023-02-22 22:28:45 följande:
    Det kan leda till åtal om man anmäler grannen som öppnade ens post. Men då ska det troligen vara en konsekvens av att han öppnade posten. 
    Samma dag som påven konverterar till Islam..... Skrattande

Länka mig gärna ett enda åtal för felöppnad post! Eller ännu hellre - en dom! 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?