Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-09-04 09:09:52 följande:
Nej, det är inte vad du eller någon annan upplever som brottsligt som är brottsligt. Det avgörs i domstol vad som är brottsligt.
Om du säger hej till en person du möter på gatan som upplever det som obehagligt betyder inte att du gjort dig skyldig till brott.
Att använda sig av personnummer i kommunikation görs dagligen vilket vi konstaterat i denna tråd. Om domstolarna ansåg att det utgjorde hot skulle det knappast ske.
Här är ju bevisläget solklart om det är med underskrift och allt, så att någon skulle komma undan om det verkligen vore brottsligt är ju inte särskilt sannolikt.
Du har med andra ord fel som vanligt.
Om jag upplever att du hotar mig genom att till exempel leta upp mina personliga uppgifter och använda de i korrespondansen så är det ett hot oavsett vad du anser eller inte. Ett hot är också en brottslig handling, oavsett vad du tycker eller inte.
Tyvärr så är det så att det är inte alltid man blir dömd för en brottslig handling, ex hot, eftersom det inte finns tillräckligt med bevis. Man frikänd och blir inte dömd. Men man har fortfarande gjort en brottslig handling.
Du har som vanlig fel i allt.