Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Juli) skrev 2023-02-22 08:52:03 följande:

Jag uppfattar dig här i tråden som en person som har svårt att ta till dig information som inte stämmer överens med din världsbild, har svårt att förstå allt inte kan specialutformas efter just dig och dina behov och tar det som ett angrepp på din person samt att du prioriterar att driva dina principfrågor trots att det kan vara negativt för ditt barn.

Jag kan tänka mig att det är beteende som en del kallar gränslöst - du bryter mot normer utan att till fullo förstå det själv eller inse vilka konsekvenser ditt beteende kan få. 

Då kan jag direkt säga att du uppfattar fel. Jag har mycket god läsförståelse. Har alltid haft det. Att du uppfattar att jag inte tar till mig av "råden" som vissa ger mig är för att jag helt enkelt inte håller med. Inte för att jag inte förstår dem, eller att det finns de som har en annan syn. Det kan man få ha.

Många här, däribland du förstår inte detta. Man förstår exempelvis inte, att man inte kan dela ut handlingar hur som helst och sedan kalla det för sekretess. När man så påtalar sådana (i mitt tycke fundamentala) saker, som egentligen är rena självklarheter. Då känner sig vissa kränkta och försöker då angripa mig som person istället för att diskutera sakfrågor i tråden. Det är ett tydligt mönster. 

Jag hoppas du förstår skillnaden mellan lagar och normer. Hoppas att du också förstår att varje människa är unik och att alla har olika normer och värderingar.

I min värld är det normlöst, gränslöst, felaktigt, respektlöst (kalla det vad du vill), att återkommande i en löptext ange vederbörandes personnummer återkommande gång på gång. Jag har aldrig stött på det tidigare. Inte från någon instans. Och nej, jag tror inte att deras mallar påkallar att det är så man måste skriva. Det ser ut som det är konstruerat i vanligt word-dokument med kommunens brevhuvud.

Jag reagerade på det, men tänkte då för en stund att man kanske ska skriva likadant. Skriva till bönder på bönders vis helt enkelt. Kanske skulle det få mottagaren att reagera och då har jag ju på något vis uppnått mitt syfte. Bibehålls sekretessen (vilket den ju ska) är det ju inget problem, förutom att det ser lite konstigt ut. Litar de inte på sin egen sekretess får de ju anledning att fundera även över den då även deras namn och nummer når offentligheten. Kanske bidrar jag då till att de stärker sina egna kvalitetsprocesser. Win-win helt enkelt! Skrattande
    Anonym (ingen snigelpost här....) skrev 2023-02-22 09:17:24 följande:

Var i kontakt med soc gällande barnen i höstas. Det hade kommit en kommentar från barnen som missuppfattats och skolan hade gjort en anmälan, precis som de ska göra. 

Vi hade ingen kontakt via snigelpost med dem. Vi hade fysiska samtal och telefonsamtal. När beslutsunderlaget kom så skickades det via en säker inloggning (vi fick en länk och behövde logga in med bankid) för att läsa besluten, samma beslut som vi redan fått muntligen. I dessa står barnens personnummer, samt våra. 

Men absolut ingenting har skickats med snigelpost.

Låter som din kommun har kommit lite längre vad gäller digitalisering än min kommun. Du gavs inga möjligheter att komma med synpunkter på sakinnehållet, beträffande sakfel?

Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 
    Anonym (...) skrev 2023-02-22 09:31:05 följande:
    Ärligt nu, du har skrivit väggar av texter här för att någon har angett era personnummer... Du verkar ha OTROLIGT svårt för att ta in andra personers åsikter och perspektiv. Aningen problematiskt. Du verkar vara en sån som argumenterar in i döden för någon struntsak av ren princip för du tycker dig ha rätt. Är det kanske det soc-utredningen handlar om?
    Du är givetvis välkommen att ha en annan åsikt. Är det faktum att andra människor har andra åsikter än de du har problematisk för dig?
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-22 09:52:06 följande:

Och med den här texten bekräftar du bara det jag skrev. Tyvärr. Du lever i en värld som skiljer sig ganska markant från den som vi andra lever i. Och det skapar problem för dig (och ditt barn?).  

Jag har inte gett fler råd än att du ska prata med någon som kan förklara för dig. I övrigt har jag bara berättat varför soc rutiner ser ut som de gör. Men du förstår inte utan ställer samma fråga om och om igen, trots att vi är flera som har försökt gå olika vägar för att förklara. 

Du verkar inte se på omvärlden som de flesta andra gör och du förstår inte varför ditt beteende kan uppfattas både irrationellt och hotfullt. Jag kan så klart inte veta, men detta kan ju vara en anledning till att någon är orolig för ditt barn. Jag blir orolig för ditt barn när du verkar prioritera din personliga vendetta mot er handläggare på soc (som dessutom grundar sig i att du missförstått) framför barnets bästa.

Så nu ger jag mitt råd igen. Ring jourhavande medmänniska, diakonen/prästen i kyrkan där du bor, eller liknande och be dem förklara. Gör det för ditt barns skull. För som du resonerar nu är inte till gagn för barnet. 

Varmt välkommen att kontakta Bris vuxentelefon om barn, 077 ? 150 50 50

Så för att sammanfatta:

Soc rutiner (enligt dig) ser ut som de gör för att de jobbar i fasta mallar och att upprätthålla en sekretess (förhindra att sekretessbelagda handlingar hamnar i fel händer), är inte värt en hundralapp extra i postförsändelseavgift för kommunen. 

Mitt beteende? Är det hotfullt att ange personnummer eller är det inte det? Återupprepar frågan. Ska jag tolka socialens handlingar som hot?

Jag tvivlar på att dina stödlinjer på något vis har inflytande över detta, så jag känner inget behov av att ta del av dina vidare förolämpningar. Jag betackar mig helt enkelt. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-22 09:43:44 följande:
    Nu bryter det ju inte mot lagen att skicka utredningar via posten. Så jo de får skicka de via posten och kalla det sekretess. Du får tycka att det är fel men det är inte detsamma som att det är självklarheter..när de facto de flesta av Sveriges myndigheter gör på detta sätt. 

Sen om man har några funderingar eller synpunkter kring hur utredningen är utformad kan man ju annars testa och fråga...istället för att göra antaganden och planera någon slags trotsig maktdemonstration
    Du har aldrig jobbat i det system som de har och det kan se ut som ett worddokument men systemet kan ändå ha låsta delar i mallen...
    Fråga!
    Och lyssna på det faktiska svaret...inte svaret du redan har i huvudet...

Jag är så nyfiken på hur du skulle råda ditt/dina barn i en liknande situation? Där t.ex något i skolan känns ologiskt och där de inte förstår syftet. Vilket ganska ofta händer med barn, de har sitt perspektiv och ser inte slltid helheten.

Skulle du råda dem att göra som du, dvs göra antaganden om att skolan är ute efter att jävlas, råda barnet att vara trotsig, käfta emot, inte lyssna på personalen eller fråga om syftet utan istället försöka sätta skolans personal på plats, gärna utstuderat. Säga till barnen att de har samma roll som lärarna....

Eller skulle du råda dem att fråga personalen och kanske stötta dem i att visserligen ställa kritiska frågor men även lyssna på svaret....och lära dem att respektera att lärarna är i en roll och eleverna en annan. Att de har olika perspektiv.
    Jag tvivlar starkt på att Sveriges myndigheter rutinmässigt skickar sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det skulle betecknas som tjänstefel. Jag har själv jobbat med strikt sekretess och vi fick inte ens använda våra vanliga datorer, eller skriva ut handlingar på den vanliga skrivaren då det kan lagras i minnet. Efter avslutat arbete låstes såväl dator, som skrivare, pärmar etc in i ett säkerhetsskåp i ett larmat rum med skyddsdörr. Datorn destrueras när den är färdig för att bytas ut. Att skicka dessa handlingar med vanlig snigelpost hade varit totalt uteslutet. Det var en statlig myndighet. 
    Anonym (Tina) skrev 2023-02-22 10:11:45 följande:

Du gör dig själv till åtlöje genom att undra varför inte handläggarens personnummer finns med i handlingarna. 

Tror du inte jag fattar det? Du fattar inte att min fråga är retorisk? Det är ju intressant i sig Skrattande

Jag är egentligen inte ute efter att hota någon, eller vara "jobbig", utan mer ute efter att få dem att förstå hur man på ett bättre sätt kan jobba med de här frågorna. Vissa förstår inte förrän det drabbar dem själva. Det är bara så det är. 
    Anonym (a) skrev 2023-02-22 10:10:29 följande:
    Soc har en skyldighet att polisanmäla om anmälan till dem gäller misstänkt övergrepp/våld. De kanske inte gjorde det i ditt fall, men rent tekniskt skall det ske om anmälan är av den karaktären (vilket, som du säger, också automatiskt leder till att de öppnar en utredning).

Vår skolsköterska skickade in en anmälan efter en missuppfattning där hon ställde frågor till 7-åringen som barnet inte förstod. Barnet blev taget från skolan med bil en timma bort till ett "barnahus" där polisförhör hölls med 7-åringen.
    Min man fick inte lov att vara ensam med barnen under några veckors tid, vilket medförde att jag inte kunde jobba natt, och var tvungen att berätta om anmälan för min chef. Jag förlorade ca 10 000 kr i inkomst, och en komp-ledig vecka. Barnen fick vara på fritids 2 timmar längre tid varje dag. Jag fick ta ledigt från jobbet för flera samtal med soc, och de pratade även med barnen individuellt. Mycket väsen för ingenting. Stor kostnad för samhället.

Det handlade om att sköterskan frågade om barnets pappa tagit på hennes privata kroppsdelar och hon svarade ja. Sedan frågade inte sköterskan mer. Barnet trodde hela hennes kropp var privat, och pappan hade såklart rört henne, men inte på vad vi vuxna kallar "privata delar".

Som jag tidigare sagt skedde dock all informationsöverföring muntligt eller vid besök hos soc, och beslutet fick vi med REK.
    Ja, det där låter ju inte jätteprofessionellt måste jag säga. Det där med att man inte ska ställa ledande frågor, eller lägga orden i munnen på den man samtalar med, i synnerhet inte barn. Det tycks inte varit något som den skolsköterskan haft någon vidare insikt i. 

Tyvärr är ditt fall inte unikt på något sätt utan det är ofta så det går till. *Det sker precis som du säger till en enorm kostnad både för samhället och för de enskilda. Psykiskt tar det på rätt hårt också. Att ni får personliga kostnader på tiotusentals kronor är givetvis inget ni fått någon kompensation heller för förmodar jag? Jag förstår att ni blir upprörda. Vem hade inte blivit det liksom? 

De fick ju i vart fall REKet rätt om det nu är någon tröst i sammanhanget. Hade ju varit snyggt om eran utredning istället hamnade hos grannen, skvallerkärringen Agda som delgett hela grannskapet ett din man är en pedofil....

Jag tycker verkligen att socialen behöver se över sina rutiner för så här borde det inte få fortgå. Det kan inte vara meningen att det är så här man ska sortera ut de skarpa fallen från de falska. 

Sen kan jag tänka mig att det tar på rätt hårt att inte bli trodd på. Även denna tråd har ju några "ingen rök utan eld-resonemang". Givetvis är det mycket som skrivs i trollsyfte, men jag tror också att det finns en viss sanning i det. Alltså hur folk som inte varit i kontakt med socialen tror att det fungerar. En sak har i alla fall jag lärt mig. Det krävs absolut INGENTING för att se sig själv både bli polisanmäld, förhörd, i värsta fall fråntagen vårdnaden, åtminstone tillfälligt (som ni blev), utredd av socialen. Därtill på köpet få sina sekretessbelagda handlingar spridda vind för våg av brevbäraren. Allt för barnens bästa heter det. Motsäger man sig systemet är man tydligen antingen en rättshaverist, eller utsedd av främmande makt i syfte att splittra det svenska samhället och slå in kilar i myndighetssverige. 

Vill man slippa den typen av demonstrationer och kampanjer mot socialtjänsten tror jag på riktigt att dessa myndigheter måste börja rannsaka sig själva och hur de jobbar. Jag tror på något vis att de är så förblindade av sitt mål att de inte ser konsekvenserna av sitt arbetssätt i ett vidare perspektiv. 
  • Meddelande borttaget
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-22 10:34:52 följande:
    Men dåså, plocka fram lagrum som styrker att det är olagligt och skulle klassas som tjänstefel att skicka sekretesshandlingar från kommunal myndighet via vanliga posten.

Att ni hanterat datorer, handlingar etc på detta sätt är en sak, posthantering något annat. 
    Och att ni inte skickade via posten betyder ju inte att det hade varit olagligt om ni gjort det. Bara att ni satt upp era rutiner så...Men det bör ju inte vara några problem för dig att plocka fram lagrummet...
    Jag är ingen expert på svensk sekretesslagstiftning, så lagrummet kan jag inte ge dig och orkar inte leta heller. 

Själva innebörden av sekretess är ju dock att enbart de som är behöriga ska ha tillgång till informationen. 

En socialutredning är inte en allmän handling som vem som helst har rätt att ta del av. Informationen ska behandlas med försiktighet, då den kan innehålla mycket känslig information. Att sända den med vanlig snigelpost, där det föreligger en icke oansenlig risk att handlingarna slarvas bort, inte når mottagaren, eller kommer till fel mottagare. Ja, då har man inte tagit sekretessen på allvar. Huruvida det är straffbart eller bara olämpligt ska jag låta vara osagt. Är ingen jurist, men uppsåtet till brottet har säkerligen viss inverkan. De som åkt dit för detta tror jag åker på brottsrubriceringen "ovarsam hantering av hemlig uppgift" eller liknande. Varför det skulle vara så svårt att posta REK förstår jag faktiskt inte. Det om något låter som direkt trots. En socialutredning kostar lätt tiotusentals kronor. Tyngre utredningar säkert över 100 tusen. Varför det då ska vara så svårt att skydda den färdiga produkten för en hundralapp är bara totalt obegripligt. Det visar på något vis att man skiter i den som utretts. Att man inte tar tillvara på mänskliga rättigheter och rättssäkerhet. Man ska komma ihåg att den som drabbas oftast också är vårdnadshavare till ett barn. Ett barn som man säger sig vilja skydda. Om den föräldern oskyldigt blir utpekad som pedofil, för att brevbäraren lagt hemliga handlingar i fel postlåda och uppgifterna får spridning så kan det knappast vara till gagn för barnet och familjen. 

Jag finner det på något vis fascinerande att ett röntgenutlåtande från ett sjukhus går med REK, men en utredning från socialtjänsten gör det inte. 
    Anonym (är) skrev 2023-02-22 11:32:37 följande:
    Om det inte är lagtvång på att skicka med REK så finns det ju ingen anledning att de ska göra det heller. Är ju massor av post som skickas från socialtjänsten hela tiden och att använda REK om man inte måste är ju bara onödigt. Du kan ju roa dig med att kolla upp lagrummet innan du ondgör dig. Och om en ändrig av lagen behövs så går det ju utmärkt att lägga in en motion till regeringen om detta. 

Snarare är det väl posten som åker dit om de delar fel, eller den nyfikna grannen som öppnar post som är till någon annan (det är ju ett brott!). 

Röntgenutlåtanden från sjukhuset går inte alls med REK, var har du fått det ifrån? 
    Det är inget lagkrav att delta i soc-utredningar heller så det är bara onödigt att göra så enligt dig? För dig finns ingen gradskillnad mellan olämpligt och olagligt? tolkar dig så. 

Att grannen skulle bli åtalad för att av misstag sprättat upp någon annans post som sorterats fel kan du ju försöka intala någon annan. Det kommer inte gå att bevisa vare sig handlingen eller uppsåtet så det kan du helt glömma.

Jag har nyligen genomgått en röntgen på ett av våra storsjukhus. Givetvis ville jag ju ta del av utlåtandet och ringde därför upp deras journalservice. Döm om min förvåning då tanten i andra änden förklarade att det måste sändas med REK då det innehöll personuppgifter. Blev förstås inte upprörd av det utan tänkte bara Nåväl. Jag får bege mig till postens utlämningsställe för att hämta ut det. Däremot tycker jag som sagt att det är mycket anmärkningsvärt hur soc-utredningar tillåts gå med vanlig post med all den känsliga information de kan tänkas innehålla. 

Kanske är det så att synen skiljer sig på vad som är olämpligt helt enkelt? Kanske även tolkningen av om det är olagligt. Jag skulle kunna tänka mig att brottet uppstår den gången det går fel. Den gången brevet med sekretessbelagd information inte når rätt mottagare utan någon helt annan. Att avsändaren hanterat sekretessbelagd information på ett ovarsamt sätt helt enkelt. Du ser verkligen inget problem med att information kan tänkas falla i fel händer? Finns flera dimensioner, men en är ju faktiskt också förtroendet för myndigheten. Många tänker sig nog en extra gång, vilken typ av information de delar. Less is more helt enkelt. Till gagn för utredningen?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?