Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (...) skrev 2023-02-21 22:23:35 följande:

Du (TS) verkar vara den jobbigaste personen någonsin. Herregud.

Tänk om du la en bråkdel av tiden du la på att skriva fåniga petitesser kring några personnummer på att istället reflektera över varför ni utreds av soc... Då skulle du kommit längre än vad du gjort nu.

Lycka till med utredningen.

Ärligt talat. Deras utredningar är så fåniga och osammanhängande att det är helt omöjligt att förstå sammanhanget. 
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 23:01:44 följande:
    Det förstår jag att du tycker, det har du verkligen lyckats förmedla i tråden. 
    Delar du andra erfarenheter? Berätta! 
    Anonym (Kaj) skrev 2023-02-21 23:17:13 följande:
    Det är inte jämställt, den andra parten är en myndighetsutövare som utreder dig som privatperson. Det är inte meningen att det ska vara jämställt. 
    Utreder mig som privatperson? Det låter väldigt otrevligt faktiskt. Jag trodde de jobbade för kommunens räkning, men jag antar att du bara gör ett syftningsfel där. 
    Anonym (M) skrev 2023-02-21 23:30:44 följande:
    Men om det skulle finnas flera handläggare med samma namn på förvaltningen, hur säkerställer du då att du har hittat rätt personnummer? Och inte personnummer på den andre handläggaren med samma namn?
    Man får göra en rimlighetsbedömning baserat på titel och ålder helt enkelt. 
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 23:35:08 följande:
    Gör du det.
    Det blir inte mer jämställt ändå.
    Hur du än gör kommer du inte förbi det.
    Det är en myndighet och du är en privatperson.

Du kan skriva personnummer om det känns skönt för dig. Om du känner att du får nån form av tillfredställelse av det. Men, förändrar det nåt?
    Ja, det var lite så jag tänkte. Att det känns lite bättre helt enkelt, men jag vet inte. 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-21 23:51:01 följande:

Kanske bättre att sköta sig och ta hand om sina ungar så man slipper ha kontakt med socialen överhuvudtaget?

Eller som nu, du kanske ska fundera över vad som orsakat utredningen och lägga fokus på att ordna till ert liv istället för att bete sig som en obstinat 5-åring. Skrikandes

Alltså herregud! Kräks

Jag ser inte att jag har något inflytande där faktiskt. Det är ju inte jag som initierat det hela. Det är de som kontaktar mig och inte tvärtom. 

Tycker för övrigt att vi lever ett mycket välordnat liv. Förmodligen bättre än det liv de flesta andra lever, inklusive socialsekreterares. Det är möjligt att det finns någon komponent av avundsjuka i det hela. Jag har också tänkt tanken. 
    Anonym (Lärare) skrev 2023-02-22 00:31:42 följande:

Något är det ju ni har gjort, annars startas ju ingen utredning.

Har du en historik inom psykiatrin? 

Nej. Inte gjort ett skit. De kan starta en utredning baserat på vilken diffus oro som helst som de får tips om. Även du kan drabbas. I 9 fall av 10 är det en ren slump vem som utreds och vem som inte utreds. Alla känner inte till det.
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 00:47:04 följande:
    Behöver inte vara så. Vissa orosanmälan är helt grundlösa men ändå måste en utredning startas. De är skyldiga att göra det. Det är ju därför man har utredningar. För att se om det är något fel eller inte.
    Så är det. Sen om en utredning hjälper för att få reda på svaret är väl mer tveksamt, men det är så systemet fungerar som sagt. 
    Anonym (Efterbliven) skrev 2023-02-22 01:31:00 följande:

Diagnos? Får asperger ADHD vibbar ältar snöar in sig på detalj, har sj autism men inte beter jag mig som en idiot för det samt som vårdnadshavare ska man visa framfötterna och allrahelst gentemot en myndighet. Nej vet du vad hellre anmäla en gång för mycket än en gång för lite, hade också varit orolig för erat barn om ena föräldern är så pass impulsiv gränslös agerar barnsligt.

Då jag inte har någon diagnos känner jag inget behov av att visa framfötterna på det vis du har. Vi lever våra liv som vanligt utan att försöka göra oss till. Vad menar du med att du agerar gränslöst? Vad gör du då för något? Har läst att det där är en term som ofta används av socialen. Är det när barnen eller föräldrarna inte sätter gränser, eller bryter mot sociala konventioner på något vis? Hade varit intressant att veta vad som avses.
    Anonym (Ert) skrev 2023-02-22 07:38:01 följande:
    Nja. VIsst kan en del vara grundlösa. En stor andel av orosanmälningarna läggs ner relativt omgående efter kontakt med den anmälde, om jag förstått rätt.Dock blir det ju dokumenterat, oavsett

( Arbetar inte själv på soc, men samarbetar med dem i en del sammanhang.)
    Givetvis har vi inte hela bilden, mem TS beter sig något märkligt i tråden.
    Beror tydligen på vad anmälan gäller. Om någon anmäler någon, exempelvis dig, för våld eller sexuella övergrepp (kan vara hur grundlöst som helst) är policyn den att de ALLTID måste starta en utredning. Rör däremot anmälan att dina barn har skitiga kläder och att ni har stökigt hemma så kan de välja att lägga ned utan utredning. 

Så vem som helst med barn kan finna sig i att bli både polisanmäld, förhörd och utredd. Det är så systemet fungerar. 9 av 10 har inte gjort ett skit. Efter utredningen så är man fast i rullarna och är närmast offentlig handling, även om det förstås påstås att det råder en sekretess i det hela. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?