Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-24 19:18:16 följande:
    Det är inte emot lagen att skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post. 

Du som mottagare har också ett ansvar att se till att din låda är märkt ordentligt. Du kan också be socialtjänsten att skicka med rek. 

Att göra som du gör kan vara stalking. 

Jo, det är en typ av verifiering att man skriver om rätt person i rätt utredning. 
    De har givetvis ett ansvar för att inte sända sekretessklassade hur som helst. De ska försäkra sig om att sekretessklassade handlingar inte når fel mottagare.

Min brevlåda är tydligt uppmärkt. Socialtjänsten måste känna till regelverket. Det är inte min uppgift att upplysa dem om det. Brukar du ringa polisen och be dem att inte bryta mot lagen också?
    Anonym (tur) skrev 2023-03-24 19:59:18 följande:
    Nej, jag är inte överens med dig utan tror till skillnad från dig att du inte alls kan bättre, för då hade det visat sig för minst hundra sidor sedan och dina stalkningshandlingar och stalkningsplaner hade minskat istället för att trappas upp.

Så visst har du tappat det fullständigt.
    Vilka har du nätstalkat idag? Har du tappat greppet menar du?
    EpicF skrev 2023-03-24 20:06:06 följande:
    Men de har inte skickat någon sekretessbelagd information till någon obehörig. Eller menar du att du inte ska fö ta del om en utredning om dig och din familj nu helt plötsligt? 
    Jo, en social utredning är sekretessklassad i enlighet med Socialtjänstlagen. Den kan man inte dela med vem som helst. 
    EpicF skrev 2023-03-24 20:06:06 följande:
    Men de har inte skickat någon sekretessbelagd information till någon obehörig. Eller menar du att du inte ska fö ta del om en utredning om dig och din familj nu helt plötsligt? 
    sverigesradio.se/artikel/7164236

www.ht.se/2019-05-22/chef-pa-socialtjanst-rojde-sekretessuppgifter--forundersokning-laggs-ner

www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/socialtjansten-ringde-fel-rojde-kvinnas-identitet

Här kan du läsa lite mer om generell sekretesspolicy för en kommun:

www.lidingo.se/toppmeny/omsorgstod/barnungaochfamilj/sekretessochtystnadsplikt.4.425e7c021272ebc38a580003423.html

Socialen hanterar frekvent sekretessbelagd information. Givetvis måste de ha rutiner för det. Det ska inte jag eller någon annan behöva undervisa socialtjänsten i. De får väl gå någon kurs om de saknar kompetensen. 
    EpicF skrev 2023-03-24 20:08:51 följande:

Ts: Enligt regelverket så är det helt ok att skicka med vanlig post. 

Om du vill ha det med rek så får du be om det. 

Det är inte okej att sända sekretessklassade handlingar till fel person. Då har man brutit mot sekretessen. Det räcker med att brevbäraren lägger i fel låda så har socialtjänsten brutit mot lagen. De har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att upprätthålla sekretessen. 
    EpicF skrev 2023-03-24 20:24:08 följande:
    Om allt det där har hänt i din kommun så borde du absolut ha bett om att få det rek. 
    Man ber inte kommunen att följa lagen. De SKA följa lagen. Det är inget man ber om. 
    EpicF skrev 2023-03-24 20:10:05 följande:
    Vilket de inte heller har gjort. 
    Om du har läst länkarna så inser du att socialtjänsten frekvent bryter mot lagen och ibland blir de åtalade för det. Trots åtal blir inga sådana misstag eller försummelser och lagbrott ogjorda. För dem som drabbas betyder det en oreparerbar skada

Det kan inte vara en uppgift för en myndighet att bryta mot lagen på så vis att enskilda skadas. Sekretesslagstiftningen finns till av en anledning. Den är inget som man som enskild person ska behöva "be" myndigheten att följa. Du tycks ha oerhörda problem med att ta in det. 
  • Meddelande borttaget
    EpicF skrev 2023-03-24 20:30:56 följande:
    I ditt fall, vilket är det vi diskuterade har de inte skickat handlingarna till en obehörig person. 
    Det vet inte jag, ännu mindre du. 
    EpicF skrev 2023-03-24 20:34:06 följande:
    Du hade ju fått handlingarna. De hade kommit till dig. Inget är felsickat och din granne har uppenbarligen inte heller öppnat din post. 

Återigen, vill du ha dem som rekommenderade post så får du be om det. De följer de lagar och regler som finns. 
    Jag vet ju inte exakt vilka handlingar de har skickat till mig. Det har pågått en kommunicering under en tid. Mycket möjligt att de skickat något som jag inte fått. 

Så ofta som posten delas ut fel här så kan det mycket väl förekommit, eller kanske snarare förkommit. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?