• Anonym (Juli)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ordinär Man skrev 2023-03-12 20:43:42 följande:
    Uppenbarligen förstår du inte hur pinsam du är. 

Socialtjänsten är kommunal, vilket inte hindrar den från att ta myndighetsbeslut. Eller vad tror du ett beslut om att frånta vårdnaden från föräldrarna är?

Ett domstolsbeslut. Eftersom det fattas av en domstol. 

I akutfall får socialtjänsten ta beslut om omhändertagande, men även det ska sedan skickas till domstolen. 

Jag vet inte riktigt vem det är som är pinsam? 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:04:22 följande:
    Det är du som är pinsam. Ett omhändertagande av barn ÄR ett myndighetsbeslut, även om "myndigheten" i det här fallet är kommunal. 

Domstolar fattar dessutom sitt domslut uteslutande på basis av den den utredning som socialtjänsten utfört. Oftast utfört av enbart en handläggare. 
    Det är domstolen som tar beslut om fråntagande vårdnad. Inte socialtjänsten, som du skrev. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:25:48 följande:
    Jag har själv blivit fråntagen vårdnaden av barn, om än tillfälligt. Det var aldrig någon domstolsförhandling, så även här har du fel. 
    För ett permanent LVU eller för omhändertagande i enlighet med LVU krävs dock domstolsbeslut, men jag har heller aldrig hävdat något annat. 

Däremot är det ju så att domstolarna väldigt ofta bara förlitar sig på socialtjänstens utredningar som får så mycket kritik för kvalitetsmässiga brister. Därmed är det indirekt så att socialtjänsten fattar beslut även i dessa fall. Det är ytterst sällan domstolarna går socialtjänsten emot. 

Ja, det sista känner jag till, men det är likväl ett domstolsbeslut. 

Hur kan en förälder fråntas vårdnaden utan stöd av LVU? Det är en fråga alltså, inte ett ifrågasättande. 

Jag hämtade min info från Socialstyrelsen, så det är i så fall de som har fel. 

Om situationen är så akut att det inte går att vänta på ett domstolsbeslut kan en representant för socialnämnden besluta att ett barn ska omhändertas omedelbart. Ett sådant beslut skickas till domstolen för godkännande. Domstolen avgör om det var rätt eller inte att omhänderta barnet omedelbart. 

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

• Anonym (Juli)
    EpicF skrev 2023-03-12 22:40:10 följande:
    Det fattas alltid beslut i förvaltningsrätten. I ditt fall var beslutet att soc agerat korrekt. Behövs ingen rättsak för ett akut omhändertagande.

Man förlorar inte nödvändigtvis vårdnaden vid ett omhändertagande. 

Men enligt dig så har då domstolen fel on hur det går till. Intressant. 
    Det mittersta tänkte jag också på. Jag trodde inte att man fråntogs vårdnaden vid ett omhöndertagande om det inte var synnerligen allvarligt. Men jag har kanske missuppfattat. 
  • Anonym (Juli)

Är det samma barn som du förlorade vårdnaden om tillfälligt som nu polisanmälts? 

• Anonym (Juli)
    EpicF skrev 2023-03-12 22:55:11 följande:
    Nej, man behöver inte fråntas vårdnaden. Ska tydligen mycket till för att man som förälder ska fråntas vårdnaden. 

Däremot kan socialen i extrema tillfällen tillfälligt overta vårdnaden för barnet. Där också domstolen/förvaltningsdomstolen som beslutar om det dock. Ex om förälder som är jehovs vittnen nekar barnet livsviktig vård i form av blodtransfusioner så kan socialen tillfälligt overta vårdnaden om barnet. 
    Ok, tack! 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 22:59:59 följande:
    Det kallas för särskild företrädare. 
    www.lawring.se/post/sarskild-foretradare-for-barn-vad-ar-det

De övertar vårdnaden tillfälligt. Lägg även märke till vad de skriver i övrigt. De medbringar Festis och frukt för att framstå som "den snälla tanten", helt i uppenbart syfte att påverka barnet. De skriver det till och med rakt ut. 

Ok, tack! Men det ska vara ett domstolsbeslut på det också. 

?kan tingsrätten efter att åklagaren har begärt interimistiskt (tillfällig) och utan vårdnadshavarens vetskap förordna en särskild företrädare.

Förstår inte riktigt vad du menar med de skriver det till och med rakt ut. Det här är ju en text där en enskild advokat berättar hur hon hanterar såna här situationer. Vore det bättre om hon var sur och gjorde barnet rädd och ledsen? Eller hur menar du? Om ett barn av något skäl måste åka iväg med en främmande tant är det väl bra om tanten gör vad hon kan för att inte uppfattas som skrämmande? 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:22:33 följande:
    Men det förekommer ingen förhandling. Det går inte som vårdnadshavare att påverka beslutet, överklaga, föra talan osv.. Man blir inte ens informerad om att det sker. Man är med andra ord rättslös i den processen. Man förlorar vårdnaden utan att ens informeras om att det sker. Jag undrar hur socialen skulle agera om man skulle säga att om de övertagit vårdnaden så får de behålla den till det rättsliga är utagerat. Det gör man givetvis inte med hänsyn till barnet, men man kan ju alltid leka med tanken. 

Jag menar att om man ska hålla objektiva förhör med ett barn så ska man förhålla sig neutralt. Inte komma med olika former av mutor/belöningar för att få barnet att dansa efter ens pipa. Inte; "Berätta nu hur dum din mamma är, så ska jag bjuda dig på ännu mer godis", för att därefter starta videokameran. Det säger sig ju självt. 

Nej precis, det är ingen förbhandling där föräldern får ge sin syn på saken. Men det är ett domstolsbeslut. 

Den rättsliga företrädaren förhör inte barnet. Barnet förhörs av polis och företrädaren finns där för att skydda barnet. Hen kan tex avbryta förhöret om barnet far illa. Företrädaren ser även till att barnets rättigheter tas tillvara vid rättegång. Detta enligt den text du själv länkade till. 

Det verkar som att din känsla av utsatthet och maktlöshet till viss del bottnar i att du inte förstår processerna som varit kring dig och ditt barn. Har du haft någon jurist som hjälpt dig? 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:38:22 följande:
    Blev aldrig informerad om att jag skulle fråntas vårdnaden. De jobbar inte så. De vill inte att man ska känna till. 

Att det läggs ord i munnen på barnen är välkänt och något som även SVT tagit upp. Att muta någon för att "vinna förtroende" låter minst sagt olämpligt. 

Vårt barn har själv uppgett att det blivit instruerat vad de ska säga. Något vi givetvis inte kan bevisa, för den delen är nog inte med på någon film. 

Jag förstod det också som att just vid rättslig företrädare informeras inte föräldern i förväg. 

Att förhörstekniken av barn på många ställen är bristfällig verkar tyvärr stämma. Men det är som sagt poliser som förhör, inte den rättsliga företrädaren. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (tur) skrev 2023-03-14 07:07:07 följande:
    Ju mer du skriver desto mer förstår jag varför du drar på dig anmälningar.
    Ja, det har blivit en väldigt sorglig tråd, det här. Från början trodde jag att TS var okunnig. Sen fick jag rättshaveristvibbar. Men de senaste inläggen? jag vet inte vad jag ska säga. :(

TS, ta emot det stöd du kan få, tex samtalsstöd via hälsocentralen. Kanske mår ditt barn utmärkt, trots polisanmälan mm. Men du själv behöver ju hjälp så att du inte helt tappar det. Sök hjälp att hantera det du varit med om/blivit utsatt för. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-14 07:41:17 följande:
    Många som du, som har ett liv som är rörigt saknar medvetenhet om att ni behöver stöd.

Att ni tom behöver göra DNA test för att ta reda på vem och vilka av dina män som är pappa till vem säger det mesta.

Jag tror du behöver hjälp. 
    Jag fattar att du, precis som mot soc., försöker ge igen med samma mynt. Alla fattar det. Men det är ett otroligt ineffektivt sätt att kommunicera och resulterar främst i att du verkar fanatisk och, ja, skogstokig. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-14 21:15:40 följande:
    Ja, det gjorde jag. Idag hade jag nog agerat annorlunda. Att de helt enkelt får utreda utan min medverkan. De får komma fram till vad de vill.

?så du skiter i om du förlorar vårdnaden om ditt barn så länge du får köra ditt race, fullfölja ditt sätt att göra och resonera?

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 07:28:24 följande:
    Så du tror alltså på riktigt att de föräldrar som väljer att inte medverka i en soc-utredning förlorar vårdnaden över sina barn? 
    Verkligen inte. Det jag reagerade på var att du skrev att de fick komma fram till vad de vill. Du bryr dig mao mer om din personliga konflikt med soc än om du får ha ditt barn hos dig eller inte. Det är faktiskt helt sjukt. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 08:35:18 följande:
    Vad löjlig du är. Okunnig dessutom.

En polisutredning och en soc-utredning är två helt olika saker. Alla har en skyldighet att underkasta sig ett polisförhör, något man absolut inte har vad gäller en soc-utredning. 

Vad soc ev gör för tokiga antaganden skiter jag högaktningsfullt i. 
    Socutredningen deltar man i för sitt barns skull och det är så outsägligt sorgligt att du prioriterar ditt ego framför ditt barns välmående. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?