Inlägg från: Anonym (Bara onödigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara onödigt)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-03-20 22:41:29 följande:
    Det vet du att de inte gör.
    Du har själv berättat att du jobbat på myndighet och bör då veta veta skillnad på tjänsteman och privatperson

Men svara gärna på den andra frågan.
    Utreder du alla myndighetskontakter/vårdkontakter? Tar reda på personummer etc?
    För de utreder ju dig och har dina uppgifter.
    Ställer i vissa fall intima frågor.
    Gör du lika mot dem?
    Och om t.ex försäkringskassan, vårdapparaten skulle skicka hem till exempel ett beslut/läkarintyg med personupggifter i skulle du reagera lika kraftfullt?
    Det är flera som vittnat att de jobbar inom vården och att de skickar hem både det ena och det andra..
    Och min vän fick senast igår beslut i vanligt brev från FK med både personummer och läkarintyg bifogat
    Så det händer ju uppenbarligen...

Hade du skickat brev med läkarens och handläggarens personummer...
    Skulle du vara lika ordentlig då?
    Eller är det bara socialtjänsten som får den äran?
    Men sån hycklare är du väl ändå inte...
    Lika ska väl vara lika
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 22:56:15 följande:
    Det verkar känsligt det här för dig. Varför känner du så?

Jag ser syftet som centralt. Att Skatteverket anger mitt personnummer i min självdeklaration är inte konstigt. 

Skulle däremot företag sända hem direktreklam med mitt personnummer skulle jag se det som märkligt. 
    Likaså finner jag det kränkande att det sitter någon tjomme och skriver anklagande brev hem till mig med mina personuppgifter. Då kan jag svara med samma mynt. Jag tycker inte det är hyckleri utan ren logik. 

Eller du har kanske inget emot att bli anklagad för något du inte har gjort?
    Och om skatteverket misstänker dig för felaktigheter..även om det visar sig vara felaktigt.

Eller om banken reagerar på insättning på ditt konto och skriver brev där du misstänks för penningtvätt...även om det är felaktigt..

Fortfarande ok med personummer?
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 22:56:15 följande:
    Det verkar känsligt det här för dig. Varför känner du så?

Jag ser syftet som centralt. Att Skatteverket anger mitt personnummer i min självdeklaration är inte konstigt. 

Skulle däremot företag sända hem direktreklam med mitt personnummer skulle jag se det som märkligt. 
    Likaså finner jag det kränkande att det sitter någon tjomme och skriver anklagande brev hem till mig med mina personuppgifter. Då kan jag svara med samma mynt. Jag tycker inte det är hyckleri utan ren logik. 

Eller du har kanske inget emot att bli anklagad för något du inte har gjort?
    Och jo jag fattar att det är obehagligt att bli utredd.

Och jag är en av dem som hållit med dig (för sisådär 100 sidor sen) att det låter märkligt med ett ständigt upprepande av era personnummer och att de kunde ha pratat med er hur kommuniceringen skulle gått till.

Det har alltid jag gjort som socialsekreterare...
  • Anonym (Bara onödigt)
    EpicF skrev 2023-03-21 00:19:46 följande:
    Det är dock inte det du gör. 
    Nä.
    Tvärtom
    Hon blir så tydligt klienten genom att göra så.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-28 20:53:42 följande:
    Står det i några regler för socialtjänsten att utredningar ska skickas rekommenderat?
    Nej.
    Det är upp till varje myndighet att bedömma och avgöra hur beslut och dylikt ska kommuniceras.
    Det är alltså inte olagligt att skicka per vanlig post.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-30 11:03:42 följande:
    Har man duplicerat handlingar och postat 8dem har man också spridit handlingar. Vet du inte vad sprida betyder? 
    Så vad är skillnaden mot rekommenderad post?
    Då har myndigheten också duplicerat handlingarna  och postat dem. Handlingarna har lämnat myndigheten och lämnats i händerna på de som hanterar posten.
    Du efterfrågar lagrum...men skickar tillbaka till dig..
    Du får gärna vissa exakt lagrum som preciserar att kommunal myndighet inte får skicka beslut med postgång, som gäller i ALLA fall...
    Det står inte i OSL...så var menar du att det står.

Du verka nämligen hänvisa endast till sekrtesslagatiftningen men socialtjänstens arbete är så mycket mer komplext än så..
    Myndigheter har en skyldighet enligt Förvaltningslagen att underätta den enskilde om beslut och de får enligt samma lag välja lämpligt tillvägagångssätt.
    Och det ser olika ut från gång till gång beroende på innehåll och ärende.
    Du och flera andra har jämfört ditt ärende med vården men det är viktigt att vara medveten om att vårdgivare och kommunal myndighet har olika uppdrag och lyder under olika lagar. Regionen omfattas nämligen INTE av förvaltningslagen och fattar ju inte beslut på alls samma sätt. 
    Så ja de omfattas av OSL men sen gäller olika lagar...

Du menar att det korrekta sättet att skicka handli gar borde i alla lägen vara med rekommenderad post men det får inte förvaltningsmyndighet göra. De har en serviceskyldighet och att skicka på rutin med rekommenderad post skulle exempelvis innebära att de som bor långt ifrån utlämningsställe eller saknar legitimation skulle ha svårt att få sina beslut...något de har lagstadgad rätt till. Finns kommuner som fått JO-kritik för detta..
    Inte heller kan myndighet bara hänvisa till digital kommunikation...Den enskilde ska ha möjlighet att få beslut på annat sätt...Exempel via post

Du tänker att sekretesslagstiftningen är svartvit men det är den inte. Bedömning görs och ska göras från fall till fall...

Om du läser kritik som JO framför till kommunal och statlig myndighet gällande detta handlar det snarare om bristande rutiner, dvs att handlingar skickats till fel person, vilket oftast handlat om oaktsamhet.
    Något som kan hända ändå med rekommenderad post....
    Kritiken handlar inte om att det skett via vanliga poatgången...Det borde finnas mängder med domar, om det som du hävdar, var olagligt...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-02 18:35:55 följande:
    Hur kan du veta att jag fått all kommunikation, alla handlingar, utredning osv, när inte ens jag själv vet det? Hur skulle du kunna ha någon som helst insyn i vad socialtjänsten i min kommun har sänt för handlingar till mig? Det har du givetvis inte, så när du skriver att jag fått allt de spridit pratar du bara i nattmössan. 

Sprida är en synonym till att flerfaldiga, duplicera, distribuera. Dvs, precis vad socialtjänsten har gjort. Det finns ingen värdering i ordet sprida. Det inte är inte vare sig negativt eller positivt. Om du tolkar det som negativt beror det bara på att du har bristfälliga kunskaper i svenska språket. 
    Vad för handlingar som de har skickat till dig framkommer i journalen i din akt.
    De har lagstadgad skyldighet att dokumentera all kommunikation som sker, inklusive post.
    Det går således enkelt att ta reda på.
    Jag får dock uppfattningen att du kanske inte egentligen är så osäker kring detta utan att det handlar om en princip, där du tycker att de har handlat fel.

Jag efterfrågar återigen ett lagrum som styrker att de INTE får skicka per post, att det alltid är att anses som att sekretessen är röjd. 
    Och jag skulle bli förvånad om du hittar ett sådant lagrum. 
    Så specifik och enkel är nämligen inte OSL och inte heller förvaltningslagen och det framgår inte Dataskyddsförordningen heller.
    För vad som anses vara lämpligt sätt att uppfylla underrättelseskyldigheten i FvL skiljer sig från fall till fall och innehåll till innehåll och det är myndigheten som ska välja detta (FVL paragraf 33, 3st)
    Ibland kan det anses som motiverat till att skicka med rekommenderad post och ibland är det direkt olämpligt, då är vanlig post är mer tillämplig.
    Det är inte svart/vitt.

Det handlar således om att göra en bedömning i fall till fall och inte göra något av vana/slentrian, både i att säkerhetställa att personen får ta del av sitt beslut och göra det sekretessmässigt säkert.

Du verkar anse att det ALLTID är sekretessmässigt osäkert med vanlig post men jag hittar inget i lagen som styrker det utan mer att detta handlar om bedömningar från fall till fall...
    Så visa gärna lagrum på detta eller återkommande kritik från DI, JO eller IVO kring detta.

Myndigheter skickar sekretess med vanlig post varje dag, mellan varandra och till enskilda och som jag skrivit tidigare borde det således finnas mängder med skrivelser från tillsynsmyndigheterna kring detta om det var lagmässigt fel/olämpligt i alla fall.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-04 17:00:57 följande:
    Som jag skrivit några gånger nu har jag hela utredningen, där journalen ingår som del utav. Det saknas anteckningar om in- och utgående post. Tråkigt som du säger att de sprider utredningsmaterial som konfetti, då de inte använder sig av säkra postvägar. Var har jag påstått att grannarna fått en massa handlingar? Det har jag aldrig skrivit. Tråkigt att socialtjänsten missköter sitt uppdrag på det här viset. 
    Väldigt ovanligt att hela journalen skickas tillsammans med utredningen.
    Utredningen brukar vara en sammanfattning av det som är relevant i ärendet som ligger till grund för beslutet samt bifogat beslut, där det i ert fall blev att ärendet avslutas.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-16 11:23:27 följande:
    Dokument som rör rikets säkerhet klassificeras som kvalificerat hemliga, och de skickas nog inte ens med REK nej. 

Att sända sekretessbelagda uppgifter med vanlig post är att handskas vårdslöst med sekretessbelagd information. Exempelvis gör sjukhus inte så. De skickar alltid med rek, i vart fall i den region jag bor i. 

Att röja sekretessbelagd information för obehöriga är solklart emot lagen och inget som jag behöver motionera om att få olagligt en gång till. 

JO har kritiserat förfarandet ett antal gånger när sekretessbelagda handlingar har skickats till fel person/personer. Det har det länkats till i tråden. 

Att förvaltningslagen möjligen kan krocka med sekretesslagstiftningen kan du visserligen ha en poäng i, men då borde sekretesslagstiftningen väga tyngre. Den bedömningen gör i vart fall många andra. 
    Fast det JO har kritiserat är ju främst att socialtjänsten adresserat till fel person och det kan ju dessvärre hända även med rekommenderad post...där handlar det ofta om utskrivningsrutiner.

Det finns fortfarande ingen lag som tydligt förbjuder att sekretess får skickas med vanlig post eller att det är per automatik vårdslöst.
    Det är en bedömningsfråga från fall till fall
  • Anonym (Bara onödigt)
    EpicF skrev 2023-05-21 23:18:45 följande:
    Inkomna handlingar stämplas med ankomstdatum. Sedan öppnas posten av rätt handläggare, speciellt adresserad post. De stämplar också handlingarna. Dessa datum kan ibland skilja sig pga bla sjukdom, kurs eller semester. Dvs handläggaren är inte där den dagen brevet kom. Det kan också skilja sig om brevet kommer sent en fredag. 

Och nej, jag talar inte emot mig själv. Det är du som inte förstår att även handläggaren är människor som är sjuka, har semester eller av andra orsaker inte är på jobbet. Handläggare är inga supermänniskor utan är helt vanliga människor 
    Jag vill bara tillägga att jag har jobbat i 20 år inom socialtjänsten och har aldrig öppnat min post.
    Det har gjorts av administrativ personal som även stämplar handlingarna. 
    Undantaget är om handlingarna inkommit under besök, då stämplar jag själv. 

Om handlingarna inkommer via receptionen stämplas de där med en allmän stämpel för att sedan stämplas med ny stämpel (hos oss social omsorg) då det är olika delar av kommunen.

Är jag sjuk/har semester är det självklart någon som kollar min post och avgör om det är något som behöver åtgärdas/svaras på.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-23 21:37:11 följande:
    Ja, tack! Man undrar ju minst sagt hur vissa skribenter tänker här inne. 
    Om man skulle sammanfatta lite:

1. Det är inte fel att ange handläggarnas personnummer, speciellt inte då de själva använder personnummer i skriftlig kommunikation.

2. Socialtjänsten ska sända sekretessbelagd information med rekommenderad post, så att den inte kan läsas av obehöriga.

3. Socialtjänsten ska ankomststämpla och diarieföra inkommande handlingar. De ska även in i journalen när de rör ett ärende. 
    Nja...

1. Det är inte olagligt att ange personumret men fyller fortfarande ingen funktion.  Det är den ärendet gäller som är viktig att identifiera och inte handläggaren.

2. Nej, det finns inget allmänt SKA i hur socialtjänsten eller annan myndighet ska skicka post. Myndigheten får välja tillvägagångssätt, där rekommenderad post är ETT sätt.

3. Myndigheten ska ankomststämpla handlingar men det kan visst förekomma flera olika datum på en handling. Om exempelvis en handling lämnas i receptionen så stämplas den där för att sedan stämplas på nytt när den når socialtjänsten.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?