Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-05-02 18:35:55 följande:
Hur kan du veta att jag fått all kommunikation, alla handlingar, utredning osv, när inte ens jag själv vet det? Hur skulle du kunna ha någon som helst insyn i vad socialtjänsten i min kommun har sänt för handlingar till mig? Det har du givetvis inte, så när du skriver att jag fått allt de spridit pratar du bara i nattmössan.
Sprida är en synonym till att flerfaldiga, duplicera, distribuera. Dvs, precis vad socialtjänsten har gjort. Det finns ingen värdering i ordet sprida. Det inte är inte vare sig negativt eller positivt. Om du tolkar det som negativt beror det bara på att du har bristfälliga kunskaper i svenska språket.
Vad för handlingar som de har skickat till dig framkommer i journalen i din akt.
De har lagstadgad skyldighet att dokumentera all kommunikation som sker, inklusive post.
Det går således enkelt att ta reda på.
Jag får dock uppfattningen att du kanske inte egentligen är så osäker kring detta utan att det handlar om en princip, där du tycker att de har handlat fel.
Jag efterfrågar återigen ett lagrum som styrker att de INTE får skicka per post, att det alltid är att anses som att sekretessen är röjd.
Och jag skulle bli förvånad om du hittar ett sådant lagrum.
Så specifik och enkel är nämligen inte OSL och inte heller förvaltningslagen och det framgår inte Dataskyddsförordningen heller.
För vad som anses vara lämpligt sätt att uppfylla underrättelseskyldigheten i FvL skiljer sig från fall till fall och innehåll till innehåll och det är myndigheten som ska välja detta (FVL paragraf 33, 3st)
Ibland kan det anses som motiverat till att skicka med rekommenderad post och ibland är det direkt olämpligt, då är vanlig post är mer tillämplig.
Det är inte svart/vitt.
Det handlar således om att göra en bedömning i fall till fall och inte göra något av vana/slentrian, både i att säkerhetställa att personen får ta del av sitt beslut och göra det sekretessmässigt säkert.
Du verkar anse att det ALLTID är sekretessmässigt osäkert med vanlig post men jag hittar inget i lagen som styrker det utan mer att detta handlar om bedömningar från fall till fall...
Så visa gärna lagrum på detta eller återkommande kritik från DI, JO eller IVO kring detta.
Myndigheter skickar sekretess med vanlig post varje dag, mellan varandra och till enskilda och som jag skrivit tidigare borde det således finnas mängder med skrivelser från tillsynsmyndigheterna kring detta om det var lagmässigt fel/olämpligt i
alla fall.