• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-27 09:10:47 följande:
    De har skickat handlingar oannonserat så det hjälper tyvärr inte. Jag trodde inte heller att man ska behöva upplysa en kommunal funktion som sysslar med myndighetesutövning att värna sekretesslagstiftningen. Det borde höra till deras rutiner. 
    Ehh....va? Du vet vel att du blev utredd? 

Deras praksis i din kommun är att skicka per post. De värnar fortfarande om sekretesslagstiftningen och följer denna. 

Vill man ha post/handlingar på annat sätt så får man be om det, samt höra sig för hur de skickas oavsett myndighet eller företag. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-27 11:10:26 följande:
    De har inte heller spridit några sekretessbelagda uppgifter.

Enligt svensk lagstiftning, närmare bestämt sekretesslagen är helt ok att skicka sekretessbelagda handlingar per post. Inget krav på att set ska vara rek. Vill man ha det rek får man be om det. Alt hämta upp handlingarna personligen. Att du fortfarande inte förstår det är ett mysterium. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-27 13:00:20 följande:
    I och med att de postat sekretessbelagda handlingar så att vem som helst har kunnat komma åt dem ser jag det som att de brutit mot sekretessen. (
    Du ser inget lagbrott, eftersom du inte ser bevis att obehöriga har kommit över de sekretessbelagda handlingarna. Då är det analogt inget lagbrott att köra rattonykter så länge det inte händer någon trafikolycka, och heller inget brott att köra för fort så länge man inte åker fast. Att en myndighet som sysslar med myndighetsutövning ska ha det synsättet ter sig minst sagt märkligt måste jag säga. Det håller liksom inte. 

Du får gärna hänvisa till aktuellt lagrum som ger stöd för din ståndpunkt. Eftersom du hittills inte förmått att göra det, ser jag din åsikt just som en åsikt och den saknar helt värde. 

Har sökt en del och bland annat JO har riktat kritik i liknande ärenden. 
    Fortfarande: Nej, de har inte spridit sekretessbelagd information. Det är enligt lagen ok att skicka per vanlig post. Vill man ha det på annat sätt än praksis får man be om det. 

Att du inte förstår efter så här lång tid är ett under. 

Det är bara att läsa sekretesslagen. 

Att JO har riktat kritik är för att det är kritik mot att skicka per vanligt post. Men det är fortfarande helt ok enligt sekretesslagen. Det är med andra ord sekretesslagen som bör omskrivas och vara mer tydlig. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-27 18:02:35 följande:
    Hur vet du att de inte spridit sekretessbelagd information? På vilket sätt skulle DU kunna veta VAD de skickat för handlingar i MITT ärende? Du är rätt löjlig som hävdar något sådant. 

Det står så här i lagen.

"26 kap. Sekretess till skydd för enskild inom socialtjänst, vid kommunal bostadsförmedling, adoption, m.m.

Socialtjänst m.m.

Socialtjänst och därmed jämställd verksamhet

1 §   Sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men."

Var i lagen anser du du att det anges att socialtjänsten har rätt att sprida skyddade handlingar som konfetti?

Att du tycker att det är okej att sända skyddade handlingar med vanlig post betyder inte att det är okej. Du måste hänvisa till aktuell lag, kapitel och stycke. Annars tror jag dig inte, så upp till bevis nu! 

De har inte gjort det. Och det är enligt loven, som du ser (eller borde se) helt ok att skicka med till en klient per vanlig post. 

Vad jsg tycker är ok eller inte är helt irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-28 19:03:52 följande:
    Fast där vet jag att du har fel.
    Har nyligen röntgat mig på sjukhus. Då jag var intresserad av resultatet begärde jag ut journalkopia. Det skulle tvunget skickas rek och jag fick givetvis betala. Motiveringen var att det innehöll personuppgifter. I mitt tycke innehåller en sådan försändelse betydligt mindre känslig information än en soc-journal. 

Och nej, handlingarna behöver bara hamna i fel händer en endaste gång så har sekretessen brutits. Skickas det med vanlig post är risken påtaglig att det sker. Jag får frekvent någon grannes post. Något kuvert var och varannan vecka. Upptäcker jag det agerar jag brevbärare och lägger det i rätt låda, men det är ju inte alla som gör det. De kan mycket väl få för sig att öppna och läsa, för att därefter slänga. Vad anser du om den saken?

Jag är knappast ensam om att se ett problem med att sekretessbelagda uppgifter riskerar att hämna i fel händer. 
    Ja, endel sjukhus sänder med rek. Men inte alla. Och man får återigen skicka med vanlig post. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-28 19:38:30 följande:
    Det förutsätter att de kan garantera att sekretessen upprätthålls (vilket i praktiken är omöjligt), så jag skulle säga -  Nej, de får inte sända sekretessklassade handlingar med vanlig post. Då är man oaktsam och vårdslös. 
    Jo, det får man. Det har vi utrett redan, flera gånger dessutom. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-28 20:07:51 följande:
    Nej, socialtjänsten får inte bryta mot sekretesslagstiftningen. 
     Nej, de får dem inte. Men då får, i likhet med alla myndigheter, sjukhus etc skicka per vanlig post. Det är inte att bryts mot sekretesslagstiftningen. Vilket vi har utrett redan. 
  • EpicF

Challenger: Äger mig? Du verkar inte för så vad som menas med "ägt". 
    Ts är den som ägd av alla i tråden, och hon fattar det inte själv. Och du fattar det inte heller. 

"Vi" utgör alla i tråden som har talat om för dig x flera att det är helt ok enligt sekretesslagstiftningen att skicka per vanlig post. 

"Vi" är ett talesätt för när många personer har talat om samma sak. 

• EpicF

Ingen har väl sagt att det är märkligt att ta reagerar. Det som är märkligt är att hon inte gör något åt det utan bara skriker att hon kan anmäla och ditten och datten men inte gör handlingar av sina ord. Det är märkligt. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-29 11:58:01 följande:
    Skriker? Att jag kan anmäla?

Nej, jag försöker bara föra en debatt i sansad ton men blir påhoppad av dig. Sedan får jag kritik att jag INTE anmäler. Har ju tvärtom nämnt att jag inte tror att det är lönt. Att en anmälan bara sker för döva öron. Det är du som gafflar om att det ska anmälas. 
    Du har sagt gång på gång att du kan anmäla. Så varför gör du inte det då?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?