Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-04-27 13:00:20 följande:
I och med att de postat sekretessbelagda handlingar så att vem som helst har kunnat komma åt dem ser jag det som att de brutit mot sekretessen. (
Du ser inget lagbrott, eftersom du inte ser bevis att obehöriga har kommit över de sekretessbelagda handlingarna. Då är det analogt inget lagbrott att köra rattonykter så länge det inte händer någon trafikolycka, och heller inget brott att köra för fort så länge man inte åker fast. Att en myndighet som sysslar med myndighetsutövning ska ha det synsättet ter sig minst sagt märkligt måste jag säga. Det håller liksom inte.
Du får gärna hänvisa till aktuellt lagrum som ger stöd för din ståndpunkt. Eftersom du hittills inte förmått att göra det, ser jag din åsikt just som en åsikt och den saknar helt värde.
Har sökt en del och bland annat JO har riktat kritik i liknande ärenden.
Fortfarande: Nej, de har inte spridit sekretessbelagd information. Det är enligt lagen ok att skicka per vanlig post. Vill man ha det på annat sätt än praksis får man be om det.
Att du inte förstår efter så här lång tid är ett under.
Det är bara att läsa sekretesslagen.
Att JO har riktat kritik är för att det är kritik mot att skicka per vanligt post. Men det är fortfarande helt ok enligt sekretesslagen. Det är med andra ord sekretesslagen som bör omskrivas och vara mer tydlig.