Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-17 21:22:55 följande:

Ts: Du har själv skrivit att du har problem med att de upprepade era personnummer många gånger i utredningen och att du har problem med att de skickar utredningen med vanlig post. 

Jag tycker att det är tokigt ja. Men jag har inga problem. Det är socialen som har problem om de bryter mot sekretess. De kan faktiskt få problem om de bryter mot lagen, så nog utgör det ett problem alltid. 
    EpicF skrev 2023-03-17 21:35:34 följande:

Ts: Du har själv skrivit att du har problem med just det. 

Nej, det är socialtjänsten som har problem om de bryter mot lagen. De kan bli anmälda och bli tvingade till att betala skadestånd. 
    EpicF skrev 2023-03-17 21:42:35 följande:
    Och du har problem med att de upprepade era personnummer. 
    Jag finner det onödigt och dumt ja. Bryter de mot sekretess begår de per definition ett lagbrott. 
    Brottsbalken 20 kap 3 §. 

20 kapitlet 3 § brottsbalken följer att den som röjer någon uppgift, som hen är pliktig att hemlighålla enligt lag, dömes för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år. 

Det är med andra ord Polisen man ska vända sig till om man anser att det begåtts ett sekretessbrott som man vill anmäla. 
    EpicF skrev 2023-03-17 21:52:56 följande:
    Fast det är inte ett sekretessbrott att skriva ut personnummer i en utredning och det är inte heller ett sektetessbrott att skicka utredningen om dig och ditt barn till dig med vanlig post. Så inget brott enligt brottsbalken har begåtts.

Mem du är helt fri att anmäla ändå. Så varför gör du inte det? Låt mig gissa. Du vet att det inte är ett brott och att det kommer att läggas ner direkt. 
    Jag är inte så säker på att det inte är ett brott. 
    Hade handlingarna hamnat i fel händer och man hade kunnat bevisa att så skett. Då är det nog inte helt omöjligt att socialtjänsten och den enskilda handläggaren hade klandrats för det i en rättslig process. Sekretessen hade ju i alla händelser brutits och någon borde rimligen vara ansvarig för det. Sedan om det klassats som sekretessbrott, vårdslös hantering, bristande rutiner, eller om man åtalat den enskilda handläggaren. Det vet jag inte. 

Jag har inte begärt att handlingar skulle skickas med vanlig post hem till mig. Det är helt på socialtjänstens initiativ. 

Varför tror du att det inte skulle vara brottsligt att sprida sekretessbelagda uppgifter?
    EpicF skrev 2023-03-17 22:08:05 följande:

Ts: Socialen har inte spritt några sekretessbelagd uppgifter om dig. 

Jo, i och med att de sände den sekretessbelagda utredningen med vanlig post så har de spridit sekretessbelagda uppgifter. Handlingarna stod utom deras såväl som vår kontroll. De har själv angett att du tycker det var felaktigt agerat av socialtjänsten. 
    Anonym skrev 2023-03-17 22:21:45 följande:
    Anmärkningsvärt!
    Ja, det skulle stått du istället för de. Klart anmärkningsvärt ja! Skrattande (du ser vad lätt det kan bli fel). 
    EpicF skrev 2023-03-17 22:30:21 följande:

Ts: De sende utredningen med vanlig post till dig. Med korrekt namn och adress. Inte till din granne eller någon annan random person. Till dig. Inget sekretessbrott. 

Jag är inte så säker på det. Hade utredningen hamnat fel tror jag inte det är brevbäraren som skulle lastas för sekretessbrottet, utan avsändaren som borde förstått det olämpliga. Vårdslöshet och likgiltighet för konsekvenserna. 
    Att det inte skedde betyder inte att det inte begåtts ett sekretessbrott. 
    Precis på samma sätt som det är förbjudet att köra bil berusad, även om det inte skett någon olycka. 
    EpicF skrev 2023-03-17 22:55:57 följande:
    Så anmäl till polisen då.

Eftersom det inte har skett så har inget sekretessbrott begåtts. 

Ja, det är förbjudet stt köra bil berusad. Men man kan inte dömas för ett brott som inte har existerat. 
    Likgiltighet och försummelse kan vara brottsligt. Sekretessbrottet uppstår knappast i samma stund som brevbäraren lägger brevet i fel brevlåda. Brottet uppstår innan. 
    EpicF skrev 2023-03-17 23:12:33 följande:

Ts: så länge brevet kommer fram till dig, vilket det enligt dig har, så har inget sekretessbrott ägt rum. Inte heller något brott om likgiltighet och försummelse. 

Nej, brottet uppstår inte inna det har hänt. 

Brottet har ju hänt eftersom de uppenbarligen skickat sekretessbelagda handlingar och uppvisat stor likgiltighet för huruvida dessa handlingar hamnar i orätta händer. 
    EpicF skrev 2023-03-17 23:16:00 följande:
    Det finns inget brott som har hänt. 

Men om du anser att ett brott kan ha hänt så får du anmäla till polisen. 
    Nu har det väl ändå brunnit i skallen på dig?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?