Anonym (Lill) skrev 2023-03-12 19:47:49 följande:
För det första är soc ingen myndighet. Socialstyrelsen är det, socialtjänsten är kommunal.
Om man nu inte kan ha kontakt med folk utan att veta deras personnummer så kan du väl börja med att fråga din chef imorgon om hens personnummer? Måste ju vara fruktansvärt att inte veta vem man jobbar för och hur ska du veta det om denne inte gett sitt personnummer? *ironisk*
Hur vågar du lämna dina barn till förskola och skola om du inte fått deras personnummer eller hemadresser?
Om du får ett strafföreläggande eller besked om att en polisutredning läggs ned får du det med helt vanlig post. Handläggaren eller åklagaren bifogar knappast sina personnummer!
Om en p-vakt ger dig böter efter en felaktig parkering så behöver denne aldrig ge dig sitt personnummer.
Åker du fast för fortkörning så har polisen ingen som helst skyldighet att ange sitt personnummer till dig, du kommer få hem en utredning med strafföreläggande med helt vanlig post.
När läkaren kallar kommer du att få hem kallelsen via post. Och nej, ingen läkare är skyldig att uppge sitt personnummer till sina patienter.
Det är vanliga anställda människor som jobbar för myndighet, region, kommun eller företag. De representerar myndigheten, kommunen osv, de behöver inte uppge sina egna personnummer.
Du säger att du aldrig haft kontakt med socialtjänsten, men ändå vet du att de är skyldiga att lämna ut sitt personnummer till kreti och pleti de träffar via tjänsten?
Det låter hur jäkla dumt som helst. Men bara för sakens skull så ska jag fråga en bekant som jobbar för socialtjänsten för att försäkra mig om att du har fel. Har du rätt kommer jag att skriva det här.. Kommer skriva oavsett när jag kan tänkas få svar i veckan.
I ditt eget arbete, måste du lämna ut ditt personnummer om en kund/patient/klient/brukare frågar?
Själv har jag aldrig varit med om att det skulle vara någon form av krav. Då har jag jobbat både för kommun, region och för privat företag. Ingenstans har jag varit skyldig att lämna ut varken hemadress eller personnummer till frågande kunder eller patienter.
Uppenbarligen förstår du inte hur pinsam du är.
Socialtjänsten är kommunal, vilket inte hindrar den från att ta myndighetsbeslut. Eller vad tror du ett beslut om att frånta vårdnaden från föräldrarna är?
Sen drar du fram ytterligare exempel. En chef som inte är en myndighet. En p-vakt företräde inte en myndighet. Sen drar du upp vård igen! Och blandar ihop det. Som jag påpekade tar en läkare inte myndighetsbeslut.
Vidare finns det förstås de som arbetar på en myndighet, men som inte tar myndighetsbeslut. Ja, hurså. Men tar de sådana beslut, är de offentliga, och då är den beslutande personen offentlig, och man ska få veta vem det är.
Att du sen försöker dribbla bort det hela med att en myndighets beslutsfattare inte signerar med personnummer är en annan sak.
Som sjuksköterska behöver du inte ge ditt personnummer, för du tar inte myndighetsbeslut. Ja, just det, vi har gått igenom det här några gånger nu.
Kort och gott, du vet uppenbarligen inte vad ett beslut av en myndighet ens är för något!