• Ordinär Man

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-12 16:35:48 följande:

Ordinär man: Om ts frågar handläggare om dennes personnummer så behöver inte denne uppge det. Och har väldigt svårt att se att en sekreterare på Socialmyndigeterna ger ut personnummer till höger och vänster. 

Däremot kan man ringa skatteverket och få det. 

Jo, handläggaren är skyldig att ge personnummer. En del av Sveriges offentlighet och rättssäkerhet.
  • Ordinär Man
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:35:07 följande:
    Det framfördes telefonledes. Eller rättare sagt- att utredningen inte skulle resultera i någon åtgärd. När de väl beslutat sig för att utreda så utreder de, så i formell mening säger man kanske snarare att utredningen avslutats. 
    Märkligt. De myndigheter jag har kontakt med, har månat om att delge beslut på ett korrekt sätt. Typisk med brev med en standardformulering, plus några några kommentarer. Här verkar det som att Soc har en rätt tillbakalutad inställning till sin roll som myndighet.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:39:15 följande:

Ordinär man: Även ens personnummer är skyddad om man har skyddade uppgifter. Därför är det svårt att handla på faktura, fixa abonnemang etc. 

Nu hjälps det inte hur många gånger du upprepar dig. Du har fortfarande fel. Personnumret är inte skyddat.
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 16:42:34 följande:
    Jag har skrivit till TS från första början att hon borde ha ringt eller skrivit soc och påtalat hur deras sätt att kommunicera uppfattas och att sån post bör skickas rekommenderat. Men TS verkar ha något emot rak kommunikation utan vill istället antyda hur det känns när ens personnummer står i ett brev genom att ge igen med samma mynt. 
    Nu ingår det inte i TS uppdrag här i livet, att lära myndigheter hur de ska sätta sitt jobb.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:48:10 följande:

Ordinär man: Nej, man inte skyldig att uppge sitt personnummer för en klient eller en random person. 

Okej. Om vi tar det så här. Handläggare Ture Sventon på Skatteverket tar ett beslut om att skönstaxera Ville Vessla. Tures personnummer måste uppges om Vessla frågar.

Om Omar ringer Folkbokföringen och frågar efter Villes adress. Om det är Ture som råkar sitta på den posten just då, kan jag tänka mig att Ture inte behöver uppge sitt personnummer.

Så fort Ture börjar utreda Ville, har Ville rätt att veta vem som utreder honom.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:49:56 följande:

Ordinär man: Då har väl skatteverket fel. Ska genast ringa dem på måndag och uppge att de enligt Ordinär man på sajten familjeliv har helt fel. 

Ring du! Risken är dock att du lär dig något.
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 16:55:49 följande:
    Nej, men nu vill hon ju göra det. Och då behöver hon tala ur skägget. Inte skicka ett brev där hon visar att hon minsann också kan hitta folks personnummer. 
    Nej, hon ville inte undervisa. Hon ville visa att hon var förbannad, genom att skriva ut handläggarnas personnummer i korrespondensen.

Ser du verkligen inte hur banalt det är?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 16:59:26 följande:
    Ja att jag har rätt. 

För nej, man behöver aldrig uppge sitt personnummer. Inte ens som myndighetsperson. 
    Bäst att du ringer det första du gör i morgon!

För att ta ett lite mera praktiskt exempel. Du blir stoppad av polisen i city.

Polis: Hur var det här då?
    EpicF: Eh, bra. Hurså?
    P: Enligt lag griper jag dig för förargelseväckande beteende. Du bär cerise jacka till chockrosa byxor.
    EF: Va!? Vem är du?

Då är polisen skyldig att identifiera sig. Om det nu inte finns särskilda omständigheter, som att du börjar slåss eller något sånt.

På samma vis måste en kronofogde legitimera sig, när han ska utföra en vräkning. Bara för att ta ett annat exempel.

Så du har alltså fullständigt fel.
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 16:58:39 följande:

Du vill alltså varken förmå dem att ändra arbetssätt eller skrämma dem. Vad är det då vill få ut av att skicka dem ett brev med deras personnummer i? 

Det här varken du eller jag och framför allt inte Soc, med att göra.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 17:19:56 följande:

Ordinär man: Jag som ssk behöver inte uppge mktt personnummer till en patient eller patients anhöriga. Däremot idenfierar jag meg med mitt jobb-kort.

Så ska jag förklara för dig. Som sjuksköterska är du inte en myndighetsperson, och verkställer således inte några myndighetsbeslut. Andra regler och lagarv gäller för dig. Svårare än så är det inte.
  • Ordinär Man
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 17:21:07 följande:
    Det är ju ämnet för tråden!! 
    Det här du rätt i! Jag omformulerar mig. Vi kan sitta och tycka till hur mycket vi vill om TS användande av personnummer. Däremot har Soc inte med saken att göra.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 17:56:05 följande:

Ordinär man: Och nej, jag har aleig påstått att jag är en myndighetspersoner eller verkställer myndighetsbeslut även om man faktiskt kan jobba som sjuksköterska på en myndighet och ta myndiga beslut. Men inte heller så behöver man uppge sitt personnummer. 

Så varför drar du helt irrelevant in ditt jobb som sjuksköterska?
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:01:14 följande:
    Jo, det duger som identifikation tillsammans med ett typ av tjänstgjort. Du kan alltid be om att få se en legitimation eller dyligt. 

Men återigen, de behöver inte uppge sina personnummer om du frågar dem. 
    Antagligen har du missuppfattat det hela lite. (Om jag ska bara snäll.) En polis som legitimerar sig har inte sitt personnummer på polisbrickan. (Såvitt jag vet.) Däremot kan du efteråt ta reda på vem det var som stoppade när du körde för fort. Eller för den delen som gav dig böterna.

Så om TS ringer och ber om personnumret för den som handlägger hennes ärende får hon det 
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:08:47 följande:
    Jag gjorde en jämförelse. 
    En helt felaktig jämförelse.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:14:59 följande:
    Em helt korrekt jämförelse eftersom man som sjuksköterska mycket väl kan jobba på en myndighet och ta beslut i utredningar etc. 

Det där med att förstå eller ens läsa inlägg är inte din starka sida va?
    Jaså, det visste jag inte. Då får du ge ett exempel.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:18:50 följande:

Ordinär man: Du vet att man som myndhetsperson kan identifiera sig utan att uppge sitt personnummer. 

Ens personnummer är övrigt en värdehandling och anses enligt dataskyddsförordningen vara extra skyddsvärda. 

Som jag exemplifierade genom att du kan ta reda på vem det var som skrev ut fortkörningsböterna åt dig. Ja, det är ett steg mellan det att polisen visar sin bricka till man får personnumret.

Personnumret är inte mer skyddsvärd annat än att det är en offentlig uppgift.
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 18:23:05 följande:

Ordinär man: Man kan exem jobba som sjuksköterska med bistånd inom vård och omsorgförvaltningen. Där tar man olika myndighetsbeslut, gör utredningar etc. Man kan även jobba på IVO som sjuksköterska. Eller andra myndigheter och även statliga jobb. 

Trodde sjuksköterskor enbart jobbade på sjukhus eller i åå vc i kommunen? 

Kan du ge ett exempel på ett myndighetsbeslut som en sjuksköterska tar?
  • Ordinär Man
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-12 20:11:36 följande:
    Som den du citerade skrev; genom sitt jobb på tex IVO?

IVO, Inspektionen för Vård och Omsorg är en statlig myndighet som kontrollerar  och äger tillsyn över vård och omsorg samt socialtjänsten.
    Nej, du har fel. En sjuksköterska tar inte myndighetsbeslut. En sjuksköterska kan kanske få ett förordnande, en annan titel eller position, i vilken hen tar beslut. Men inte som sjuksköterska.

Mer sannolikt är det att sjuksköterskan varit sakkunnig åt någon som tar beslut. 

På samma sätt till exempel en murare kan ge ett utlåtande till ett bygglov.

Då ska jag titta på på vilket sätt du gjorde bort dig i ditt tidigare inlägg.
  • Ordinär Man
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-12 19:47:49 följande:
    För det första är soc ingen myndighet. Socialstyrelsen är det, socialtjänsten är kommunal.
    Om man nu inte kan ha kontakt med folk utan att veta deras personnummer så kan du väl börja med att fråga din chef imorgon om hens personnummer? Måste ju vara fruktansvärt att inte veta vem man jobbar för och hur ska du veta det om denne inte gett sitt personnummer? *ironisk*
    Hur vågar du lämna dina barn till förskola och skola om du inte fått deras personnummer eller hemadresser?

Om du får ett strafföreläggande eller besked om att en polisutredning läggs ned får du det med helt vanlig post. Handläggaren eller åklagaren bifogar knappast sina personnummer!
    Om en p-vakt ger dig böter efter en felaktig parkering så behöver denne aldrig ge dig sitt personnummer. 
    Åker du fast för fortkörning så har polisen ingen som helst skyldighet att ange sitt personnummer till dig, du kommer få hem en utredning med strafföreläggande med helt vanlig post.
    När läkaren kallar kommer du att få hem kallelsen via post. Och nej, ingen läkare är skyldig att uppge sitt personnummer till sina patienter. 
    Det är vanliga anställda människor som jobbar för myndighet, region, kommun eller företag. De representerar myndigheten, kommunen osv, de behöver inte uppge sina egna personnummer.

Du säger att du aldrig haft kontakt med socialtjänsten, men ändå vet du att de är skyldiga att lämna ut sitt personnummer till kreti och pleti de träffar via tjänsten? 
    Det låter hur jäkla dumt som helst. Men bara för sakens skull så ska jag fråga en bekant som jobbar för socialtjänsten för att försäkra mig om att du har fel. Har du rätt kommer jag att skriva det här.. Kommer skriva oavsett när jag kan tänkas få svar i veckan.

I ditt eget arbete, måste du lämna ut ditt personnummer om en kund/patient/klient/brukare frågar? 
    Själv har jag aldrig varit med om att det skulle vara någon form av krav. Då har jag jobbat både för kommun, region och för privat företag. Ingenstans har jag varit skyldig att lämna ut varken hemadress eller personnummer till frågande kunder eller patienter.
    Uppenbarligen förstår du inte hur pinsam du är. 

Socialtjänsten är kommunal, vilket inte hindrar den från att ta myndighetsbeslut. Eller vad tror du ett beslut om att frånta vårdnaden från föräldrarna är?

Sen drar du fram ytterligare exempel. En chef som inte är en myndighet. En p-vakt företräde inte en myndighet. Sen drar du upp vård igen! Och blandar ihop det. Som jag påpekade tar en läkare inte myndighetsbeslut.

Vidare finns det förstås de som arbetar på en myndighet, men som inte tar myndighetsbeslut. Ja, hurså. Men tar de sådana beslut, är de offentliga, och då är den beslutande personen offentlig, och man ska få veta vem det är. 

Att du sen försöker dribbla bort det hela med att en myndighets beslutsfattare inte signerar med personnummer är en annan sak.

Som sjuksköterska behöver du inte ge ditt personnummer, för du tar inte myndighetsbeslut. Ja, just det, vi har gått igenom det här några gånger nu.

Kort och gott, du vet uppenbarligen inte vad ett beslut av en myndighet ens är för något!
  • Ordinär Man
    EpicF skrev 2023-03-12 20:57:39 följande:

Ordinär man: Som sjuksköterska kan man, i egenskap av just sjuksköterska jobba på exempel IVO (myndighet) eller enhet för bistånd (också myndighet) och då ta myndighetsbeslut rörande utredning om en person har rätt till bistånd och vad för bistånd eller om en vårdenhet har agerat rätt. 

Men att du vet det är inte förvånande alls. 

Vi tar det en gång till. En sjuksköterska kan arbeta på IVO, och det kan mycket väl vara kompetensen som sjuksköterska som används i arbetet.

Men om det är personen som är sjuksköterska som tar beslut, så är det inte i egenskap av sjuksköterska som beslut tas. Utan som tjänsteman på IVO  

För de allra flesta är det här en uppenbar och självklar skillnad. Tydligen inte för dig.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?