Inlägg från: Anonym (Bara onödigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bara onödigt)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

nihka skrev 2023-02-24 00:53:54 följande:
    Eftersom de är spårbara och det finns rutiner för att följa upp dem förekommer de sällan så det finns inte så mycket att åtala. Människor är inte så dumma utan vill gärna behålla sina jobb och är dessutom inte intresserade utanför vad jobbet kräver.

Nej, det pratas inte frisk om sekretessbelagda uppgifter i fikarum. Så intressant är inte jobbet på raster och fritiden. Den som handlägger en massa tragiska ärenden vill gärna skjuta dem åt sidan när de inte är i tjänst.
    Exakt min erfarenhet under de 20 år jag har jobbat med...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 01:00:16 följande:
    Det där kan du ju försöka inbilla någon annan. Skrattande

Det finns ögon och öron lite överallt. Många som jobbar med den här typen av ärenden blir känslomässigt engagerade och känner stort behov av att lyfta sina upplevelser med likasinnade.
    Du har precis ovan erkänt att du inte har jobbat på socialtjänst. Så du vet ju faktiskt inte.
    Du tror. 
    Men jag vet. Och har inte bara från en arbetsplats eller kort tid...

Om du väljer att inte tro på mig eller på andra som säger samma förändrar ju inget. Du vet inte...du tror bara...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 07:29:14 följande:
    Nej, jag litar mer på de jag känner än någon random person på ett forum. Speciellt när vederbörande tidigare sagt en massa konstigheter. Källkritik du vet. 
    Nu vet jag inte om du menar mig eller någon annan som sagt konstigheter.
    Men eftersom du svarar mig antar jag att du inkluderar mig i detta.
    Vad för konstigheter har jag i såfall skrivit? 
    Har jag skrivit något felaktigt vill jag gärna veta det. 

Jag tycker att det är bra att vara kritisk mot myndigheter och att man ska överklaga beslut, lämna in klagomål och anmäla, både gällande handläggning och bemötande. Det är jätteviktigt för att få till förändringar och en så rättsäker process som möjligt. Sen finns det ju olika sätt att göra det...
    Jag står fast vid att skriva ut handläggarnas personnummer inte kommer att generera den reflektion som du skriver om. 
    Jag tror att du kommer längre om du lämnar in ett formellt klagomål.
    Detta är vad jag tror baserat på 20 års arbete inom olika myndigheter.
    Jag tror inte heller att du kommer att jämna ut några maktskillnader heller. Ni har olika roller helt enkelt och inget du gör kan förändra det.

I myndighetsutövningens natur ingår det ju att alla inte blir nöjda, det kommer vi nog dessvärre inte ifrån. Men jag tror mycket på att jobba med bemötande och där är synpunkter som dina jätteviktiga, som t.ex detta med återkommande personuppgifter i utredningen, oavsett orsaken till att de står på detta sätt. Samma med hur utredningen har kommunicerats. Jätteviktiga frågor. Jag tror faktiskt inte att något av dessa har gjorts för att jävlas med er men det förändrar ju inte att det känns förjävligt för er....

Kronofogden är ett ypperligt exempel på vad man kan åstadkomma med att jobba med bemötande. De har under årens lopp jobbat väldigt mycket med dessa frågor. De är en myndighet som de flesta människor verkligen inte vill ha med att göra men i min erfarenhet en myndighet som många känner sig väl bemötta av, trots naturen i deras arbete.

Svårigheten med socialtjänsten i jämförelse är ju dock att varje kommun ansvarar för sin socialtjänst men ännu viktigare blir det ju att invånarna i respektive kommun lyfter fram synpunkter som är relevant för just den kommunen att jobba kring.
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 09:23:34 följande:
    Kul att du gillade mitt inlägg: )

Skrev däremot aldrig att myndigheter inte gör fel, för det gör de.

Mitt inlägg var främst till för att informera om vad en rättshaverist är. Inte vad jag själv tycker att rättshaverister är, även om jag givetvis ser det störda beteendet på många plan.

Ditt svar var bara än mer övertygande om att du har en stark rättshaveristisk ådra. 
    Blir väldigt glad om jag har fel!
    Har inte sagt att rättshaverister är onda, de är störda. En del är störda på andra vis också, en del bara pga sin totala fixering vid ett fall. De känner sig konstant kränkta och motjobbade.

Ja en kvalitetsundersökning av soc vore inte fel. Men det ska ju gälla frivilliga ärenden då om det ska gå att ta seriöst. Tror alla dåliga föräldrar som blir anmälda (till polisen på det hela) är negativt inställda, de vill inte ha någon insyn i sitt föräldraskap. Därmed inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar.
    Vilka ska få göra en kvalitetsundersökning efter socanmälda då? Dömda brottslingar om vad de tyckte om rättegången och polisens ingripande? Eller kanske intagna på rättspsyk om vad de tycker om inlåsningen?
    "99% av alla brottslingar är inte nöjda med att polisen grep dem, ash vad synd, polisen får bättra sig och sluta gripa folk."
    Det görs faktiskt årliga brukarundersökningar inom många kommuner, vilka SKR sammanställer.

skr.se/skr/tjanster/statistik/oppnajamforelser/socialtjanstbrukarundersokningar/brukarundersokningifo.11969.html

Sen tycker jag (och fler med mig, bland annat Jacob Carlander, psykoterapeut som skrivit handbok för yrkesverksamma om ämnet) inte att man ska benämna människor som rättshaverister utan istället tala om rättshaveristiskt beteende...

Och jag vill även påpeka att bara för att man kan behöva stöd kring något betyder inte att man är dålig förälder.
    Alla kan drabbas av psykisk ohälsa t.ex en förlossningsdepression eller behöva hjälp i att lösa konflikter mer konstruktivt eller stöd att se och möta upp barnens behov.
    Denna stämpel  om att det handlar om dåliga föräldrar måste bort!
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 10:06:31 följande:
    Alla de som blir okynnesanmälda och får se sig bli både polisanmälda och förhörda av polis och utredda av socialtjänst och på något vis känner en viss upprördhet över detta faktum. Är de också rättshaverister, eller vad skulle du vilja benämna de som?

Eller du kanske tror att sådant inte förekommer?
    Jag har inte benämnt dig eller någon annan som rättshaverist. 
    Jag skriver tydligt att jag tycker att det är olämpligt att namnge någon på detta vis.

Jag skiljer alltså på person och beteende.
    En person kan uppvisa många olika slags beteenden men oavsett har vi som jobbar på myndighet en skyldighet att bemöta dem korrekt och handlägga deras ärende korrekt.
    Om en person tycker att hen blivit felbehandlad eller att det skett felaktigheter i handläggningen så ska ju hen naturligtvis anmäla detta. 
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 10:54:33 följande:
    Det var ju just därför jag skrev "med det inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar". Känns som en självklarhet att inte alla som blir anmälda till soc eller polisen är skyldiga, ändå måste man intyga det i varje inlägg när man ska diskutera ämnet för att ingen ska tro att man tycker att alla anmälda är dåliga föräldrar.
    Inte ens det räckte denna gång.  Men alla kan läsa för fort eller missa text ibland.

I övrigt tycker jag att dina inlägg i tråden varit mycket bra och informativa.

Rätthaveristiskt beteende, okej. Anses det kränkande att kalla folk som är rättshaverister för rätthaverister numera?

Självklart är ingen sitt beteende, eller rättare sagt vi har fler än ett beteende. Men borde inte alla då även sluta att säga brottslingar, nikotinist, proffs, lögnare, arbetsnarkomaner eller pratkvarnar också och ersätta det med "tjyvaktigt beteende" och "lögnaktigt beteende", "missbrukande beteende", "talrikt beteende" eller "professionellt beteende"?

Det blir onödigt långa texter med väldigt många upprepningar av ordet beteende är jag rädd.. 
    I vardagligt tal försöker vissa alltid använda förkortningar. Kanske vi skulle kalla kverulansparanoiker/rättshaverister kvp eller r-hav? ; )
    Anledningen att jag påpekar är ju  för att jag inte tror på svartvita benämningar. Precis som JBN skriver så blir det stigmatiserande och svårare för människor att ta emot hjälp när det delas upp i dåligt och bra. Antingen eller. Jag tror att det är därför det är så oerhört tufft för många att bli utredda, för de tänker att utredningen handlar om att döma huruvida de är bra eller dåliga föräldrar.

Jag tror att alla gör så gott de kan utifrån de förutsättningar som de har. Sen kan vissa förutsättningar/omständigheter göra att det uppstår risker för barnet och då behöver samhället erbjuda stöd till föräldrarna och skydd till barnet.
    Socialtjänstens arbete handlar inte om att avgöra om någon är skyldig eller inte.
    Hur stödet och skyddet ser ut beror ju på situationen och hela sammanhanget som barnet befinner sig i.
    Det kan ju finnas stora riskfaktorer (t.ex psykisk ohälsa hos en förälder) men även finnas skyddsfaktorer som väger upp (föräldern tar emot hjälp eller en annan vårdnadshavare som ger god omsorg och skyddar barnet vid behov att drabbas)

Jag tror även att benämningar påverkar hur vi ser på våra medmänniskor och att detta i sin tur påverkar hur vi beter oss (som i sin tur påverkar hur de beter sig och bemöter tillbaka). Om jag tänker att en klient jag möter ÄR rättshaverist, missbrukare, dålig förälder etc så blir det lätt något som omfattar hela dem, statiskt och lite hopplöst.
    (Ett synsätt som jag alltså inte tror på)

Om jag tänker att alla människor består av flera olika beteenden och nyanser, att de gör så gott de kan och  beter sig utifrån vad som är logiskt för dem så blir det ett helt annat synsätt och bemötande.
    Jag tror som sagt att alla kan hamna där att de behöver stöd men att många tyvärr tänker att ta emot hjälp är att erkänna sig skyldig till att vara en dålig förälder (när det ju såklart är tvärtom)
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 16:44:45 följande:
    Kanske tänker de till lite i vart fall?  // Glad

Jag vet inte om det fungerar, men jag tror inte det. Lite roligt var det i vart fall 
    Och vad exakt vill du att de ska tänka?
    Mer än att du inte verkar förstå skillnad på privatperson och tjänsteman?

De kommer inte sluta skicka utredningar med personnummer för att du gör det.
    Det ingår i utredningsförfarandet att det ska tydligt framgå vilka som omfattas av utredningen.
    De gör sitt jobb.
    Vad gör du? Du har inte uppdraget att skriva så att det framgår vilka de är. Så vad är ditt syfte med personumren?

Det enda du gör är att ge en bild av dig själv som gränslös, obehaglig, kanske barnslig och gör förhållandet er emellan ännu mer ojämställt. 
    De är dock vana vid dessa reaktioner. Din lilla aktion kommer mest glida dem förbi.

Hade du dock i lugnt manér berättat för dem hur det kändes att få en utredning full med personnummer i, skickad till hemadressen så kanske du hade fått dem att tänka till...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 21:07:18 följande:
    Äsch! Nu tycker jag du är lite löjlig faktiskt. 
    Hört talas om att man ska tala till bönder på bönders vis?
    Jag anpassade mig bara till deras nivå. Jag vill inte prata över deras huvuden.

Anger de våra personnummer på det viset, så anger jag deras. Inga konstigheter med det. Då blir det klart och tydligt var vi har varandra. Vad menar du med gränslös? Kan du utveckla det?
    Så om läkaren frågar om ditt underliv så frågar du samma fråga? 
    Om banktjänstemannen vill ha dina bankuppgifter så tycker du det är rimligt att fråga om hens  bankuppgifter.

Och rent krasst så borde du ju enligt ditt resonemang skickat din kommunikation hem till dina socialsekreterare för de gjorde ju det med er utredning...

Du pratade inte på bönders vis...du visade tydligt att du var klienten genom ditt ganska barnsliga tilltag.
    Hur du än gör så kommer du inte undan. Du är den som blev utredd och de är utredarna...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 22:06:17 följande:
    Ja, jag funderade faktiskt på om jag skulle postat mitt svar direkt hem till dem! Det hade ju varit roligt! Skrattande

Nja, jag författade mitt svar ganska stringent tyckte jag. Skulle nog säga att de blev lite utredda de också. Man vill ju kolla upp vilka filurer man har att göra med. 

Hur som är jag inte den som är den. De har lagt ned sin utredning och jag har lagt ned min. 
    Och läkarens hälsa hur står det till med den?
    Försäkringskassehandläggarens inkomster har du väl också koll på.
    Hur ofta tandläkaren tar tandtråd.
    Bantjänstemannens UC-uppgifter.
    Och så klart alla handläggarnas, läkarnas, sjuksköterskornas personnummer. 
    De har ju dina.

För du utreder väl alla myndigheter/vårdinstanser såsom de utreder och bedömer dig...inte bara socialtjänstens handläggare.
    För det skulle ju vara lite inkonsekvent av dig. Du som verkar vara så nogrann med att det ska vara balans och lika. 

Och skämt åsido.
    Hade du skickat kommunikation hem till dina socialsekreterare hade du faktiskt kunnat bli dömd för förtäckt hot.
    Det blev en klient till en kollega.
    Det ansågs av tingsrätten som väldigt allvarligt.
    Så jättekul hade det kanske inte varit...
  • Anonym (Bara onödigt)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-20 22:34:18 följande:
    Så du menar att Socialtjänsten hotar mig när de sänder brev hem till mig med mitt personnummer? Jo, jag kände det som lite olustigt. Däremot har jag inte gjort någon polisanmälan om saken. 
    Det vet du att de inte gör.
    Du har själv berättat att du jobbat på myndighet och bör då veta veta skillnad på tjänsteman och privatperson

Men svara gärna på den andra frågan.
    Utreder du alla myndighetskontakter/vårdkontakter? Tar reda på personummer etc?
    För de utreder ju dig och har dina uppgifter.
    Ställer i vissa fall intima frågor.
    Gör du lika mot dem?
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?