Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym skrev 2023-02-21 17:22:32 följande:
    ?Det var du som började!?-unge.
    Ja, lite så faktiskt! Skrattande
    Så kan man väl resonera?
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-21 17:23:50 följande:

Nu tror jag att du spelar oförstående för att provocera. Men... för sjuttioelfte gången: handläggaren representerar myndigheten, inte sig själv. Därför är hens personnummer helt irrelevant. 

Det är snarare så att handläggarens personnummer bör hållas så hemligt som möjligt med tanke på hot och våld. Som jämförelse uppger våra receptionister på jobbet (offentligt besöksmål) inte ens sitt efternamn pga risken för hot. 

Tror du måste bestämma dig här. Antingen är det fel att använda sig av personuppgifter inkl personnumer i skriftlig kommunikation eller så är det inte det. Du behöver sätta ned foten och bestämma dig för en åsikt. 

Min åsikt är att man kan göra det, men att det i dagens läge framstår som onödigt, utpekande och kanske även hotfullt. Därför bör man låta bli. Ytterst handlar det om förtroende och sådant brukar vara dubbelriktat. 
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-21 17:32:12 följande:
    Nej, det berodde på att dataskyddsförordningen inte fanns.
    Herregud.
    Ja, men är det ett GDPR-brott att ange personnummer eller inte då?
    Anonym (S-G) skrev 2023-02-21 17:38:10 följande:

Generellt, nej. 

Men du kommer framstå som märklig som letat rätt på vandläggarnas personnummer och lagt till dem då det på intet sätt är relevant för ärendet. Var får du tag på dem?

Tja, var får man tag i folks personnummer? Antar på samma sätt som de får tag i våra. Man söker. Det finns förstås mängder av tillvägagångssätt rent praktiskt. Har i vart fall konstaterat att det inte var direkt svårt. 
    Anonym (Ordning) skrev 2023-02-21 18:00:58 följande:
    Varför vill du tjafsa? Tror du att det kommer gynna ditt barn att de tycker du är krånglig?

Tror kanske inte att det har så stor betydelse faktiskt. Tycker bara det känns rätt olämpligt att post utredningsmaterial innehållande personuppgifter, inte bara nummer utan även namn, adress och en massa annan i utredningen. Det kan ju lätt falla i orätta händer. Kan väl inte vara rätt att hantera sekretessbelagd information på det viset?
    Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 17:57:22 följande:
    Jag har jobbat som budget och skuldrådgivare och hjälpt många med detta och då ju sett mååååånga av mina klienters beslut och domar och annan kommunikation är ju

Det är inte olagligt eller fel av socialtjänsten, Försäkringskassan eller någon annan myndighet att använda personnummer i kommunikation med dig. Det finns ju ett tydligt syfte. 

Syftet är dock inte lika tydligt kring varför du skulle ta reda på deras och inkludera det i kommunikationen med dem...
    De identifierar sig ju varje gång de loggar in i systemet och har ett användarnamn som lämnas i systemet så fort de gör något, t.ex går in i ett ärende, läser eller skriver.
    Det är inte oklart vilka de är.
    Om du kommunicerar med dem kring nåt behöver du ju inte ens veta deras namn...genom dina uppgifter kan ju din handläggare hittas...

De kan ju även bytas ut eller tillfälligt vara i tjänst...
    Om en handläggare blir sjuk, har semester så tar ju någon annan vid...
    Personnumren på handläggarna är alltså helt oväsentliga...

Om du på riktigt tycker att det känns obehagligt just att få det skickat med era personnummer, prata med handläggarna om det finns något annat sätt. T.ex rekommenderat, hämta ut i reception eller digitalt. (Om det sista går eller om de måste skickas får någon som jobbar med sådana utredningar svara på )
    Ja, jag tycker det borde skickas rek faktiskt. Sedan förstår jag nog ändå inte syftet med att återkommande skriva ut våra personnummer. 

Som jag skrivit några gånger. Om detta i postgången hamnar i fel låda. Då röjs ju hela sekretessen kring utredningen. De skulle lika gärna kunna häfta upp den på anslagstavlan i kommunhuset!Skrattande
    Anonym (qqq) skrev 2023-02-21 18:08:09 följande:

Underhållande tråd TS, det ger jag dig, haha. Mest förvånad att du lagt så mycket tid på den här tråden. 

Men jag hoppas för din egen skull att du inte kommer föra de här resonemangen i dina kontakter med handläggarna ifråga. Andra har redan kommenterat den saken. Jag har riktigt svårt att tro att du inte förstår utan jag tror att du bara fjantar dig men du låtsas inte förstå. Inte så moget. 

Jag tycker seriöst att man ska behandla alla med respekt. Jag tänker inte hota någon. Tycker det finns ett bra talesätt. Behandla alla andra så som du själv vill bli behandlad. Om alla levde efter detta skulle vi ha ett betydligt trevligare och bättre samhälle. 

Mitt syfte är absolut inte att hota någon. Vill bara att man kan tänka efter lite. Det kan vända rätt snabbt och världen är inte så särskilt stor. Jag tänker inte skriva dit deras personnummer eller några andra uppgifter. 
    Fiona M skrev 2023-02-21 18:16:16 följande:

Vad är ditt syfte med att skriva deras personnummer?

Möjligen få dem att fundera över deras syfte med att ange mitt och min familjs personnummer. Lite så jag tänkte, men det kanske inte framgår?
    Anonym skrev 2023-02-21 18:28:18 följande:
    Jamen börja då UTREDA handläggarnas förhållande till sina barn, för all del! De har ju tydligen inlett något liknande?
    Nu ska vi inte överdriva, men du ska veta att man har inte något allmänt frikort att undgå utredning bara för att man jobbar med myndighetsutövning. 

Tag bara den så kallade Arbogakvinnan. Hur skulle det sett ut om polisen inte utredde henne för att jon arbetade som socialsekreterare? 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-21 18:35:40 följande:
    Socialsekreterare måste ange personnummer fi sitt system för att det ska bli rätt person, det finns en drös med Nova Andersson och Liam Larsson. Dock finns säkerligen bara en socialsekreterare på kontoret med det namn som angetts och som jobbar på den enheten, en person som är där i en tjänsteroll och som inte har med deras personnummer att göra.

Tänk såhär, om det inte skrev ned era personnummer, skulle du gilla tanken att ditt brev hamnade hos en anna person med liknande namn? Så de får se alla problem du har?
    Nja, det där argumentet faller ju.

Kan ju lätt finnas flera Anna Svensson, Stina Johansson eller Liam Andersson på Socialkontoret också. Däremot finns det ju inte fler än oss boende på denna adress. Bara de skriver den rätt och brevet läggs i rätt låda. 

Mig veterligen sorteras inte posten utifrån personnummer, men du kanske sitter på annan information? Skrattande
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?