Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-17 10:09:23 följande:
    Personligen så tycker jag att man alltid ska delta. Men det är min personliga åsikt. 
    Absolut. Vi har alla rätt till vår åsikt ! 

Själv känner jag mig betydligt mer tveksam. Speciellt nu när jag vet hur de hanterar information och hur de arbetar. Då känner jag att jag inte vill ge dem någonting. 
    EpicF skrev 2023-03-17 10:06:47 följande:
    Om mam aldrig möter upp så är det en nackdel för mamman/föräldern. Vilket kan få konsekvenser som inte är så kul för mamman/föräldrarna. 
    Socialen borde jobba mer professionellt än så. Inte att de ska straffa föräldrar som bara använder sig av sin lagstadgade rätt att neka. 
    EpicF skrev 2023-03-17 10:18:32 följande:

Ts: Utredningen innehåller ingen sekretess. Vill man ha det rek så får man be om det. 

Det handlar inte om att straffa föräldrarna. Om föräldrarna inte vill medverka så får socialen få på de uppgifter de ha  nämligen det som kommit fram i anmälan. Och då kan så att barnets omhändertas på felaktiga grunder. 
    Utredningen innehåller i högsta grad sekretessbelagd information. Bara det faktum att det finns en utredning är sekretessbelagt. Det är bara den enskilda som har rätt att ta del av den. 

www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/juridiskt-stod-for-dokumentation/ta-del-av-uppgifter-inom-socialtjanst/

Socialtjänstlagen. 

"Inom socialtjänsten är utgångspunkten att sekretess gäller för uppgifter om enskildas personliga förhållanden. Det betyder att en sekretessprövning behöver göras innan uppgifter kan lämnas ut. "

EpicF skrev 2023-03-17 10:38:29 följande:
    Om andra ska få ut den ja. Du som utreds kan få ut den och få den hemskickad. Vill du ha dem med rek så ber du om det. 
    Du skrev att utredningen inte innehåller någon sekretess, men det är ju helt fel. Den innehåller absolut sekretessbelagd information. Bara det faktum huruvida det finns en utredning eller inte är sekretess. 
    EpicF skrev 2023-03-17 10:52:07 följande:
    Det är ingen sekretess för dig. Vilket innebär att vill du ha de så får du ut den och det får du vanlige med vanlig post. Vill du ha den rek får du be om det. 
    Det är inte jag som avgör vad som är sekretess eller inte. Det anges i Socialtjänstlagen. Utredningen med dess information är sekretessbelagd.

Socialtjänsten har ett ansvar för hur de hanterar sekretessbelagd information så att den inte når obehöriga. Agerar de vårdslöst riskerar de att göra sig skyldiga till sekretessbrott. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:01:51 följande:
    Enligt den länken du la in är det inte sekretess för dig, eftersom du alltid har rätt att få ut en utredning eller information om dig själv. 
    Att jag har rätt att ta del av informationen betyder inte att det inte råder någon sekretess. Det är därför det är så viktigt hur socialtjänsten hanterar sekretessbelagd information. 

Man säger inte att det "inte är sekretess för dig". Information är antingen sekretessbelagd, eller så är den inte det. Sedan kan olika personer ha olika behörighet att ta del av den sekretessbelagda informationen. 

Min granne ska exempelvis inte kunna läsa mina journaler. Att hantera handlingar på det sätt som socialtjänsten gjort i mitt fall (och antagligen i många andra fall) kan jämställas med om de ställda ut sitt pappersarkiv på gatan och säga att de inte gör något fel, eftersom folk inte får titta i lådorna. Uppvisar man sådan likgiltighet gör man sig skyldig till sekretessbrott. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:09:46 följande:
    Det råder ingen sekretess för dig. 

Om du ofta har problem med att din post stjäls av grannen så får du be om rek. Eller skaffa bättre postlåda. 
    När brevbäraren lägger i fel låda spelar det ingen roll hur bra brevlåda jag har. Behöver dessutom inte vara ofta. Det räcker med att det händer en gång, så har ett sekretessbrott begåtts. Att obehöriga får tag i sekretessbelagda handlingar pga undermåliga rutiner. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:10:40 följande:

Ts: Det är inget sektetessbrott att socialen skickar handlingsr/utredningen till dig per post. 

Om de sänder dem på ett sådant sätt att obehöriga får dem i sin besittning är det ett sekretessbrott. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:19:10 följande:
    Då får du se till att din  brevlåda är ordentlig märkt med namn och adress. Och ta kontakt med brevbäraren. 

Nej, det är om din granne öppnar posten som sekretessen är bruten. Då an din granne bli anmäld för att han/hon öppnar din post. Men sekretessbrott är det inte säkert det blir eftersom posten är utställt och skickad till rätt person efter gällande regler. 
    Brevlådan är tydligt uppmärkt. Det är inte brevbärarens ansvar att ta ansvar för socialförvaltningens arkiv- och sekretessregler. De skulle bara hänvisa till att viktiga handlingar ska skickas rekommenderat. 

Skulle vara intressant med en rättslig prövning i ett sådant här fall tycker jag. 

Skulle absolut säga att det är socialförvaltningens ansvar om sådan post skulle hamna i orätta händer. 
    EpicF skrev 2023-03-17 11:20:07 följande:

Ts: Om soc däremot skickar brevet till din granne så är det ett sekretessbrott. Men nu gör dem inte det. 

Hur vet du det? Om grannen inte berättar?

Hade faktiskt varit intressant om jag gång på gång efterfrågat den skriftliga kommunikationen och sagt att den inte kommit mig till handa och frågat vart de skickat den.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?