Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (S-G) skrev 2023-03-15 08:35:40 följande:

Borde läkares personnummer också stå?
    Om inte, vad är skillnaden?

Stå var? 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-15 08:41:36 följande:
    Fast det får ju den konsekvesen. Tror du behöver öva upp ditt konsekvenstänk.
    Fast det stämmer ju inte. Tror du socialen omhändertar alla barn, vars föräldrar inte väljer att medverka i en soc-utredning? För det är ju vad du skriver. 
    Anonym (S-G) skrev 2023-03-15 08:44:29 följande:
    Motsvarande det du nu fått från soc, till exempel provsvar.
    Det är inte "motsvarande". Ett provsvar är inte någon soc-utredning. Det är inte ens nära. Dessutom fick jag själv hem ett röntgenutlåtande från sjukhuset. De sände det med REK. Rutin enligt dem. Varför socialen som behandlar betydligt mer känsliga uppgifter inte väljer att sända REK anser jag är djupt olämpligt. 
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-15 08:49:55 följande:

Du har skyldighet att medverka i en utredning  som handlar om misstanke om barn som far illa i hemmet eller annanstans

Ange gärna det lagrummet. Jag har inte tolkat det så. Jag utgår från att du har fel tills vidare. 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-15 08:43:56 följande:
    Hur många gånger var "upprepade"? Fast nu hamnade inget i grannens brevlåda, eller?
    Har inte räknat, men skulle uppskatta det till ett 30-tal gånger.  Om Socialen har skickat något som hamnat fel vet jag ju av uppenbara skäl inte. Däremot stämmer det att utredningen hamnade i rätt brevlåda, men det ser jag mest som en slump. 
    Anonym skrev 2023-03-15 08:53:18 följande:
    Din åsikt verkar ha stor genomslagskraft i samhället, då det enbart behövs 78 sidor på FL.
    Kanske sker det en förändring om fler reagerar. 
    Anonym skrev 2023-03-15 08:55:05 följande:
    Det är en slump att posten oftare än inte kommer rätt?
    Är det där ribban ligger hos dig för när det anses lyckat? 49% fel och 51% rätt är ok enligt dig?

I min värld räcker det med att det finns en teoretisk risk att posten hamnar fel, för att man ska skicka REK. I vart fall med viktiga handlingar som absolut inte ska komma i fel händer, då det råder sekretess. 
    Sedan kan jag ärligt säga att postens felfrekvens är omfattande. Varje månad får jag ett eller flera brev/tidningar som delats ut i fel låda. 
    Anonym skrev 2023-03-15 08:56:22 följande:
    Nu var det ju din reaktion vi pratade om.
    Men ok, ändringen kommer nog när socialen läser sidan 81.
    Om jag jobbade på Socialtjänsten hade jag nog ändå funderat lite när sådan här kritik kommer fram. 

Jag TROR att en förutsättning för ett lyckat arbete är att man vinner sina klienters förtroende. Att behandla känsliga uppgifter på det viset gagnar knappast den saken i alla fall. Det borde egentligen vara helt odiskutabelt, så varför det ska behövas så många sidor för att komma fram till det olämpliga att behandla personuppgifter och sekretess som konfetti tycker jag också är märkligt. 

Det har dock framkommit i tråden att det finns skribenter med autism och aspberger, så en del av förklaringen kan ju ligga där. Man får förklara flera gånger helt enkelt. 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-15 09:11:48 följande:
    Samma resoneang för att omhänderta barn, att det finns en teoretisk risk att barnet far illa, eller att man iaf utreder saken?
    Så enligt dig borde då alla barn och föräldrar utredas hos Socialtjänsten, då det finns en teoretisk risk att barnen far illa hemma? Hur säkerställer socialen att de inte missar något? 
    Anonym (tur) skrev 2023-03-15 09:15:22 följande:
    Men ditt fötroende upphörde iom att du blev föremål för en utredning som inte omedelbart kastades ut.

Hur förklarar du att du behöver få saker förklarat för dig flera/många gånger?
    Att jag inte håller med om att jorden är platt är inte samma sak som att du måste förklara det för mig flera gånger. Du kan förklara det för mig en miljon gånger, jag kommer aldrig hålla med ändå.
    Du förstår inte skillnaden mellan att inte hålla med och att inte förstå. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?