Ordinär Man skrev 2023-03-12 17:08:36 följande:
Bäst att du ringer det första du gör i morgon!
För att ta ett lite mera praktiskt exempel. Du blir stoppad av polisen i city.
Polis: Hur var det här då?
EpicF: Eh, bra. Hurså?
P: Enligt lag griper jag dig för förargelseväckande beteende. Du bär cerise jacka till chockrosa byxor.
EF: Va!? Vem är du?
Då är polisen skyldig att identifiera sig. Om det nu inte finns särskilda omständigheter, som att du börjar slåss eller något sånt.
På samma vis måste en kronofogde legitimera sig, när han ska utföra en vräkning. Bara för att ta ett annat exempel.
Så du har alltså fullständigt fel.
Helt riktigt.
Så länge man inte är misstänkt för ett brott har man heller ingen skyldighet att uppge sitt personnummer. Utger man sig däremot för att vara polis har man skyldighet att på anmodan uppvisa sådan legitimationshandling som styrker att man är polis.
Har dessvärre förekommit en del incidenter då det inte riktigt fungerat. Kommer speciellt att tänka på ett fall. Två civilklädda poliser vill av någon anledning ingripa mot en brittisk man. Då de vägrar att uppvisa sina polisleg och mannen (som är fd elidsoldat) dessutom upptäcker att de två "poliserna" är beväpnade så tänder han till. Han avväpnar dem på ett ögonblick och lägger ned bägge två. Han har uppfattat att de är knarkare som försöker råna honom. "Riktig" polis tillkallas och misstaget reds upp. Dessvärre blir han rätt illa behandlad. Tror det upprättas någon anmälan om övervåld. Vill minnas att det även blir ett inslag på ABC i Stockholm. Mannen är bekant till ett av mina syskon, det är därför jag minns det här. Det var länge sedan det skedde. Apropå vikten att kunna styrka vem man är, speciellt då man jobbar med myndighetsutövning.
Vad anser du om denna händelse faktiskt?
Själv tycker jag det är ganska komiskt hur en person ung kille i 20-årsåldern tydligen kan mycket mer än vad två svenska poliser kan. Deras skrämseltaktiken lyckas inte särskilt väl. Själv blir jag bara förbannad på personer som försöker missbruka sin maktställning. Speciellt om man jobbar och representerar en samhällsfunktion och är avlönad med offentliga medel.