• Anonym

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 20:32:45 följande:
    Råder det sekretess på socialutredningar ja, eller nej?

Om brev kommer på avvägar, delas ut i fel brevlåda m.m. Upprätthålls sekretess då? Ja, eller nej?

Tror du SÄPO eller Försvarsmakten skulle få för sig att hantera sekretessklassade handlingar på det viset? Lägga dem på brevlådan och hoppas på att de kanske når fram till rätt mottagare? 
    Tydligen helt lugnt, så länge inte personnummer står utskrivet. Då är det bara att hyra en bomlift och köra godisregn med hela kuvertsäcken.
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 20:50:13 följande:
    Att ägna tid åt att ta reda på deras personnummer känns ungefär lika meningslöst
    Behöver vi alltså upplysa om att du tidigare i tråden suttit och orerat vitt och brett över hur icke-tidsödande och simpelt det var att få reda på dessa personnummer?

Kan du tänka dig att svara på frågor som ställts tidigare?
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 12:19:08 följande:
    På vilket sätt är det ett hot att jag vet var de bor, för det vet jag ju givetvis. De vet ju var jag bor. Ska jag känna mig hotad menar du? 
    Så du tycker ändå att det var ganska bra att de skrev ditt personnummer men inte sina egna? Du kände inget särskilt för det? Bara startade hela tråden i onödan?
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 08:50:30 följande:
    Det är inte "motsvarande". Ett provsvar är inte någon soc-utredning. Det är inte ens nära. Dessutom fick jag själv hem ett röntgenutlåtande från sjukhuset. De sände det med REK. Rutin enligt dem. Varför socialen som behandlar betydligt mer känsliga uppgifter inte väljer att sända REK anser jag är djupt olämpligt. 
    Din åsikt verkar ha stor genomslagskraft i samhället, då det enbart behövs 78 sidor på FL.
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 08:53:38 följande:
    Har inte räknat, men skulle uppskatta det till ett 30-tal gånger.  Om Socialen har skickat något som hamnat fel vet jag ju av uppenbara skäl inte. Däremot stämmer det att utredningen hamnade i rätt brevlåda, men det ser jag mest som en slump. 
    Det är en slump att posten oftare än inte kommer rätt?
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 08:54:40 följande:
    Kanske sker det en förändring om fler reagerar. 
    Nu var det ju din reaktion vi pratade om.
    Men ok, ändringen kommer nog när socialen läser sidan 81.
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 21:49:51 följande:
    Det är med andra ord Polisen man ska vända sig till om man anser att det begåtts ett sekretessbrott som man vill anmäla. 
    För all del - Varsågod ...?
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 22:02:08 följande:
    Jag är inte så säker på att det inte är ett brott. 
    Hade handlingarna hamnat i fel händer och man hade kunnat bevisa att så skett. Då är det nog inte helt omöjligt att socialtjänsten och den enskilda handläggaren hade klandrats för det i en rättslig process. Sekretessen hade ju i alla händelser brutits och någon borde rimligen vara ansvarig för det. Sedan om det klassats som sekretessbrott, vårdslös hantering, bristande rutiner, eller om man åtalat den enskilda handläggaren. Det vet jag inte. 

Jag har inte begärt att handlingar skulle skickas med vanlig post hem till mig. Det är helt på socialtjänstens initiativ. 

Varför tror du att det inte skulle vara brottsligt att sprida sekretessbelagda uppgifter?
    Men ... Polisanmäl?
  • Anonym
    Anonym (Öööööhh) skrev 2023-03-17 22:16:15 följande:

Och vad skulle du tjäna på det?
    De är i i sin yrkesroll så du kommer inte att vinna ett skit på det.

Det kan ju vara ganska bra att skriva ut vilket "det" man åsyftar.
  • Anonym
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 22:18:12 följande:
    De har själv angett att du tycker det var felaktigt agerat av socialtjänsten. 
    Anmärkningsvärt!
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?