• Anonym (Juli)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 21:56:53 följande:
    Nej, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen kommunikation med apotekaren. Avtal tecknar jag inte med en banktjänsteman utan att banken som juridisk person står som avsändaren. Samma sak med Försäkringskassan. Dessutom är det en statlig myndighet. 

En socialutredning omfattar kanske 20 sidor skriven text. Är det då nödvändigt att nämna våra personnummer 100 gånger på dessa 20 sidor? Har inte räknat, men det är säkert något åt det hållet. 

Det är en mall de använder för att säkerställa att handlingarna är tydliga och inte kan missförstås. 

Det är väl inte er handläggare på soc som står som avsändare heller, utan kommunen/soc? 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 07:17:15 följande:
    Då jag inte har någon diagnos känner jag inget behov av att visa framfötterna på det vis du har. Vi lever våra liv som vanligt utan att försöka göra oss till. Vad menar du med att du agerar gränslöst? Vad gör du då för något? Har läst att det där är en term som ofta används av socialen. Är det när barnen eller föräldrarna inte sätter gränser, eller bryter mot sociala konventioner på något vis? Hade varit intressant att veta vad som avses.

Jag uppfattar dig här i tråden som en person som har svårt att ta till dig information som inte stämmer överens med din världsbild, har svårt att förstå allt inte kan specialutformas efter just dig och dina behov och tar det som ett angrepp på din person samt att du prioriterar att driva dina principfrågor trots att det kan vara negativt för ditt barn.

Jag kan tänka mig att det är beteende som en del kallar gränslöst - du bryter mot normer utan att till fullo förstå det själv eller inse vilka konsekvenser ditt beteende kan få. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:13:21 följande:
    Då kan jag direkt säga att du uppfattar fel. Jag har mycket god läsförståelse. Har alltid haft det. Att du uppfattar att jag inte tar till mig av "råden" som vissa ger mig är för att jag helt enkelt inte håller med. Inte för att jag inte förstår dem, eller att det finns de som har en annan syn. Det kan man få ha.

Många här, däribland du förstår inte detta. Man förstår exempelvis inte, att man inte kan dela ut handlingar hur som helst och sedan kalla det för sekretess. När man så påtalar sådana (i mitt tycke fundamentala) saker, som egentligen är rena självklarheter. Då känner sig vissa kränkta och försöker då angripa mig som person istället för att diskutera sakfrågor i tråden. Det är ett tydligt mönster. 

Jag hoppas du förstår skillnaden mellan lagar och normer. Hoppas att du också förstår att varje människa är unik och att alla har olika normer och värderingar.

I min värld är det normlöst, gränslöst, felaktigt, respektlöst (kalla det vad du vill), att återkommande i en löptext ange vederbörandes personnummer återkommande gång på gång. Jag har aldrig stött på det tidigare. Inte från någon instans. Och nej, jag tror inte att deras mallar påkallar att det är så man måste skriva. Det ser ut som det är konstruerat i vanligt word-dokument med kommunens brevhuvud.

Jag reagerade på det, men tänkte då för en stund att man kanske ska skriva likadant. Skriva till bönder på bönders vis helt enkelt. Kanske skulle det få mottagaren att reagera och då har jag ju på något vis uppnått mitt syfte. Bibehålls sekretessen (vilket den ju ska) är det ju inget problem, förutom att det ser lite konstigt ut. Litar de inte på sin egen sekretess får de ju anledning att fundera även över den då även deras namn och nummer når offentligheten. Kanske bidrar jag då till att de stärker sina egna kvalitetsprocesser. Win-win helt enkelt! Skrattande

Och med den här texten bekräftar du bara det jag skrev. Tyvärr. Du lever i en värld som skiljer sig ganska markant från den som vi andra lever i. Och det skapar problem för dig (och ditt barn?).  

Jag har inte gett fler råd än att du ska prata med någon som kan förklara för dig. I övrigt har jag bara berättat varför soc rutiner ser ut som de gör. Men du förstår inte utan ställer samma fråga om och om igen, trots att vi är flera som har försökt gå olika vägar för att förklara. 

Du verkar inte se på omvärlden som de flesta andra gör och du förstår inte varför ditt beteende kan uppfattas både irrationellt och hotfullt. Jag kan så klart inte veta, men detta kan ju vara en anledning till att någon är orolig för ditt barn. Jag blir orolig för ditt barn när du verkar prioritera din personliga vendetta mot er handläggare på soc (som dessutom grundar sig i att du missförstått) framför barnets bästa.

Så nu ger jag mitt råd igen. Ring jourhavande medmänniska, diakonen/prästen i kyrkan där du bor, eller liknande och be dem förklara. Gör det för ditt barns skull. För som du resonerar nu är inte till gagn för barnet. 

Varmt välkommen att kontakta Bris vuxentelefon om barn, 077 ? 150 50 50

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:33:25 följande:
    Låter som din kommun har kommit lite längre vad gäller digitalisering än min kommun. Du gavs inga möjligheter att komma med synpunkter på sakinnehållet, beträffande sakfel?

Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 

Om de har kontaktat polis förmodar jag att det är något allvarligt som hänt/misstänks ha hänt. 

Hur har dina kontakter med skolan sett ut hittills? Är det här den första gången det uppstått bekymmer eller oro kring ditt barn från skolans sida? 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:02:38 följande:
    Så för att sammanfatta:

Soc rutiner (enligt dig) ser ut som de gör för att de jobbar i fasta mallar och att upprätthålla en sekretess (förhindra att sekretessbelagda handlingar hamnar i fel händer), är inte värt en hundralapp extra i postförsändelseavgift för kommunen. 

Mitt beteende? Är det hotfullt att ange personnummer eller är det inte det? Återupprepar frågan. Ska jag tolka socialens handlingar som hot?

Jag tvivlar på att dina stödlinjer på något vis har inflytande över detta, så jag känner inget behov av att ta del av dina vidare förolämpningar. Jag betackar mig helt enkelt. 

Jag tycker inte att det är optimalt att skicka känslig information med post, och det har jag också skrivit.

Det är hotfullt att skriva ut någons personnummer när det är helt irrelevant och det innebär att du har sökt i register för att ta reda på det. I synnerhet gäller detta när man kontaktar en person i en yrkesroll som relativt ofta utsätts för hot. 

Det är inte hotfullt att skriva ut någons personnummer när man gör det med omsorg om personens säkerhet och det är viktigt i sammanhanget att personen absolut inte sammanblandas med någon annan.  

Jag är ledsen för din och ditt barns skull. Ni verkar båda behöva hjälp, men Familjeliv är uppenbarligen inte rätta stället för dig att få det. Det är inte förolämpande att behöva hjälp. Min familj tar just nu emot hjälp från bup, vårdcentral, lärare, fritidspedagoger och elevhälsan. Ibland reder man inte ut saker på egen hand. Det finns inget förolämpande i det. 

Hjälplinjerna har inte inflytande över socutredningen, men du behöver någon som kan förklara för dig. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:23:28 följande:
    Tror du inte jag fattar det? Du fattar inte att min fråga är retorisk? Det är ju intressant i sig Skrattande

Jag är egentligen inte ute efter att hota någon, eller vara "jobbig", utan mer ute efter att få dem att förstå hur man på ett bättre sätt kan jobba med de här frågorna. Vissa förstår inte förrän det drabbar dem själva. Det är bara så det är. 

Då är det ju helt meningslöst att skriva här. Bara ring eller skriv sockontoret och lägg fram dina förslag på ett trevligt och konstruktivt sätt. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:34:58 följande:
    Ja, så är det säkert och vad kan det bero på då tror? Jo, rimligen för att man känner den helt omotiverad

Sedan håller jag nog inte riktigt med om att användandet av personnummer i kombination med en vårdslös inställning till sekretess är att betrakta som en detalj i utredningen. 
    Men det är ju knappast handläggarens fel att skolan uppfattar situationen så allvarlig att de har gjort en polisanmälan. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 20:14:52 följande:
    Vanligen är det socialen som gör en polisanmälan, inte skolan. Så sker en polisanmälan är handläggaren på socialen i högsta grad ansvarig för det. 

Du skrev så här: 
    Tycker för övrigt att det är en intressant samtid att missuppfattningar i skolan inte kan redas ut face-to-face, utan att det ska gå via polis och förhörsledare, samt socialtjänsten men det är ju så det ser ut. 

Det tolkade jag som att skolan polisanmält, men det är ju lite otydligt skrivet... Men oavsett är det ju den som gjort en orosanmälan som orsakat det här (utöver de eventuella oegentligheter som orsakat anmälan), inte personalen på soc. Du har med andra ord ingen anledning att vara sur på dem i nuläget. De gör bara sitt jobb. 

Jag fick nog förresten inte svar på min fråga om det är första gången det varit bekymmer kring ditt barn. 

• Anonym (Juli)

TS, du beter dig inte som en rättshaverist när du kritiserar soc arbetssätt. Men att du inte ser att din vilja till hämnd kan skada ditt barn - alternativt ser att den kan det men tycker att din personliga vendetta är viktigare - DET är ett beteende som liknar en rättshaverists. Du prioriterar att få rätt framför att det ska bli bra. 

En normalt fungerande människa hade mejlat det lokala sockontoret och sagt att det kändes osäkert att få papper via post och frågat om de kunde lösa det på annat sätt i fortsättningen. Och sagt att man som utredd familj känner sig väldigt utsatt och utpekad när de upprepat skriver personnumren och att du därför tipsar om att bara ta med det inledningsvis. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:42:46 följande:
    Var har du fått det där ifrån? Varför skulle jag sakna rätt att ta reda på deras personnummer? Så länge man inte har skyddade personuppgifter är det offentliga uppgifter. Tog mig ungefär två minuter att ta reda på. 

Bara för att det är lagligt att göra något behöver det inte betyda att det är särskilt smart. Det finns massa idiotiska saker som inte är olagliga. 

Att du inte bryr dig om att ditt fanatiska beteende kan skada ditt barn är i sig en grund för orosanmälan. En friskt funtad förälder sätter inte sina personliga vendettor framför barnets välmående. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?