Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-03-12 11:08:26 följande:
    Ts förstår inte att de använder hennes/deras personnummer i korrespondensen för att säkerställa att det är ts och hennes dotter/familj och att detta är positivt. Hon tar det som en kränkning av hennes personlighet. 

Däremot kan jag hålla med om att man bär skicka utredningar med rek. Och inte vanliga brev. 
    På vilket sätt säkerställs det i och med att de anger våra personnummer menar du? Om det är syftet, vore det betydligt mer effektivt att sända försändelsen med rek. I annat fall riskerar de ju att kommunicera med grannarna istället för med oss. 
    EpicF skrev 2023-03-12 11:15:49 följande:
    Men du läser väl på brevet vem det är till innan du öppnar? 

Det hindrar att någon stjäl brev från din låda. 

Sedan har också ett ansvar att märka sin brevlåda med tydliga namn så att man får sin post och inte grannens. 

EpicF skrev 2023-03-12 11:08:26 följande:
    Ts förstår inte att de använder hennes/deras personnummer i korrespondensen för att säkerställa att det är ts och hennes dotter/familj och att detta är positivt. Hon tar det som en kränkning av hennes personlighet. 

Däremot kan jag hålla med om att man bär skicka utredningar med rek. Och inte vanliga brev. 

Händer rätt ofta att jag får grannarnas post. Nr står på lådan med jättestora siffror, så det är knappast där problemet ligger. Misstänker förstås att de också får vår post. 

Jag tror inte att posten stjäls, men jag har för all del också lås på brevlådan. 

Det enda raka är förstås att sända viktiga och sekretessbelagda handlingar med rek. Det inser de flesta. Till på köpet får de då också en notifiering att jag löst ut handlingarna. 

Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu vet jag hur de jobbar. Kommer inte att samverka på något sätt med dem igen om det skulle bli aktuellt. Då får de utreda på egen hand, då jag helt saknar förtroende för deras kommunikationsvägar. 
    EpicF skrev 2023-03-12 11:38:30 följande:
    Hon har inte rätt att snoka reds på deras personnummer och det är inte heller något de måste uppge om hon frågar. Hon rätt få redan på för- och efternamn samt kontaktuppgifter. 
    Var har du fått det där ifrån? Varför skulle jag sakna rätt att ta reda på deras personnummer? Så länge man inte har skyddade personuppgifter är det offentliga uppgifter. Tog mig ungefär två minuter att ta reda på. 
    Ess skrev 2023-03-12 11:46:05 följande:
    Nej det är mer regel än undantag att vi får andras post. Postnord är uselt.
    Det är jag den första att skriva under på. 🙂
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Tack för ett bra och klargörande inlägg. Det är som sagt mycket felaktigheter som florerar här i tråden. 

Det hela har bland annat med rättssäkerhet att göra. Man ska veta vem man har att göra med. Vem som står bakom en utredning och de beslut som fattas. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:01:57 följande:
    Men det var så själva fan!

Du har fel. Och det gör är dessutom viktigt. Man har ALLTID rätt att få veta identiteten på personen. Myndigheten fattar INTE anonyma beslut. Vi lever inte i DDR!

Har handläggaren skyddade personuppgifter är dennes namn och adress skyddade. Personnumret är däremot alltid offentligt.

Myndigheten får inte se det som ett gott att någon använder sina rättigheter. Ett hot är något annat.
    Tack. Du har förstås helt rätt. Ser ut som du använder autocorrect eller liknande funktion när du skriver. Jag förstår dock ändå vad du menar. 🙂

Det du skriver är förstås viktigt. Jag är så trött på olika myndighetspersoner som systematiskt missbrukar sin ställning. Precis som du säger bor vi inte i DDR. Att värna sina rättigheter betyder inte att man hotar någon, eller ska riskera repressalier för att man anses "jobbig". 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:16:53 följande:
    Ja, visst är det så. Notera också att även beslutet att lägga ner undersökningen mot dig är ett myndighetsbeslut, och att det är viktigt att veta vem eller vilka som står bakom det. 

Vi kan vända på det, och göra antagandet att de fattade fel beslut, och det finns skäl att omhänderta dina barn. Då måste hen kunna ställas till ansvar, och inte kunna följa sig bakom någon anonymitet.

Så fungerar det i Sverige. Väldigt mycket är offentligt, och det ska vi vara tacksamma över.

Sen undrar jag om det verkligen var sekretessbelagda uppgifter du fick med vanlig post. Men med det sagt kan de vara känsliga, och att det, om än inte olagligt, är olämpligt att skicka d dem med vanlig post.

Ordinär Man skrev 2023-03-12 12:38:42 följande:

Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.

En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.

Jämförelsen med läkare är därför meningslös.

Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.

Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.

I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.

Att sända hela utredningen som rör mitt barn inkl misstankar, anklagelse, hemförhållanden m.m med vanlig post. Ja, jag skulle säga att då är man tämligen likgiltig för om sekretess upprätthålls eller inte. Vet inte om det är direkt olämpligt, men ponera som sagt att informationen faller i orätta händer och får spridning. Nog skulle man kunna hävda försummelse. Ungefär som att ställa arkivet utanför kommunhuset och sen hävda att folk inte har rätt att titta i lådorna och säga att de inte kan ta ansvar för om någon gör det ändå. 

Tror inte SÄPO skulle arbeta på det viset i vart fall. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:24:38 följande:
    Jo, jag har lite problem med stavning.

Myndighetspersoner brukar inte missbruka sin ställning. Särskilt inte systematiskt.

Däremot kan de börja göra det, om de vill skydda sig för fel de kan ha begått. Fel gör alla, även myndigheter, och där finns risk för att de kan börja missbruka sina befogenheter för att skydda sig själva eller sina kolleger. Har naturligtvis hänt många gånger.

Att de skulle utreda dig är självklart. Och för att utredningen ska blir som bra som möjligt, är det viktigt att de är så öppna som möjligt i kommunikationen.

Om de skulle ifrågasätta varför du vill ha deras personnummer, skulle jag se som ett förtäckt hot från deras sida.
    Så är det ju. Det handlar om förtroende. Jag har inget att dölja, men om jag känner att jag inte kan lita på dem. Att jag saknar förtroende. Att de inte kan stå för vilka de är. Att rättssäkerhet inte kan garanteras. Att sekretess inte kan upprätthållas. 

Hur samarbetsvillig och transparent kommer jag då att bete mig? Jag kommer vilja ge dem så lite som möjligt. Egentligen ingenting alls. Jag kommer bemöta dem med hög misstro. 
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:44:02 följande:
    Okej, men hur gick det till? Frågade du efter deras personnummer, eller snokade du reda på det själv?

Nu har jag aldrig har att göra med det sociala. Men naturligtvis med en mängd andra myndigheter. Och jag har alltid blivit korrekt bemött, utom några gånger då de kanske varit nonchalanta eller lite slarviga. Men absolut inget allvarligt.

Varför blev du illa bemött av soc? För att de inte identifierade sig i korrespondensen? För att de skickade känsliga uppgifter i vanlig post? För att du frågade efter identiteter? 

Det här är viktigt, för det kan finnas anledning att få vidare med det.
    På flera sätt.
    Jag reagerade på att våra personnummer nämndes upprepade gånger i utredningen. Som om man demonstrativt ville visa någonting. Göra någon form av statement. Får inte intryck av att det skulle vara någon färdig mall som är utformad på det viset. Sedan då att man sänder denna utredning med vanlig post hem till oss med den informationen plus en massa annat. Jag vet ju att sådana här utredningar ska omgärdas av sekretess, men behandlar man uppgifter på det viset blir det ju ingen sekretess. Men sen är det även andra saker. Som att man pratar med massor av människor. Inte bara på den skolan för det barn som inkom med orosanmälan utan även på vårt andra barns skola som inte alls varit inblandade. På så vis blir det jättemånga involverade. Personer som inte alls lyder under någon sekretesslagstiftning. Det skapar misstänksamhet och misstro. Personer på den skolan har för oss uppgett att de varit förvånade över att soc inkommit med sådan begäran. Sekretessen blir ett skämt. 

Att ta reda på deras personnummer gjorde jag själv. Det var inte svårt. Har inte begärt ut dem från soc. 
    Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 13:44:53 följande:

Men du tar ju inte reda på deras personnummer för att du vill ha mer kontroll över ärendet utan för att hämnas. Det är det som gör ditt agerande märkligt, möjligen hotfullt och faktiskt rätt knäppt, om du frågar mig. 

Hade du velat ha deras personnummer för att säkerställa ngt i ärendet (vad?) hade det varit en sak. Men du startar ju tråden i ilska över att de skrivit era personnummer i en text som skickats till dig. Du känner dig utpekad, skriver du. Du tar sedan upp att du vill ge igen genom att göra likadant som de och du låtsas inte förstå att du och handläggaren har olika rollen i processen och att detta är orsaken till att ditt personnummer skrivs ut och inte deras.  

Det har påpekats flera gånger att det du gör minskar chanserna till bra lösningar för ditt barn som uppenbarligen behöver stöd (eftersom barnet blivit polisanmält). Men du bryr dig inte om det utan vill bara ha hämnd och få rätt, oavsett hur det påverkar ditt barns möjligheter att få hjälp. Det är oroande. 

Väldigt märkligt inlägg av dig. 
    Jag ska inte se det som ett hot på det sätt de röjer våra uppgifter, men de ska se det som ett hot om jag röjer deras uppgifter?  Du förutsätter dessutom att handläggaren ska "hämnas" genom sin myndighetsutövning för att jag värnar mina demokratiska rättigheter. För det är väl det du menar med att "minska chanserna till bra lösningar"? Och nej - vare sig jag eller mitt barn behöver något "stöd", vilket även socialen insett eftersom de lagt ned utredningen. Känner mig inte det minsta oroad, utan bara arg. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?