• Anonym (M)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-08-03 17:58:06 följande:
    Då bryter de mot lagen. 
    Vilken lag bryter posten mot, om de inte tar på sig ansvaret och säger att man skulle betalat för en säkrare tjänst?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-04 14:34:15 följande:
    Skulle kunna falla under Postlagen (2010:1045), 2.kap och 6 §. 
    Skulle kunna? Gör det det eller inte? Du skrev ju att det ÄR mot lagen. Hur tänker du att det är mot lagen att posten inte tar ansvar för felutdelade eller bortkomna brev?
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-04 15:05:54 följande:
    Har du läst paragrafen i postlagen? Den jag menar det kan falla under? 

Om inte, gör det. 
    Men det är ju inte vad du skrev. Du skrev att det ÄR mot lagen, inte att det KAN vara mot lagen. Om ditt svar är kanske är det olagligt så hjälper det ju ingenting. De tar ändå inget ansvar utan de hänvisar till att man skulle ha köpt en säkrare tjänst. Då garanterar de säkerhet och tar även ansvar för det om något mot förmodan skulle gå fel.
  • Anonym (M)

Om det är OK skicka med postnord så

Hade ni inte konstaterat i tråden att det inte står i lagen vilka vägar man får använda för att skicka dokumenten?

Anonym (Lis) skrev 2023-08-09 21:11:17 följande:
    Sekretessen är lagstadgad det är det ingen som säger emot. 
    Hur soc postar ett brev till sin klient är inte lagstadgat.

De knäppa påståendena i tråden är dina egna om flaskpost och konfetti mm...
  • Anonym (M)
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-08-10 11:20:04 följande:
    https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/handbocker/2021-12-7658.pdf

"
    Det finns inte någon bestämmelse som närmare reglerar på vilket sätt t.ex.
    ett beslut ska skickas till en enskild. Det är upp till myndigheten att göra en
    bedömning i det enskilda fallet av hur det bör ske, t.ex. om handlingarna kan
    skickas med vanlig post eller om det, med hänsyn till exempel handlingarnas
    innehåll, är lämpligare att skicka handlingarna med rekommenderat brev."

Alltså har de bedömt ditt innehåll som att det går att skicka, svårare än så är det inte.
    Eller med flaskpost. tex.

Det lämnar öppet för ganska mycket om du ska gå efter det där 
  • Anonym (M)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-10 12:10:56 följande:
    Hur saker upplevs är väldigt individuellt. De får väl prata med någon psykolog om de tycker det är läskigt. Det är ju samma råd jag fått här inne då de snokat reda på mitt personnummer. 
    Gjorde du det eller hur blev det? Är väl överspelat vid det här laget om jag minns rätt.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-11 15:42:30 följande:
    Nej, jag talade aldrig med någon psykolog. Har klarat mig ändå... // Glad
    Menade om du skrev deras personnummer
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-14 17:53:04 följande:
    Du har aldrig kunnat visa på någon källa till att det är olagligt att skicka per vanligt post. Kap 15 i socialtjänstlagen förbjuder inte att skicka per vanlig post. 
    Precis som det inte finns någon källa att det är olagligt att skicka med flaskpost.  Kap 15 socialtjänstlagen förbjuder inte flaskpost.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-15 12:47:10 följande:
    Nej, det stämmer. Nu är väl dock flaskpost inte en normal tillvägagångssätt att skicka brev på, oavsett vad för brev. De tar för lång tid att komma fram bla. 
    Fast nu diskuterade ni vad som är lagligt och ingenting annat. Vad du tycker är normalt står ingenting om i lagen och är alltså ovidkommande.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-08-15 13:06:01 följande:
    Nej, jag vet vad vi diskuterar. 
    Så håll dig till det då. Diskutera vad lagen säger.
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?