Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Socialtjänsten får inte sända sekretessbelagd information med vanlig post, då det finns stor risk att den hamnar i orätta händer och sprids till obehöriga. 

Anonym (Lis) skrev 2023-10-25 21:52:15 följande:
    Har du det tråkigt och vill väcka tråden till liv igen genom att få fler att försöka få dig att inse att du har fel?😊
    Jag har inte fel. Som jag nämnt ett antal gånger i denna tråd så omfattas socialtjänstutredningar av sekretess. Därmed måste socialtjänsten förvissa sig om att utredningar inte når personer som inte har rätt att ta del av dem. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-26 00:02:09 följande:
    Och som väldigt många nämnt i denna tråd så är vanlig post ett godkänt sätt att skicka handlingarna på.

Men kanske kan det tillkomma nån ny som orkar lägga tid på att förklara för dig. Ha så kul.
    Nej, JO har riktat kritik mot det förfarandet av förklarliga skäl. Det är inte tillräckligt säkert. Post sorteras fel, fel person kan öppna posten. Det sker ingen ID kontroll eller verifiering att kommunikationen nått mottagaren. 
    EpicF skrev 2023-10-26 11:10:37 följande:
    Och ändå så är det ett helt ok sätt att skicka handlingar på och det praktiseras på många ställen. 

Att JO har kritiserat är en helt annan sak och påverkar inte vad som är ok eller inte enligt lagen. 

Om du vill ha det som rekommenderat för du ve om det. 
     Nej, det är inte okej vilket även JO har konstaterat. JO är en statlig kontrollmyndighet med uppgift att granska offentlig myndighetsutövning. 

Man ska inte behöva be myndigheter att följa lagen. I det här fallet sekretessbestämmelserna i socialtjänstlagen. 
    EpicF skrev 2023-10-28 21:47:35 följande:
    Och fortfarande så är det ett helt ok sätt enligt lagen. 

Nej, ingen har heller bett att dem ska följa lagen eftersom de redan följer lagen. Men önskar du handlingarna på annat sätt än vad som är praksis (och innanför lagen) så får du be om det. 
    Nej, postar de med vanlig post och posten hamnar hos grannen, eller öppnas av någon annan i hushållet bryter socialtjänsten mot sekretessen. De har inte vidtagit tillräckliga åtgärder för att uprätthålla sekretessen. Det är därför rek finns som ett alternativ. Det görs bla ID kontroll. 

För din information stavis det praxis och inte praksis. För övrigt väldigt illa om praxis är att bryta mot lagen. 
    Anonym (Lill) skrev 2023-10-29 01:58:48 följande:
    Kan du inte berätta lite mer om hur utredningen och polisförhören gick till?

Låter ju väldigt spännande att de utredde er familj på soc och det eventuella brottet hos polisen utan att du var med alls!
    Du har skrivit här att allt skedde utan din vetskap. De talade bara med barnen (i plural) skrev du.
    Ingen aning då jag inte varit närvarande. Inte heller har jag fått ut information från förhören trots att jag är vårdnadshavare. 
    EpicF skrev 2023-10-29 10:24:04 följande:

Ts: Du har inte ens flesfått vad JO har kritiserat.... 

Vad är "flesfått" för något? Menar du kanske förstått? Jo, jag är ganska säker på att jag har förstått JOs kritik. Socialtjänsten ska inte sprida sekretessbelagda uppgifter till obehöriga. Socialtjänsten ska hantera sekretessbelagd information med försiktighet. En sådan försiktighetsåtgärd är att sända sekretessklassad information med rekommenderad post. 
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-29 15:28:00 följande:

Vad är stavis? Menar du stavas...?
    (Om vi alla ska hålla samma ton som du gör)

Tycker det är en viss skillnad mellan att slinta på tangenterna och att inte känna till hur vanligt förekommande ord stavas. EpicF stavar ibland så bedrövligt att det blir väldigt svårt att förstå vad hen egentligen menar. Att stava praxis som "praksis" är inte ett resultat av att man tryckt på bokstaven bredvid, eller telefonens autocorrect. Det visar bara på att man har uppenbara brister i svensk rättsstavning. 
    EpicF skrev 2023-10-29 16:41:50 följande:

Ts: Förlåt att jag är tvåspråkig och bor i en del av landet där bla ordet praxis även kam stavas praksis. Men du har uppenbarligen inga problem med att förstå vad jag skrivit.... 

Sedan är det också familjeliv det skrivs på och inte i den akademiska världen. 

I vilken del av landet stavar man praxis som "praksis"? 
    Anonym (Lis) skrev 2023-10-29 17:12:47 följande:
    Rättstavning.....
    Bravo! Skulle se om du nappade och det gjorde du ju! 😆Om jag istället hade skrivit "reettztavnnigning" tycker i alla fall jag att det börjar gränsa till vad som är obegripligt. Vad tycker du? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?