Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Lis) skrev 2023-09-07 06:55:03 följande:
    Ok, visst...

Anonym (Lis) skrev 2023-09-07 06:55:03 följande:
    Ok, visst...
    Ja, så du hade fel igen. Det börjar bli en vana för dig. Känns det inte jobbigt? 
    Anonym (Lis) skrev 2023-09-07 14:47:26 följande:

Fel, jag? Nej, läs om, läs rätt och inse alla fel du har. Det är väl därför du går till personangrepp, för att du nånstans inser att du har fel och inte har något konkret att komma med. 

Det märks även när du tar märkliga exempel med flaskpost mm..

Tycker du ska sluta att projicera dina egna problem på alla andra. Är flaskpost ett svårt ord för dig att förstå? 

Inse att det är DU som har fel precis som jag skrev. Socialtjänsten ska arbeta under sekretess och då ska man inte sprida handlingar som konfetti omkring sig. Det borde även du förstå om du anstränger dig lite. 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-07 08:28:19 följande:
    Ja återigen då. Fatta beslut utifrån verkligheten och inte dina tankespöken. Och kanske viktigast av allt: det är okej att säga "jag vet inte". 
    Det där fick dig att känna dig sjukt bortgjord, inte sant? 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-07 17:39:25 följande:
    Det kommer sannolikt bli lättare för dig när du inser att vad du tror inte påverkar mig överhuvudtaget. Det påverkar inte heller vad som faktiskt är sant.

Fundera på vad du faktiskt vet. Om det är något du inte vet som du skulle vilja veta, ta reda på det. Sen är du redo att fatta beslut. T.ex. beslutet vad du ska skriva som svar på inlägg i denna tråd.
    Fortsätt att dra dina sagor för någon som är intresserad. Vi andra fortsätter diskutera sakfrågorna. 
    Anonym (skådespel) skrev 2023-09-07 18:05:02 följande:
    Om de adresserar den till fel person så bryter de garanterat mot lagen, ja. Däremot har de sitt på det torra om de skriver rätt uppgifter, de är inte ansvariga för om brevbäraren klantar sig. Men allt det här har folk redan förklarat för dig.
    Spelar ingen roll hur de adresserar. Socialtjänsten har ett ansvar för att inte sprida sekretessbelagd information. De kan inte delegera ansvar. Visst, de kan delegera uppgiften att dela ut posten, men om det skiter sig är det fortfarande socialtjänsten som har ansvaret, men om de vill spela rysk roulette med hela tjänstefelskatalogen och rasera det lilla förtroende de har kvar så visst, kör på. Synd om alla som får sina liv raserade bara. Att städa upp den skiten är de nog inte så duktiga på.
    Anonym (skådespel) skrev 2023-09-07 18:05:02 följande:
    Om de adresserar den till fel person så bryter de garanterat mot lagen, ja. Däremot har de sitt på det torra om de skriver rätt uppgifter, de är inte ansvariga för om brevbäraren klantar sig. Men allt det här har folk redan förklarat för dig.
    Socialtjänsten är i högsta grad ansvariga för att de följer socialtjänstlagen och inte sprider sekretessklassad information till obehöriga. Det ansvaret ligger inte hos en brevbärare. 
    Anonym (Push it) skrev 2023-09-08 06:44:56 följande:
    Ja du kan få svara på min fråga om du vill. Vilken sakfråga är det ts söker svar på? Gärna klart och otvetydigt uttryckt.

När du försöker komma på hur du ska undvika att faktiskt svara på frågan kan du också fundera på vem som blir ägd. 
    Jag har aldrig skrivit att jag söker några "svar" på en eller flera sakfrågor. De sakfrågor vi diskuterat är emellertid lämpligheten av att använda sig av motpartens personnummer i kommunikation, liksom lämpligheten att sprida sekretessbelagda uppgifter i socialtjänstutredningar med vanlig post och flaskpost. 
    Anonym (skådespel) skrev 2023-09-08 08:27:31 följande:
    Och som du har fått förklarat för dig tillräckligt många gånger redan så uppfyller de sina plikter genom att adressera brevet till rätt person. Att brevbäraren inte kan ställas till ansvar är en annan sak - ibland kan inte den som faktiskt har klantat sig få några konsekvenser. Det är tragiskt att information kommer på villovägar och innebär kanske att reglerna borde vara annorlunda - men det är de inte i nuläget.
    Nej, de uppfyller inte sina plikter. Det framgår tydligt att socialtjänstutredningar omfattas av sekretess. 
    Det är inte brevbärarens ansvar att värna om socialtjänstsekretessen. Det ansvaret ligger på socialtjänsten. 

Att det brister är inte bara tragiskt, utan direkt katastrof. Människor har tom dött. Det är inte lagen som borde vara annorlunda. Den är glasklar.
    Det som borde vara annorlunda är olika socialtjänsters arbetssätt och följsamhet mot lagen. 
    Anonym (M) skrev 2023-09-08 17:08:23 följande:
    Det är väl inte enligt reglerna att det kommer på villovägar?

Posten tar inget ansvar, det säger de alltid klart och tydligt när sånt händer, och att man skulle ha valt någon av deras säkrare tjänster om det är så viktigt. Men det är alltså inte tillräckligt viktigt att brevet kommer fram rätt eftersom man ändå väljer den osäkra vägen
    Jag håller med. Det är inte enligt reglerna, dvs lagen, när sekretessbelagda handlingar kommer på villovägar. Att något omfattas av sekretess är ju per definition en signal om att extra försiktighetsåtgärder ska vidtas för att uppgifter inte ska spridas till obehöriga. 

Kan omöjligen se att något i lagen rörande just det skulle behöva ändras, eller ens vad det skulle fylla för funktion. 

Det som måste till är då snarare ett tjänstemannaansvar. Att det kostar något att göra fel. Istället för ett "jaha, nådde handlingarna fel mottagare (men det skiter jag i, för förvaltningen sparade 150 spänn i porto)".
    EpicF skrev 2023-09-09 10:15:17 följande:
    Den enda som blir "ägd" i tråden är du/challenger. 

Och att du efter mer än 3000 sidor inte har förstått någonting är lite av ett mysterium. 
    Det står i socialtjänstlagen att det råder sekretess.
    Socialtjänsten sprider information till obehöriga.

Det enda mysteriet är hur du kan anse att det är okej efter 3000 sidor. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?