-
Jag är själv socionom och kan förstå de synpunkter som finns på social myndigheter. Jag har aldrig själv arbetat inom myndighet utan hållit mig till yrken med frivilliga insatser. Tänker ändå att det är bättre att framföra dom synpunkterna på andra sätt än att ?kränka tillbaka? bara för att belysa ett problem. Särskilt när det står viktiga situationer och relationer på spel.Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 19:41:47 följande:Jag vill belysa de svagheter och brister som jag finner inom socialens myndighetsutövning. Jag finner det totalt onödigt och faktiskt direkt kränkande på vilket sätt de både använder och sprider personuppgifter. Därtill den bristande sekretess som deras utredningar är omgärdade med.
-
Som sagt, är socionom men aldrig arbetat med myndighetsutövning. Skulle dock inte skicka sekretessbelagda uppgifter med vanlig post, alldeles för vanskligt. Det är internpost eller gå direkt till myndigheten och lämna in med tex en orosanmälan eller uppgifter som gäller. Telefon går ju såklart bra. Möjligt är det ok enligt lag att skicka mellan klient och myndighet med ordinarie post men det innebär inte att det bör göras utan åtminstone klientens samtycke anser jag. Men jag skulle nog aldrig ta den risken ändå. Som myndighetsutövare måste man alltid inse klientens utsatthet och så långt det gå samverka och skapa delaktighet under en tex utredning.
-
Har dock lång erfarenhet av samarbete med myndigheter som tex socialtjänsten. Det finns en del att arbeta kring. Därför skulle jag heller aldrig välja att arbeta där, åtminstone inte inom barn och familj.
-
Skicka post med ordinarie gång från soc till klient är iof inte olagligt, det är rån och förberedelse till. Men det är djupt förunderligt att det sker.Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 13:12:09 följande:Hur tänker du ?
Så du tror på riktigt, att det inte skulle vara brottsligt att planera ett rån, en kidnappning eller ett sprängdåd? Så är det givetvis inte.
Det kallas för stämpling till brott och är i allra högsta grad straffbart, men påföljden brukar vara lägre än för det fullbordade brottet.
Hur ska jag kunna begära att få handlingar med rek om jag inte ens känner till att de tänker sända några? Känns verkligen inte som hissen går hela vägen upp på dig.
Nej, det ska inte vara upp till klienten att upprätthålla säkerheten och säkerställa att sekretess inte riskerar att röjas. Det måste finnas som en viktig del i myndighetens arbetsgång. -
Challenger skrev 2023-03-19 03:22:51 följande:
TS Ordentlig mamma fullständigt krossar allt motstånd i denna tråd. Underhållande att läsa hur hon sätter provokatörer på plats och kör över bland annat Nfnf och EpicF likt en bulldozer.
En tråd på över 1000 inlägg visar på beslutsamhet och ihärdighet.
Tycker sättet att argumentera på och innehållet är väldigt lika varandras av de som hållit på mest på TS. Ni skulle kunna bilda en klubb; Spydiga och lättprovocerade klubben!
Tycker iof att TS har rätt i mycket i sak. Sen kanske det initiala inlägget med att ge igen på soc var mindre genomtänkt. Med en saklig input verkade dock TS greppa det.
Resten av inläggen och pajkastningen var ju bara fånig. -
Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-19 10:25:20 följande:Tycker du verkligen att det är rimligt att sprida sekretessklassad information med vanlig post, med uppenbar risk att den hamnar i fel händer? Vi kan ju börja där.
Sedan har vi det där med personnummer. Varför ska jag finna mig att de använder våra nummer upprepade gånger i kommunikation? Då kan ju jag lika gärna använda deras. Lika för lika.
Tramsargument att de måste ange nummer på det viset i en kommunikation. Det behöver de inte alls. Sägs det att de måste det måste jag också göra det för att veta vem jag kommunicerar med.Skillnaden är väl att du är klient i egenskap som privatperson och handläggaren i egenskap som yrkesroll. Det är ju lite syftet med personnumret generellt att identifiera privatpersoner och inte personer i sitt yrkesutövande.
Tror iof att du greppar det egentligen. Tror bara att du upplever dig kränkt och vill statuera det.