• Anonym (Ert)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 07:17:15 följande:
    Då jag inte har någon diagnos känner jag inget behov av att visa framfötterna på det vis du har. Vi lever våra liv som vanligt utan att försöka göra oss till. Vad menar du med att du agerar gränslöst? Vad gör du då för något? Har läst att det där är en term som ofta används av socialen. Är det när barnen eller föräldrarna inte sätter gränser, eller bryter mot sociala konventioner på något vis? Hade varit intressant att veta vad som avses.
    Diagnos eller inte. 
     Det ger en del minst sagt underliga vibbar att överhuvudtaget fundera på man ska ange socialsekreterares personnummer för att era är angivna i utredningen.
    Inte heller verkar du ta till dig vad ett flertal personer förklarat för dig vari skillnaden består.

Det är väl det som är dilemmat i många fall : oförmåga att ta in information och insikt i vad man eventuellt behöver göra i den situation man befinner sig.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (M) skrev 2023-02-22 00:47:04 följande:
    Behöver inte vara så. Vissa orosanmälan är helt grundlösa men ändå måste en utredning startas. De är skyldiga att göra det. Det är ju därför man har utredningar. För att se om det är något fel eller inte.
    Nja. VIsst kan en del vara grundlösa. En stor andel av orosanmälningarna läggs ner relativt omgående efter kontakt med den anmälde, om jag förstått rätt.Dock blir det ju dokumenterat, oavsett

( Arbetar inte själv på soc, men samarbetar med dem i en del sammanhang.)
    Givetvis har vi inte hela bilden, mem TS beter sig något märkligt i tråden.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 09:13:21 följande:
    Då kan jag direkt säga att du uppfattar fel. Jag har mycket god läsförståelse. Har alltid haft det. Att du uppfattar att jag inte tar till mig av "råden" som vissa ger mig är för att jag helt enkelt inte håller med. Inte för att jag inte förstår dem, eller att det finns de som har en annan syn. Det kan man få ha.

Många här, däribland du förstår inte detta. Man förstår exempelvis inte, att man inte kan dela ut handlingar hur som helst och sedan kalla det för sekretess. När man så påtalar sådana (i mitt tycke fundamentala) saker, som egentligen är rena självklarheter. Då känner sig vissa kränkta och försöker då angripa mig som person istället för att diskutera sakfrågor i tråden. Det är ett tydligt mönster. 

Jag hoppas du förstår skillnaden mellan lagar och normer. Hoppas att du också förstår att varje människa är unik och att alla har olika normer och värderingar.

I min värld är det normlöst, gränslöst, felaktigt, respektlöst (kalla det vad du vill), att återkommande i en löptext ange vederbörandes personnummer återkommande gång på gång. Jag har aldrig stött på det tidigare. Inte från någon instans. Och nej, jag tror inte att deras mallar påkallar att det är så man måste skriva. Det ser ut som det är konstruerat i vanligt word-dokument med kommunens brevhuvud.

Jag reagerade på det, men tänkte då för en stund att man kanske ska skriva likadant. Skriva till bönder på bönders vis helt enkelt. Kanske skulle det få mottagaren att reagera och då har jag ju på något vis uppnått mitt syfte. Bibehålls sekretessen (vilket den ju ska) är det ju inget problem, förutom att det ser lite konstigt ut. Litar de inte på sin egen sekretess får de ju anledning att fundera även över den då även deras namn och nummer når offentligheten. Kanske bidrar jag då till att de stärker sina egna kvalitetsprocesser. Win-win helt enkelt! Skrattande
    Detta är i princip inget annat än upprepande av vad du skrivit i hela din tråd. Om något förstärker det intrycket av bristande förmåga till självinsikt.

Idén om att skriva ut socialsekreterarnas personnummer och dina resonemang kring detta är närmast bisarra.
    Jag hoppas för din skull att du låter bli att göra det, för  då inser du i alla fall i någon mån hur kontraproduktivt det skulle vara. I alla fall om det stämmer att anmälan är grundlös, vilket du ju menar att den är.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 17:59:36 följande:
    Jag tror man måste se över hela myndighetsutövningen och arbetssättet. Interaktionen mellan medborgare och denna samhällsfunktion måste bli tydligare och mer transparent. Det måste bli mindre godtycke, rättssäkrare, högre kvalitet, mindre subjektivitet. Skulle de faktorerna lyfta tror jag fler medborgare skulle känna högre tillit och hoten skulle nog minska. 

Ytterst sällan man hör någon som är nöjd med socialtjänsten. Antingen gör de för lite eller för mycket. Ofta blir det fel. Det känns taffligt, oseriöst och många känner sig trampade på. Motiverat som omotiverat. 

Står att socialtjänstens medarbetare ibland känner sig skrämda eller hotade. Jag tror utan omsvep man kan säga att det även gäller en stor del av deras klienter. 
    Här ,ihop med dina tankar kring högre sekretess, anser åtminstone jag att du har en poäng.
    Om du bara kunde sluta med din taffliga hämndmentalitet ang, socialsekreterarnas personnummer skulle du ge ett helt annat intryck.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 18:15:17 följande:
    Att behandla andra såsom man själv vill bli behandlad är nog en bra början. Det gäller nog även min frågeställning rörande det lämpliga i att använda personnummer på det sätt som socialtjänsten gör. Inte minst som de sedan hanterar dessa utredningar. 

Jag har erfarenhet från statliga myndigheter och banker där det var en betydligt högre grad av sekretess. Så fort det förekom det minsta som kunde koppla nr till person skulle det läggas i "brännsäck" med lås på. Socialtjänsten å andra sidan tycks hantera journaler och handlingar som om det vore konfetti. Jag vill på intet sätt försvara hot eller våld, men samtidigt har jag väldigt lätt för att förstå varför det ser ut som det gör. Det räcker inte med att säga att det är för att de sysslar med myndighetsutövning. Det finns det många som gör utan att på något vis vara tillnärmelsevis så hotad som personalen vid landets socialtjänster tycks vara. Man kan ju fundera en del kring orsakerna rörande det. 
    Att behandla andra som man själv vil bli behandlad är väl precis tvärtemot din idé om att uppge socialsekreterarnas personnummer.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 23:32:35 följande:
    Nej, det tycker jag inte.

Då blir ju bägge parter lika behandlade. Eller menar du att om jag inte anger handläggarens personnummer så slutar de använda mitt?
    Nej, det menar jag inte.  Du har inte greppat uttryckets innebörd riktigt. Det har ingenting med "ilkabehandling" att göra.

Att behandla socialsekreterarna så som du själv vill bli behandlad innebär att du INTE uppger deras personnummer. Detta, eftersom du inte vill att man uppger ditt.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (M) skrev 2023-03-12 16:10:43 följande:
    Trams, finns ingenting som tyder på att barnets välmående ska äventyras av att TS skriver personnummer. Utredningen är nedlagd.

Förresten är ALL oro grund för en orosanmälan, hur tramsig oron än är, man måste inte ha mer än så, det verkar som att du vill försöka påskina att det behövs något slags starkare kriterier för att få göra en orosanmälan.
    Helt riktigt att det inte behöver finnas starka kriterier för en orosanmälan.
    TS uppförande i tråden ger dock underliga vibbar, minst sagt. Oavsett   så är utredningen nedlagd, om jag förstått rätt.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:37:49 följande:
    Ja, man är säkert skitunderlig för att man vill veta vilka det är man har att göra med, eller för att man inte vill att sekretessklassade uppgifter ska spridas vind för våg.  Oerhört märkligt uppförandeSkrattande
    Nej, som jag redan skrivit så ger du underliga vibbar på grund av din fixering vid att du ska uppge socialsekreterarnas personnummer. Ingenting annat. 
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 17:00:28 följande:
    Lika underliga vibbar som jag själv får av deras kommunikation. Kanske börjar de fundera och då har jag ju lyckats i mitt uppsåt. Jag begär egentligen inte mer än så. Att de helt enkelt börjar fundera lite kring hur de kommunicerar. Om de uppfattar det som hotfullt så får de stå för dem. Kanske hamnar det dessutom hos Anna Svensson på bygglov istället. Kan ju inte jag rå för då jag bara skriver namn, adress och kommun...
    Det är väl snarare ett kontraproduktivt agerande att uppge deras personnummer om du vill få dem att tänka till.
    Det lär ju finnas en viss risk att du blir avfärdad som otillräknelig och hotfull, och därmed inte får fram ditt "budskap" om hanteringen överhuvudtaget.
  • Anonym (Ert)
    Ess skrev 2023-03-18 08:31:51 följande:
    +1 på detta. Det är för jävligt att de skickar runt privat information när det finns Kivra där det verkligen kommer rätt direkt. När ens brev varit på turné i flera månader så undrar man hur många som tagit del av innehållet i det.
    Ess skrev 2023-03-18 09:30:44 följande:
    Det jag skriver hände med vårt brev. Därför har jag full förståelse för ts och hennes reaktion. 

Det  är väl i grund och botten inte många, om ens någon, som argumenterat emot TS  ang. hanteringen av korrespondens i sig. ( Enbart kring nivåer av sekretess.)
    Det är frågeställningen i rubriken om att ange socialsekreterarnas personnummer i svarande korrespondens som ter sig märklig.
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 12:32:30 följande:
    Tycker det har varit en himla ifrågasättande i tråden av både personnummerfrågan samt mitt motstånd mot att sända sekretessklassade handlingar med vanlig post.

Jag tycker också att det blir än värre att använda sig av personnummer på det sätt som de gör, inkl personliga omdömen i en soc-utredning som dessutom inte följer god sed hur man hanterar sekretessklassad information.  

Jag tycker det är dåligt skött alltsammans. Det känns taffligt kort sagt.  
    Nja, du ger i viss mån intryck av att vilja ducka frågan kring att att uppge socialsekreterarnas personnummer  till förmån för hantering av försändelser med sekretessbelagd information ( där du ju har mer kött på benen.)
  • Anonym (Ert)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-18 13:07:10 följande:
    Som jag ser det blir ju sekretessbrottet värre ju mer känslig information det innehåller. Så visst finns det en koppling. 

Ser ingen anledning till att våra personnummer ska anges. Det borde bara behöva ligga i bakgrunden i deras system. Det sker ingen verifiering att vi är vi genom att använda sig av våra personnummer. Det tillför liksom ingenting. Kommer dessutom kombon av våra personnummer och den sekretessklassade information på avvägar ser jag det som än värre. 
    Och FORTFARANDE är det som ifrågasätts din åtgärd att uppge socialsekreterarnas personnummer I svarande korrespondens. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?