Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Nu kommer jag inte att köpa igenom allt. Kanske det redan avhandlas. Men socialsekreteraren är myndighetspersoner, och du har rätt att veta vilka de är. Vill du veta deras provinser så får du vet.
Nu kommer jag inte att köpa igenom allt. Kanske det redan avhandlas. Men socialsekreteraren är myndighetspersoner, och du har rätt att veta vilka de är. Vill du veta deras provinser så får du vet.
Väldigt många felaktiga uppgifter här. Men jag tar det igen.
En socialsekreterare är en myndighetsperson, och fattar beslut som myndighet. Det betyder att man ALLTID har rätt att veta vem den personen är. Inklusive personnummer.
Jämförelsen med läkare är därför meningslös.
Det är oerhört viktigt att en myndighet inte kan ta anonyma beslut. Om detta kan man lägga vidare om man är intresserad.
Om myndmyndigjetsersonen råkar ha skyddade personuppgifter, är det uppgifterna som är skyddade. Däremot är personnumret alltid offentligt. Inte tvärtom.
I det ytterst ovanliga fallet, där det handlar om att myndighetspersonen kan utsättas för hot, Betty jag att det hänt att en hög chef kan signera beslutet. Till och med generaldirektören har jag hört. Något som säkert inte är fallet här.
Ordnär man: En person som jobbar för.en myndighet behöver inte uppge sitt personnummer till dem som får hjälp eller utreds. Enbart för- och efternamn samt kontaktuppgifter (så förvisso kan vara ett växelnummer)
Att de uppger ts personnummer är för att säkerställa att det är henne och ingen annan. Att de inte blandat samma två klienter. Handläggaren personnummer är irrelevanta för sammanhanget och kan ses som förstärkt hot om ts uppger dem i sin korrespondens. Kan ses, måste inte ses, beror på hur handläggaren reagerar.
Om man har sekretessmarkering/skyddade uppgifter är även personnumret skyddad.
Dessutom så ska det alltid finns en grund till att man väljer att ta reda på och använda en annans personnummer, och det har person rätt att få veta.
Kollade upp det hela om att en hög chef skrev under ett beslut.
Ärendet jag känner till, handlade om en kriminell person, med ett våldsamt förflutet, som borde uttalat och realiserat hot.
Här skrev generaldirektören under beslutet.
Så har man gjort i flera fall, för att skydda enskilda handläggare. Men det är alltså undantag, och säkert inte tillämpligt i TS fall.
Och återigen, det är personnumret på handläggaren man får. Har handläggaren skyddade personuppgifter är det endast det man får. Inga namn eller adress.