Inlägg från: Anonym (Men...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men...)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:27:36 följande:
    Hur har de fått tag på våra personnummer? Antar att de slagit i något register? Det är väl oftast så man går tillväga. Den frågan är egentligen mindre intressant. Jag undrar bara varför det är så viktigt att skriva in våra personnummer. Ska de nödvändigtvis stå så borde det räcka att hålla dem i brevhuvudet. Inte skriva de upprepade gånger i löpande text. Jag känner det som att de vill markera något. Löjligt. Jag blev provocerad och tänkte att jag kanske ska göra likadant för att markera samma sak. Syftet med deras utredningar borde väl inte vara att man ska bli arg och provocerad, kanske tom känna sig hotad?
    De heter ju Socialtjänsten. Vari består tjänsten?

Ingen har förklarat varför deras tillvägagångssätt ska vara okej, men om jag svarar med samma mynt. Då är det helt plötsligt ett hot. Märkligt. 
    Socialtjänsten är en myndighet och precis som alla myndigheter har de tillgång till register med samtliga invånare i Sverige. Hur skulle det annars fungera? Att skicka ett brev till exempelvis Karin Larsson utan personnummer som är det som identifierar att personen är den rätte Karin är ju som upplagt för att det ska ske missar. Det är väl ändå inte så svårt att förstå?! 
    Det misstag du gör är att du inte tycks förstå att de som utför ett arbete där inte gör det som privatpersoner utan tjänstemän. De utför ett arbete utifrån sitt tilldelade uppdrag helt enkelt. Det ligger helt enkelt i deras arbetsuppgifter att utreda orosanmälan som inkommit. Det är ju inte personligt utan något de måste göra. Det gäller ju ändå ett barn! Att de flesta ärenden är obefogad oro och läggs ner när utredning gjorts tar ju inte bort det faktum att många barn som verkligen far illa faktiskt får den hjälp som behövs tack vare en orosanmälan.
    Sedan förstår jag att man som förälder känner sig kränkt och blir orolig. Men om du vet att orosanmälan inte stämmer så har du knappast något att oroa dig för. 
    Och att era personuppgifter står med är ju faktiskt helt naturligt. Det handlar ju om en myndighet som ska utreda er som föräldrar/privatpersoner oavsett vilken tjänsteman som utför det.
    Polisen är också en myndighet. Skulle du tycka att det är ok att leta upp en enskild polis personnummer om du t.e.x skulle få ett brev hem innehållande ett ärende?
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 21:26:59 följande:
    Menar du att man inte kan skriva brev till personer utan att inkludera deras personnummer? På vilket sätt garanterar att det att informationen når rätt person bara för att man inkluderar ett nummer? I sådana fall borde de ju sända REK, men det gör man alltså inte. Personnumret i kommunikationen tillför ju absolut ingenting. Du säger att det inte är något personligt och det första du gör är att använda dig av emotionella uttryck "det är ju ändå ett barn!". Ungefär som alla andra inte är värda någonting. Det är så personligt det kan bli. 

Din föreställning om att "orosanmälan inte stämmer har man inget att oroa sig för" stämmer ju inte heller. Socialtjänsten har noga poängterat att det inte finns något som heter "falsk oro", utan oro är oro. Sedan är jag övertygad om att det finns många som fått trassel med socialtjänsten utan att ha gjort det minsta fel. 

Varför skulle det inte vara okej att leta upp någons personnummer? Varför ska en medborgare finna sig i att få sitt nummer belyst, medan en tjänsteman inte ska tåla att få sitt nummer offentliggjort? Varför ska det första anses vara okej, medan det andra ska anses utgöra ett hot?
    Svårt att förstå vad du faktiskt inte begriper? Om ditt namn och personnummer stämmer i brevet så vet du ju att du inte blivit förväxlad med någon annan. Hur kan du inte begripa det när vi sedan många år just använt personnummer för det ändamålet i Sverige. Samma namn  är det många som har så hur tycker du man ska göra för att säkerställa att det är rätt " Anna Johansson " som avses? Och med inte personligt så avsåg jag tjänstemännens uppdrag i sitt arbete. Bl.a. att utföra utredningar. Det ingår i deras arbete helt enkelt och inget de gör av egen agenda av personliga skäl. 

Och så undrar jag vad du menar med alla andra? Är det vuxna du menar så är det väl ändå en otrolig skillnad mot ett barn! En vuxen kan göra egna val och ta sig ur situationer som de mår dåligt över vilket knappast ett barn kan. Måtte vi aldrig sluta reagera och agera när barn far illa. 
    Och nej det finns inget som heter falsk oro utan alla orosanmälningar ska tas på allvar och utredas. Men därmed betyder det inte att alla leder till åtgärder från socialtjänsten. Långt ifrån. Men visst, du har rätt i att det någon gång blir fel men långt ifrån så många som du tycks tro. 
    Och hur menar du " att få sitt nummer belyst " ?Åter igen för att säkerställa att det är rätt människa som avses! Det är du som är under utredning inte tjänstemannen som gör sitt arbete. 

Finns inte en enda anledning till att dessa ska få sitt personnummer offentliggjord.
    Socialtjänsten hotas ofta i sitt arbete vilket också har uppmärksammats alldeles nyligen i Nyheterna. De gör bara sitt arbete men får ständigt nya hot från människor som anser sig kränkta. De flesta menar inget med hoten utan det sker i ren desperation men dessvärre finns också de som faktiskt gör det. 

Och så finns den kategorin som du tycks tillhöra.
    Hakar upp dig på detaljer istället för att lägga fokus på det som är viktigast. Orsaken som föranlett en orosanmälan. 
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-27 23:15:14 följande:
    Att ha en annan uppfattning är inte att vara "muppig". 
    Att ifrågasätta varför personnummer behöver nämnas tiotals gånger i en utredning, eller ifrågasätta varför sekretessbelagda handlingar med känsliga uppgifter sänds med vanlig post är fullt relevanta invändningar. 

Att i överhuvudtaget omnämna våra personnummer i utredningen är totalt onödigt. Vi behöver inte informeras om vare sig våra egna nummer, eller barnets. De skulle ganska enkelt kunna koppla ett diarienummer till personnummer i sina system som ligger i bakgrunden. Jag får ta emot mängder av post som är ställt till mig, kopplat till mig, som inte innehåller den typen av personuppgifter. 
    Ditt sätt att lägga hela ditt fokus på dessa detaljer istället för det du borde som t.e.x själva orosanmälan av dina barn får åtminstone mig att fundera -  aspberger? 
  • Anonym (Men...)
    EpicF skrev 2023-03-13 19:09:32 följande:
    Ja, du all rätt att ha din åsikt. 

Jodå, ibland går vi museeum eller besöker lekland. Händer dock inte så väldigt ofta då vi trivs bäst ute i naturen. 

Nope, röker. Och nej, min sambo röker inte heller. Hans ex och mitt röker inte de heller. 

Ja, jag vet som är pappor till mina barn. Min äldsta sons pappa har alltid haft gemensam vårdad för och har en bra relation. 

Min sambo är pappa till de två yngsta. 

Och ja, vi gjorde dna-test och faderskapsutredning på äldsta. På de yngsta var det ingen grund till det då vi är i en relation och var det långt innan jag blev gravid.

Så ja, jag har full kontroll på vems som är fädrsr till mina barn. 

Så tycker att en familj med bonusbarn och gemensamma barn ska studeras extra av socialen? Ok. Då har socialen i de olika kommunerna ett stort jobb att göra då det är vanligt att man har både bonusbarn och gemensamma barn i samma familj. 

Pm jag hade behövt stöd så jag tagit emot det. Nu behöver jag inget stöd eftersom våran familj med alla våra barn (både de tre bonusbarn och de två gemensamma) har det utmärkt. Och har förövrigt bra samarbete med den andra pappan och den andra mamman. Vi ser oss som en stor familj och har genom åren haft åtskilliga stora familjeträffar som kommer att fortsätta med. 
    Svarar dig då jag inte orkar med ts . Jag har en i min närhet med aspberger som beter sig precis som ts. Varje ord du säger eller skriver analyseras in absurdum och vänds och vrids på och framför allt så är det omöjligt för personen att släppa något och gå vidare om inte fullständig tillfredsställande förklaring och medhåll gives. Inget som upplevs som någon form av kritik släpps av personen. Enda gången är om man lägger sig helt platt och håller med personens argument. Så om du är wt ( vilket nog de flesta redan fattat att du inte är )så kan jag sätta en peng på att ts har aspberger. 
  • Anonym (Men...)
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-14 14:05:56 följande:

Många som misstänker att ts ligger inom autismspektrum.

För att få bort lite fördomar så ska jag även meddela att jag också gör det. Man behöver inte vara en komplett tok för det. Även om det händer att jag också blir lite fixerad av saker, mest intressant kunskap och inte att jävlas och få rätt.

Vi alla är verkligen inte likadana. Som jag skrivit tidigare misstänker jag mer att ts är rättshaverist, men finns ju inget som motsäger att man kan vara både och.

Precis som du säger så är det mycket olika från person till person inom autismspektrat och absolut inte min mening att peka ut alla i samma klump.

Däremot så har jag som jag sa till någon här en person i min omgivning som agerar precis som ts gör. Sitt alldeles eget sätt att tolka det som sägs och skrivs. Samt att vända och vrida allt utifrån sitt tankesätt med absolut ingen förståelse för att det kan finnas andra sätt att resonera på. Dessutom lägga hela fokus på någon detalj som i andras ögon kanske inte ses så märkligt och helt fastna i det istället för det som kanske är viktigt på riktigt. 
    Det är i mina ögon exakt det som jag uppfattar att ts gör. Och nu råkar just denna person i min närhet ha aspberger och ts beter sig på exakt samma sätt. Ett tag var jag övertygad om att de var samma person.
    Mycket svårt att föra en normal dialog med dessa personer då man måste tänka sig för vid vartenda ord man säger för att inte bli feltolkad. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?