Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?
Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:27:36 följande:
Hur har de fått tag på våra personnummer? Antar att de slagit i något register? Det är väl oftast så man går tillväga. Den frågan är egentligen mindre intressant. Jag undrar bara varför det är så viktigt att skriva in våra personnummer. Ska de nödvändigtvis stå så borde det räcka att hålla dem i brevhuvudet. Inte skriva de upprepade gånger i löpande text. Jag känner det som att de vill markera något. Löjligt. Jag blev provocerad och tänkte att jag kanske ska göra likadant för att markera samma sak. Syftet med deras utredningar borde väl inte vara att man ska bli arg och provocerad, kanske tom känna sig hotad?De heter ju Socialtjänsten. Vari består tjänsten?
Ingen har förklarat varför deras tillvägagångssätt ska vara okej, men om jag svarar med samma mynt. Då är det helt plötsligt ett hot. Märkligt.
Det misstag du gör är att du inte tycks förstå att de som utför ett arbete där inte gör det som privatpersoner utan tjänstemän. De utför ett arbete utifrån sitt tilldelade uppdrag helt enkelt. Det ligger helt enkelt i deras arbetsuppgifter att utreda orosanmälan som inkommit. Det är ju inte personligt utan något de måste göra. Det gäller ju ändå ett barn! Att de flesta ärenden är obefogad oro och läggs ner när utredning gjorts tar ju inte bort det faktum att många barn som verkligen far illa faktiskt får den hjälp som behövs tack vare en orosanmälan.
Sedan förstår jag att man som förälder känner sig kränkt och blir orolig. Men om du vet att orosanmälan inte stämmer så har du knappast något att oroa dig för.
Och att era personuppgifter står med är ju faktiskt helt naturligt. Det handlar ju om en myndighet som ska utreda er som föräldrar/privatpersoner oavsett vilken tjänsteman som utför det.
Polisen är också en myndighet. Skulle du tycka att det är ok att leta upp en enskild polis personnummer om du t.e.x skulle få ett brev hem innehållande ett ärende?