• Jbn

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-24 08:02:53 följande:
    Inte många rätt där inte,  men tack i alla fall för underhållande läsning.Skrattande

Speciellt underhållande var anledningen till anmälan. SkrattandeSkrattandeSkrattande

Jag vet också att det finns en viss kultur att kalla alla som har kritik mot en myndighetsutövning för rättshaverister. Det är väl enkelt och bekvämt så. Idiotförklar man och kanske tom demoniserar  motparten behövs ju ingen rannsakan över den egna verksamheten. Relativt vanligt fenomen för att motivera att fortsätta som innan. Jag förstår att det är både bekvämt och skänker en inre tillfredsställelse både hos sig själv och hos kollegorna. Det stärker gruppen. 

Bra då också att hänvisa folk att de kan överklaga till instanser där fritidspolitiker sitter och dömer, som litar blint på sina handläggare. Vad blir det för rättssäkerhet av det? Egentligen behöver du inte svara för vi vet alla svaret. Eller ännu bättre - inkomma med en anmälan till IVO eller kanske JO? Exakt vilka sanktionsmöjligheter tror du de har? 

Enligt dig gör inga myndigheter fel och alla som tycker annorlunda är rättshaverister. 

Skulle faktiskt vara intressant att ta del av en "kundundersökning" från de som genomgått en utredning hos Socialtjänsten. Dvs, även de som fått sina utredningar nedlagda, utan insatser eller krav på LVU. Hur många som tycker att det hela varit bra, befogat och att Socialtjänsten gjort ett bra jobb. Att informationen i utredningarna är bra, korrekt och relevant. Personer som inte har den minsta historik av psykisk ohälsa och kriminalitet, men som ändå upplever sig illa behandlade av Socialtjänsten. Jag skulle gissa på att det finns ganska många "haverister" där, eller vad tror du? 

För en myndighet kan väl aldrig göra fel och de som arbetar där är förstås alla oerhört kompetenta änglar som bara vill allas bästa? Visst är det så? Skrattande

Fy skäms på de som tycker annorlunda. De onda haveristerna...

Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men tycker någon annan skrev ett ganska bra inlägg till dig med liknande som jag tänker. 

Du verkar inte helt bakom flötet utan tvärtom kanske du lyfter helt rimliga frågor ang hur korrespondensen sköts från myndigheter. Man kan absolut ifrågasätta om man tycker något kan skötas på ett bättre sätt, tex om du tycker det är onödigt att skriva ut ditt personnummer om och om igen varför man skickar det som vanlig post om det är sekretessbelagt. 

Det jag (och den personen som jag tyckte skrev ett vettigt inlägg till dig) vänder mig mot är att du letar upp irrelevant information om individer som handlägger ditt ärende för att ifrågasätta ett (enligt dig) felaktigt arbetssätt. Jag tror ytterst få handläggare har en personlig vendetta mot dig som person och ditt sätt kommer ju inte leda till en förbättring av sekretessen. 

För sekretessens skull förstår jag dock inte vad skillnaden är om ditt personnummer skrivs en gång eller många om du inte är rädd att utredningen sprids i delar någonstans.

Jag tycker det hade varit rimligt att ifrågasätta varför sekretessbelagda dokument skickas som vanlig post och lägga ditt fokus där istället för att peka ut enskilda handläggare för att de följer sitt arbetssätt. Tror också du hade fått en mer givande diskussion då. 

• Jbn
    Anonym (Lill) skrev 2023-02-24 10:54:33 följande:
    Det var ju just därför jag skrev "med det inte sagt att alla som blir anmälda är dåliga föräldrar". Känns som en självklarhet att inte alla som blir anmälda till soc eller polisen är skyldiga, ändå måste man intyga det i varje inlägg när man ska diskutera ämnet för att ingen ska tro att man tycker att alla anmälda är dåliga föräldrar.
    Inte ens det räckte denna gång.  Men alla kan läsa för fort eller missa text ibland.

I övrigt tycker jag att dina inlägg i tråden varit mycket bra och informativa.

Rätthaveristiskt beteende, okej. Anses det kränkande att kalla folk som är rättshaverister för rätthaverister numera?

Självklart är ingen sitt beteende, eller rättare sagt vi har fler än ett beteende. Men borde inte alla då även sluta att säga brottslingar, nikotinist, proffs, lögnare, arbetsnarkomaner eller pratkvarnar också och ersätta det med "tjyvaktigt beteende" och "lögnaktigt beteende", "missbrukande beteende", "talrikt beteende" eller "professionellt beteende"?

Det blir onödigt långa texter med väldigt många upprepningar av ordet beteende är jag rädd.. 
    I vardagligt tal försöker vissa alltid använda förkortningar. Kanske vi skulle kalla kverulansparanoiker/rättshaverister kvp eller r-hav? ; )

Jag förstår ändå poängen med att påpeka just det när det gäller orosanmälan hos soc, det är viktigt att fler inte ser det som något att vara skyldig eller oskyldig till, utan att det faktiskt handlar om stöd i föräldraskapet för många och att man därför ska hålla isär polisanmälan och orosanmälan till socialtjänsten även om det i vissa fall kan ske parallellt. Det finns givetvis de fall där individer helt enkelt är högst olämpliga som föräldrar men det finns också många som hade haft nytta av stöd om det inte var så himla stigmatiserat med socialtjänsten. 

• Jbn
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-28 00:21:15 följande:
    Ditt inlägg visar på att du har en oförmåga att ta till dig andra saker. Du tror alltså på riktigt att tillvaron enbart kretsar kring dessa två saker, eftersom det är enbart de två saker jag berör? Det om något tyder väl på Aspberger - du klarar inte av att ta in intryck från omvärlden i en bredare kontext. Orosanmälan är något annat. Likaså vad jag gör på jobbet, ska äta till middag, planer för semestern osv. 

Denna tråd handlar om bristen och det onödiga i att anger personnummer på det sätt som socialen gjort, samt att posta en utredning med vanlig post istället för med rekommenderad post. 
    Hade det verkligen gjort det hade du nog, som jag tidigare skrev, fått ett annat bemötande, istället har den till stor del handlat om att du sökt upp för utredningen helt irrelevant information om dina handläggare och undrar om du borde skriva ut dessa i din korrespondens med dem. 
  • Jbn
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 09:20:12 följande:
    Att jag inte håller med om att jorden är platt är inte samma sak som att du måste förklara det för mig flera gånger. Du kan förklara det för mig en miljon gånger, jag kommer aldrig hålla med ändå.
    Du förstår inte skillnaden mellan att inte hålla med och att inte förstå. 

Att du inte håller med om något är dock inte bevisad fakta som att jorden inte är platt. Du verkar dock onekligen ha svårt att skilja på dina åsikter och fakta. 

80 sidor lång tråd där de allra flesta försökt förklara något för dig men du hamnat i tjafs med flertal och du kan ändå inte ta till dig det minsta att det kanske är du som tänker lite knasigt. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?