• Anonym (Suck)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 18:08:35 följande:

Tror kanske inte att det har så stor betydelse faktiskt. Tycker bara det känns rätt olämpligt att post utredningsmaterial innehållande personuppgifter, inte bara nummer utan även namn, adress och en massa annan i utredningen. Det kan ju lätt falla i orätta händer. Kan väl inte vara rätt att hantera sekretessbelagd information på det viset?
    Det är fullt lagligt att skicka post med personuppgifter på. Alla myndigheter gör det. Hur skulle information annars lämnas ut?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-22 10:08:49 följande:
    Jag tvivlar starkt på att Sveriges myndigheter rutinmässigt skickar sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Det skulle betecknas som tjänstefel. Jag har själv jobbat med strikt sekretess och vi fick inte ens använda våra vanliga datorer, eller skriva ut handlingar på den vanliga skrivaren då det kan lagras i minnet. Efter avslutat arbete låstes såväl dator, som skrivare, pärmar etc in i ett säkerhetsskåp i ett larmat rum med skyddsdörr. Datorn destrueras när den är färdig för att bytas ut. Att skicka dessa handlingar med vanlig snigelpost hade varit totalt uteslutet. Det var en statlig myndighet. 
    Försäkringskassan skickar både beslut och kommuniceringsskrivelser med bilagor som tex läkarintyg och andra utredningar med vanlig post. Jag själv skickar sådana brev dagligen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 18:15:17 följande:
    Att behandla andra såsom man själv vill bli behandlad är nog en bra början. Det gäller nog även min frågeställning rörande det lämpliga i att använda personnummer på det sätt som socialtjänsten gör. Inte minst som de sedan hanterar dessa utredningar. 

Jag har erfarenhet från statliga myndigheter och banker där det var en betydligt högre grad av sekretess. Så fort det förekom det minsta som kunde koppla nr till person skulle det läggas i "brännsäck" med lås på. Socialtjänsten å andra sidan tycks hantera journaler och handlingar som om det vore konfetti. Jag vill på intet sätt försvara hot eller våld, men samtidigt har jag väldigt lätt för att förstå varför det ser ut som det gör. Det räcker inte med att säga att det är för att de sysslar med myndighetsutövning. Det finns det många som gör utan att på något vis vara tillnärmelsevis så hotad som personalen vid landets socialtjänster tycks vara. Man kan ju fundera en del kring orsakerna rörande det. 
    Till exempel din reaktion på kontakten med dem är ju sannolikt en orsak. Du är antagligen varken den första eller sista som reagerar med att fokusera på allt utom själva utredningen eller orsakerna till att den startats. Det är trots allt lättare att vara arg på detaljer i handläggningen än att reflektera kring att någon anmält din familj till socialtjänsten.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-23 19:34:58 följande:
    Ja, så är det säkert och vad kan det bero på då tror? Jo, rimligen för att man känner den helt omotiverad. 

Sedan håller jag nog inte riktigt med om att användandet av personnummer i kombination med en vårdslös inställning till sekretess är att betrakta som en detalj i utredningen. 
    Om det bara var ditt brev som skickats med vanlig post eller där någon antagligen kopierat namn och personnummer från systemet och lagt in det i texten istället för att skriva det om och om igen hade det kanske varit mer än en detalj i handläggningen. Nu tror inte jag att det är så. 
    Det kan vara så att utredningen är omotiverad. I så fall kommer den att avslutas ganska snabbt och alla kan fortsätta med sina liv. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?