• humlan00

Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?

Vad har ni för boendekostnad?
    Andra fasta utgifter, per månad?

• Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?
  • Bagar Bengtsson
    me33 skrev 2023-02-21 18:45:15 följande:
    okej, plus för egen plockad vet, det gillar jag. 

Men hur dyrt har du köpt för att bli bestraffad med månadskostnader om 20tkr/månad. 
    Är det 50 - 50 då av amortering och ränta?

När jag hade bostadsrätt ville banken "björntjänsta" mig amorteringsfritt, dra åt helvete sade jag och amorterade till slut lika mycket som ränte-kostnader. Sedan blev jag miljonär på kuppen också efter 5 års amortering och prishöjning på bostad. 
    En resa som idag i Stockholm åtminstone är mycket svår att göra om på 5 år.
    Hade du lyssnat på banken och lagt amorteringspengarna på börsen så hade du haft ännu mer pengar...
  • Friger
    me33 skrev 2023-02-21 18:45:15 följande:
    okej, plus för egen plockad vet, det gillar jag. 

Men hur dyrt har du köpt för att bli bestraffad med månadskostnader om 20tkr/månad. 
    Är det 50 - 50 då av amortering och ränta?

När jag hade bostadsrätt ville banken "björntjänsta" mig amorteringsfritt, dra åt helvete sade jag och amorterade till slut lika mycket som ränte-kostnader. Sedan blev jag miljonär på kuppen också efter 5 års amortering och prishöjning på bostad. 
    En resa som idag i Stockholm åtminstone är mycket svår att göra om på 5 år.
    Nja, 20tkr för ränta+amortering. Sen har vi ju resten av utgifterna också. Numera ensamstående med 3st barn på heltid.

Amorterar ca 6.500kr varje månad, resten är ränta. Tror jag har ca 3.200.000kr i lån. Får tillbaka en del på skatten sen, har inte jämkat.

Äger en bondgård med ca 50 hektar mark. Det är därför jag har veden men är inte aktiv bonde. Lite oklar på vad den är värd i dagsläget. Priserna har ju inte rusat på senaste tiden. Men jag tänker inte sälja så det blir ju väldigt hypotetiskt.

I teorin är jag miljonär men det är ju inget som syns i plånboken. Känner mig rätt fattig.
  • me33

Verkligen nisse pung, för du vet inte emellan vilka år som jag ägde min lägenhet(för att jämför med aktie-marknaden)

• Stooler

Hyr en liten 2:a, 47m2 i Maspalomas på Gran Canaria!

Hyra (inkl el och vatten): ?500/mån

Bredband: ?26/mån

Mobilabonnemang: ?15/mån

Mat/förnödenheter: ~?300 i snitt

Summa fasta kostnader: ?841/mån x 11.00 = 9270:- i Svenska kronor ungefär.

• me33
    Friger skrev 2023-02-21 19:18:33 följande:
    Nja, 20tkr för ränta+amortering. Sen har vi ju resten av utgifterna också. Numera ensamstående med 3st barn på heltid.

Amorterar ca 6.500kr varje månad, resten är ränta. Tror jag har ca 3.200.000kr i lån. Får tillbaka en del på skatten sen, har inte jämkat.

Äger en bondgård med ca 50 hektar mark. Det är därför jag har veden men är inte aktiv bonde. Lite oklar på vad den är värd i dagsläget. Priserna har ju inte rusat på senaste tiden. Men jag tänker inte sälja så det blir ju väldigt hypotetiskt.

I teorin är jag miljonär men det är ju inget som syns i plånboken. Känner mig rätt fattig.
    Så 13500:- betalar du i ränta till en glad bankir varje månad.

Och jag antar att en bondgård kan vara värd en del men vfan, dina räntekostnader kan samtidigt begrava dig.

Jag har själv levt på bondgård och minns isolationen ifrån omvärdeln(matbutik, arbete mm) och som drivmedelspriserna har ökat nu så kan det inte vara bra för din ekonomi. 

Men sett till ytan om 50 hk så har du alla möjligheter för att odla själv och slippa ta bilen nånstans, det hade jag gjort om jag var du.

Du kan inte ta in en hyresgäst och få in 5000:-/mån och lägga de pengarna direkt mot amortering?
  • Friger
    me33 skrev 2023-02-21 19:26:52 följande:
    Så 13500:- betalar du i ränta till en glad bankir varje månad.

Och jag antar att en bondgård kan vara värd en del men vfan, dina räntekostnader kan samtidigt begrava dig.

Jag har själv levt på bondgård och minns isolationen ifrån omvärdeln(matbutik, arbete mm) och som drivmedelspriserna har ökat nu så kan det inte vara bra för din ekonomi. 

Men sett till ytan om 50 hk så har du alla möjligheter för att odla själv och slippa ta bilen nånstans, det hade jag gjort om jag var du.

Du kan inte ta in en hyresgäst och få in 5000:-/mån och lägga de pengarna direkt mot amortering?
    Visst, trivs man med gammal standard och att temperaturen pendlar lite granna så finns det ju plats. Jag har 18 rum och kök.

Har funderat på inneboende men i och med att jag har småbarn är jag ju lite kinkig.

Gården ligger inte särskilt isolerad, omkring 30min med bil från en större stad, 40-50min med buss till centrum och den som går från gården. Är en del av en by så jag har grannar även om de ligger en bit bort.

Drivmedel kostar en del, 5-6.000kr/månad ungefär.

Jo, finns mycket goda möjligheter till att odla och jag har mängder med fruktträd och buskar. Men jag har inte tid med det för tillfället.
  • Anonym (Nybliven lånetorsk ;))

Vi har precis köpt ny lägenhet, tar över nästa vecka. Med dagens ränta (3,79% 3 mån rörlig) kommer vi hamna på totalt ca 13 500 kr (Avgift 3500 kr, amortering 3300, ränta 6200 kr, drift 500 kr).
    Vi kommer sätta av 20 000 kr totalt och extraamortera överskjutande belopp. 

Vi har övriga utgifter, inkl. mat och transport på ca 7000 kr.

• me33

18 rum!

hehe härligt.

Låter som ett trevligt ställe, jag är avundsjuk. Och kan du byta till dig mjölk från någon annan i närheten så har du det ännu bättre.

• Bagar Bengtsson
    me33 skrev 2023-02-21 19:18:57 följande:

Verkligen nisse pung, för du vet inte emellan vilka år som jag ägde min lägenhet(för att jämför med aktie-marknaden)

Så du menar att du har haft en lägenhet under så kort tid att inte börsen gick upp under hela perioden...? Skeptisk till det påståendet om du inte betalade av lägenheten på 2-3 år...

• Friger
    me33 skrev 2023-02-21 20:26:15 följande:

18 rum!

hehe härligt.

Låter som ett trevligt ställe, jag är avundsjuk. Och kan du byta till dig mjölk från någon annan i närheten så har du det ännu bättre.

Jo, men jag använder inte alla. Har 3st gästrum några förråd och många som står tomma.

Haha, trivs bra men man ska gilla att jobba!
Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?