• me33

Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?

Friger skrev 2023-02-21 08:36:26 följande:

Har också omkring 20tkr i ränta och amorteringar per månad sen plus allt annat. Men inte så mycket på el-räkning. Eldar med ved ur egen skog.

Så det blir ju att hålla igen lite. Är ensamstående med barn.

okej, plus för egen plockad vet, det gillar jag. 

Men hur dyrt har du köpt för att bli bestraffad med månadskostnader om 20tkr/månad. 
    Är det 50 - 50 då av amortering och ränta?

När jag hade bostadsrätt ville banken "björntjänsta" mig amorteringsfritt, dra åt helvete sade jag och amorterade till slut lika mycket som ränte-kostnader. Sedan blev jag miljonär på kuppen också efter 5 års amortering och prishöjning på bostad. 
    En resa som idag i Stockholm åtminstone är mycket svår att göra om på 5 år.
  • me33

Verkligen nisse pung, för du vet inte emellan vilka år som jag ägde min lägenhet(för att jämför med aktie-marknaden)

• me33
    Friger skrev 2023-02-21 19:18:33 följande:
    Nja, 20tkr för ränta+amortering. Sen har vi ju resten av utgifterna också. Numera ensamstående med 3st barn på heltid.

Amorterar ca 6.500kr varje månad, resten är ränta. Tror jag har ca 3.200.000kr i lån. Får tillbaka en del på skatten sen, har inte jämkat.

Äger en bondgård med ca 50 hektar mark. Det är därför jag har veden men är inte aktiv bonde. Lite oklar på vad den är värd i dagsläget. Priserna har ju inte rusat på senaste tiden. Men jag tänker inte sälja så det blir ju väldigt hypotetiskt.

I teorin är jag miljonär men det är ju inget som syns i plånboken. Känner mig rätt fattig.
    Så 13500:- betalar du i ränta till en glad bankir varje månad.

Och jag antar att en bondgård kan vara värd en del men vfan, dina räntekostnader kan samtidigt begrava dig.

Jag har själv levt på bondgård och minns isolationen ifrån omvärdeln(matbutik, arbete mm) och som drivmedelspriserna har ökat nu så kan det inte vara bra för din ekonomi. 

Men sett till ytan om 50 hk så har du alla möjligheter för att odla själv och slippa ta bilen nånstans, det hade jag gjort om jag var du.

Du kan inte ta in en hyresgäst och få in 5000:-/mån och lägga de pengarna direkt mot amortering?
  • me33

18 rum!

hehe härligt.

Låter som ett trevligt ställe, jag är avundsjuk. Och kan du byta till dig mjölk från någon annan i närheten så har du det ännu bättre.

• me33
    Bagar Bengtsson skrev 2023-02-21 22:45:25 följande:

Så du menar att du har haft en lägenhet under så kort tid att inte börsen gick upp under hela perioden...? Skeptisk till det påståendet om du inte betalade av lägenheten på 2-3 år...

Du glömmer en sak N.P, för en lägenhet så lägger du in en kontant-insats 1/10 var det förut sedan lånar banken ut 9/10 till dig. 
    Detta skapar en mycket stor hävstång och går marknaden upp tjänar du 10 ggr mer.

Nu kan man även låna för att köpa värdepapper, jag vet och visserligen belånar vissa sig 10 ggr om men att göra det är sinnesbefriat och inget som jag hade gjort under den här tiden.
Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?