Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?

Drygt 20.000. Då är ca 2.000 av det amortering. 

Det stora wildcardet är elräkningen, över 8.000 i december, men bara 3.500 i januari? Väldigt oförutsägbart.

• Anonym (.)
    Anonym (Love) skrev 2023-02-21 08:48:00 följande:

Inte alls särskilt oförutsägbart.

Prognoserna på elpriset har varit väldigt träffsäkra faktiskt, om man brytt sig om att läsa på rätt ställe, och kanske inte använt aftonbladet som källa. 

Och förbrukningen kan ju inte heller vara särskilt oförutsägbar? Ni borde ju veta vad ni gör av med. 

Förbrukningen har jag råkoll på, ja. Läser inte prognoser för el så noga, nej. Det är säkert lättare att prognostisera om man följer mer seriöst. Har budgeterat för 15.000/vintermånad men det har det ju tack och lov inte varit i närheten av. Satte budgeten någon gång i oktober när jag la om avtalet.
  • Anonym (.)
    Uppskattar att huset med senaste räntehöjningen landar på 22.000-23.000/månad i snitt. Lånet ligger idag på ca 13.500, har dragit ner på amortering så det är mest ränta. Med senaste höjningen blir det ca 600 kr till per månad i räntekostnader. Men den har ju inte slagit igenom än på mitt lån.

Huset är stort och gammalt, bergvärme men uppvärmningskostnaden har ändå blir mycket dyrare med det groteska elpriset. Så 7-8.000kr i drift/månad.
Svar på tråden Vad har ni i boendekostnad nu när räntorna drar iväg?