me33 skrev 2023-02-21 19:26:52 följande:
Så 13500:- betalar du i ränta till en glad bankir varje månad.
Och jag antar att en bondgård kan vara värd en del men vfan, dina räntekostnader kan samtidigt begrava dig.
Jag har själv levt på bondgård och minns isolationen ifrån omvärdeln(matbutik, arbete mm) och som drivmedelspriserna har ökat nu så kan det inte vara bra för din ekonomi.
Men sett till ytan om 50 hk så har du alla möjligheter för att odla själv och slippa ta bilen nånstans, det hade jag gjort om jag var du.
Du kan inte ta in en hyresgäst och få in 5000:-/mån och lägga de pengarna direkt mot amortering?
Visst, trivs man med gammal standard och att temperaturen pendlar lite granna så finns det ju plats. Jag har 18 rum och kök.
Har funderat på inneboende men i och med att jag har småbarn är jag ju lite kinkig.
Gården ligger inte särskilt isolerad, omkring 30min med bil från en större stad, 40-50min med buss till centrum och den som går från gården. Är en del av en by så jag har grannar även om de ligger en bit bort.
Drivmedel kostar en del, 5-6.000kr/månad ungefär.
Jo, finns mycket goda möjligheter till att odla och jag har mängder med fruktträd och buskar. Men jag har inte tid med det för tillfället.