Dream007 skrev 2023-02-22 13:55:23 följande:
Nu har jag gått igenom våra utgifter för hela förra året. Här har jag räknat med ALLA utgifter och slagit ut dom på ett snitt. Gällande försäkringarna så kostar barnens försäkringar 150kr per barn och månad. Alla har en sjuk och olycksfallsförsäkring. Bilarna och huset är givetvis fullförsäkrade. Men gällande försäkringarna så har jag räknat ut totalkostnaden på ett år och då inkluderat dom försäkringar som betalas varje år.
Så här kommer utgifterna igen
Försäkringar: 18 400kr/år för ALLA försäkringar. Per månad ger det då ett snitt på 1 533kr
Larm: 570kr per månad. Denna summa är samma varje månad
Huslån: 4200kr per månad. Räntan är bunden till 31/12-23 och av den månadskostnaden är 2500kr amortering
El: År 2022 betalade vi totalt 26 534kr vilket ger ett snitt på 2 211kr per månad
Dagis: 2050kr. Denna summa är samma varje månad
Mobilerna och bredband: 800kr. Denna summa är samma varje månad
Mat: 5500kr samma varje månad
Bensin bil 1: 2000kr. Brukar bli 1800kr men för att avrunda räknar jag med 2000kr
Bensin bil 2: 3000kr. Även här brukar det handla om ett par hundra ner men för att avrunda räknar jag med 3000kr
Csn + Vatten och avlopp: I snitt 1000kr per månad
Kläder: 500kr per månad
Aktiviteter: 500kr per månad
Skatt Bilarna: 1500kr per år för BÅDA bilarna. Vilket då utslaget på 12 månader blir 125kr per månad
Blandade utgifter på 1100kr är abonnemang på barnens xbox vilket då blir 3x135kr + Netflix 159kr + A-kassa 130kr + tv-kanaler 240kr = 934kr
Vi har 10mil enkel resa till leklandet och jump så det är inte direkt så att vi åker varje månad. Vi har skotrar och fyrhjuling och därför brukar vi då när vi är lediga utnyttja dessa. Och nej dom har vi inga lån på. Aktiviteter behöver ju inte kosta pengar för att det ska vara kul.
Till närmsta pizzeria och hamburgerrestaurang har vi 5mil enkel resa så nej det gör vi heller inte så ofta.
Om vi då slår ihop alla dom kostnader så ger det ett snitt på 25 089kr. Våra inkomster är som sagt 49 000kr efter skatt. Och då är det utan extra pass.
Om vi då tar våra inkomster och drar bort summan för våra utgifter så ger det ett överskott på 23 911kr. Den summan är då den som vi kan lägga på avbetalning av husbilen varje månad.
Innan den här planen så innehåll budgeten en post på 3 800kr per månad som då var kostnaden på husbilen. Eftersom den nu ska betalas av så räknar jag därför inte med den i budgeten eftersom planen är att ALLT överskott ska betalas in på den. Det innebär då en inbetalning långt över 3800kr
Husbilen är när den inte används avställd vilket då inte medför några kostnader för skatt mer än en 50 lapp i månaden. Den är medräknad i kostnaden för försäkringar. Vi brukar räkna med att husbilen kostar 200kr varje vecka den är påställd men detta är ju under sommaren och hur mycket den kommer användas är svårt att veta innan vi får veta hur många veckor semester vi har gemensamt. När vi åker med den så fri campar vi bara. Tar aldrig in på camping och det är barnens önskemål då dom tycker att det är mysigare att fricampa i stället för en trång camping. Fricamping är grattis och medför därför inga kostnader. Kostanden för diesel är också svårt att räkna på eftersom det varierar hur långt vi åker och den posten kan även anpassas efter dom ekonomiska förutsättningarna som vi har.
Juste, servicen på bilarna brukar min man göra själv då han tidigare arbetet på bilverkstad. Materialet brukar gå på runt 400kr per år och per bil så det ger då en kostnad på 67kr per månad
Köpte smink för ett par hundralappar till mig själv här under december. Sist jag gjorde det var minst 10år sen. Har absolut inget shopping behov någon av oss i familjen så det är en minimal utgift. Ingen av oss i familjen har någon vidare shoppingbehov.
Har jag glömt någonting? 😊
Jag är ruskigt nyfiken på försäkringsbolag, vem har så billiga försäkringar?
Vad äter ni, för att betala mindre än hälften av konsumentverkets beräkningar?
Ni har fast elpris alltså? Hur länge då? Eller norrut iof så det kanske har varit så billigt. Billigt VA också!
Haha ja för skotrar och fyrhjulingar är ju gratisnöjen, vad drivs de på?
Jag börjar också förstå att "extra avbetalningar" betyder hela lånekostnaden i din beräkning.