-
Mamman till mina barn har då begärt att vi skulle flytta isär, då det är hoplöst att hitta lägenhet för närvarande (som inte är en enrummare med kokvrå) har det blivit att jag flyttat hem till min pappa, medan hon bor kvar i huset.Hursom. Jag vet inte vad som är "praxis" i sådana situationer, men hon har sagt att jag under inga omständigheter får träffa eller prata med barnen när hon har sin vecka.Själv har hon och även hennes mamma vid vissa tillfällen dykt upp när barnen varit väldigt sjuka, varit "oroliga att jag inte ska klara av det" osv.Jag jobbar dessutom vissa kvällar och har jour vissa dagar så då har mamman fått lov att stanna kvar på kvällen/natten för att jag inte tyckte det var vettigt att skeppa barnen fram och tillbaka så ofta.Så i praktiken så får hon ju mer tid med barnen än mig, men vägrar mig umgänge som "ersättning".Hon har ju själv hotat med familjerätten i tid och otid, vet inte var hon ens försöker få för resultat av det hela mer än mer bråk. Nu sitter jag och funderar på, eftersom hon inte kan kommunicera och i princip bara enhälligt bestämmer vad jag får och inte får när det gäller barnen, om jag ska börja dra in familjerätten istället.Sen är hon inte särskilt trevlig när hon kommer och ska hämta barnen. Kan vända sig till barnen och prata som om de vore kattungar, sen till mig med kolsvarta ögon och knappt säga ett ord.
-
Svar på tråden Varannan vecka
-
Vänd dig till soc eller familjerätt och berätta att hon förbjuder dig kontakt varannan vecka.
Hon gör fel. -
Vänd dig till socialen i din kommun och be om hjälp att få till samarbetssamtal. De kan inte tvinga henne att komma dit, men det ligger henne i fatet om det går så långt som till en vårdnadstvist.
Kom dit förberedd med en lista på hur du önskar att umgänget ska se ut så du inte glömmer något. Var saklig, men ärlig. Tala om att du inte uppskattar att de kommer och kollar dig när du har ditt umgänge och att du tror att det bästa för barnen vore om du kunde ringa och säga godnatt, eller i alla fall få tala med dina barn någon gång under veckan som mamman har umgänget. Föreslå också att hämtning/lämning sker på förskola/skola så slipper du träffa henne om hon är otrevlig.
Men om era ban har någon funktionsvariation eller annat som gör att de bara blir upprörda vid kontakt med den andra föräldern så behöver det ju få vara så. Men då måste det vara lika åt båda håll, de måste respektera din tid med barnen och lita på att du kan göra det bästa för dem, även om de är sjuka.
Att du dock inte kan inrätta ditt liv efter hur du ha barnen får du troligen inget gehör för, alltså det där att du vill ha kompensationstid för att mamman måste ha barnen även under din tid med dem. Då kanske det är bättre att ha uppdelningen på ett annat vis, tex:
Måndag-onsdag morgon hos mamma, du hämtar onsdag em på förskola/fritids.
Onsdag em - fredag morgon hos dig, mamma hämtar på fredag em.
Fredag em - måndag morgon hos mamman. Du hämtar måndag em och så är det du som har måndag - onsdag morgon osv.
Om hon drar det till tingsrätten så kräv i första hand enskild vårdnad för din del, om du vill ha det, och i andra hand gemensam vårdnad. Ha för mig att om båda kräver enskild vårdnad så måste de döma till den ena förälderns favör, men om en i andra hand vill ha gemensam så dömer de till gemensam om de finner det vara för barnets bästa.
-
Berätta allt om hennes beteende för familjerätten
Du ska ha hälften av huset. -
En sak till, du har rätt till halva värdet av bostaden och möblerna om det köpts för gemensamt bruk. Vem som har betalat spelar ingen roll.
En idé kan vara att du och mamman skaffar en gemensam etta med kokvrå och att ni flyttar varannan vecka istället tills någon av er hittar en annan bostad som fungerar med barnen.
Det kräver ju en del ang ekonomin, men med ett bra kontrakt er emellan borde det inte vara ett problem.
-
Tack för svar. Kände att jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen. Familjerätt och soc känns alltid väldigt dramatiskt, och man har ju hoppats på att lösa det utan att blanda in andra parter.
Lösningen med en delad lägenhet föreslog jag redan tidigare, men det var inte aktuellt ens då, enligt henne, då var det som att vi fortfarande bor ihop. Hade ju helt klart varit bäst för barnen, men tankar på att flytta ihop med henne igen i närtid känns inte särskilt lockande när hon blivit såhär demonisk på bara några månader.
Har ju blivit ett himla massa strul med husfördelningen också, hon har inte tålamod att vänta, tycker att vi kan åka till banken direkt och skriva på ett papper och klart. Hon räknar kallt med att hon ska köpa ut mig ur huset.
Har ju inte en suck hur mycket det är värt ens, vi har inte pratat om möbler eller nånting. Relativt mycket kommer ju från hennes föräldrar, ärvt eller fått av dem, en del från lägenheten vi bodde i först.
Jag lär väl försöka påtala för henne att jag kommer kontakta familjerätten. Det jag är mest rädd för att är att hon ska vinna någon fördel genom att visa sit manipulativa jag, krokodiltårar eller annat, eller gå in och dra till med ensam vårdnad. -
Det finns uppenbarligen en del elakheter hos ditt ex. Men samtidig tycker jag att det är konstig att du kräver "ersättningstid" med dina barn under hennes veckor, för att hon hjälper dig under dina veckor när du inte kan pga jobb.
Det är ditt ansvar att lösa barnomsorgen på dina veckor och du borde vara tacksam att hon hoppa in när du inte har någon annan, så du inte behöver betala barnvakt. Att du kräver att hon kompenserar dig för att hon hjälper dig är ju helt absurt. -
Familjerätten är frivilligt så hon kan hota bäst hon vill. Kan snarare vara till din fördel att ni går dit och dom hjälper er med umgängeschema.
Att du går misste om umgänge pga jobb är inget hon behöver kompensera dig för. Du får byta jobb.
Släpp inte in henne när hon dyker upp för att kontrollera dig. Var endast trevlig och kort tillbaka. I slutänden kommer du tjäna på det och barnen kommer förstå när dom blir äldre.
Se till att få ett umgängeschema som funkar för er med ditt jobb osv. -
Hej!
Jag har liknande erfarenheter och skulle i första hand råda er att kontakta en familjerådgivare. Kan hjälpa ganska mycket att ha en tredje part med i samtalen som reder upp vad som gäller och hjälper till med just kommunikation och att se saker från varandras perspektiv. Nästa steg är väl familjerätten om ni inte kommer till en lösning med familjerådgivning.
Vad gäller hus och ekonomi är mitt råd att snarast ta kontakt med mäklare för att få vet värdet på huset, banken, för att se hennes möjligheter ( och dina?) att behålla huset och vad det i så fall skulle innebära för er. Vi hade också planer på att hyra en etta, men jag är glad att det inte blev så då jag tänker att vissa konflikter kring hushållsarbete, ekonomi m.m hade fortsatt för oss, men för andra kan det ju fungera bättre.
Ni kan också kontakta jurist för att få veta vad som gäller vid bodelning. Ser ju olika ut beroende på om ni var sambo, gifta om det finns äktenskapsförord m.m. -
Ska tillägga att det finns ingen som säger att man behöver ha barnen just varannan vecka, jag och mitt ex kör mer oregelbundet, anpassat efter våra jobbscheman.
-
Anonym (hoppsan) skrev 2023-02-18 23:27:16 följande:
Tack för svar. Kände att jag inte riktigt visste var jag skulle ta vägen. Familjerätt och soc känns alltid väldigt dramatiskt, och man har ju hoppats på att lösa det utan att blanda in andra parter.
Lösningen med en delad lägenhet föreslog jag redan tidigare, men det var inte aktuellt ens då, enligt henne, då var det som att vi fortfarande bor ihop. Hade ju helt klart varit bäst för barnen, men tankar på att flytta ihop med henne igen i närtid känns inte särskilt lockande när hon blivit såhär demonisk på bara några månader.
Har ju blivit ett himla massa strul med husfördelningen också, hon har inte tålamod att vänta, tycker att vi kan åka till banken direkt och skriva på ett papper och klart. Hon räknar kallt med att hon ska köpa ut mig ur huset.
Har ju inte en suck hur mycket det är värt ens, vi har inte pratat om möbler eller nånting. Relativt mycket kommer ju från hennes föräldrar, ärvt eller fått av dem, en del från lägenheten vi bodde i först.
Jag lär väl försöka påtala för henne att jag kommer kontakta familjerätten. Det jag är mest rädd för att är att hon ska vinna någon fördel genom att visa sit manipulativa jag, krokodiltårar eller annat, eller gå in och dra till med ensam vårdnad.
Det är jättevanligt att man måste ha en tredje part med vid skilsmässa så inget dramatiskt med det.
Om ni har en etta ihop så betyder ju inte det att ni BOR ihop, ni är ju där olika tider.
Om inget står i testamentet om att det hon har ärvt ska vara enskild egendom så spelar det ingen roll. Om du känner att du kan lämna alla möbler till henne likväl som att hyra ett förråd tills du har en egen bostad så gör det.
Det finns många skänkes sidor på facebook med många fräscha saker och loppisar att köpa på så blir det inte så dyrt att skaffa när det är dags.
Ang huset, kontakta tre olika mäklare och be dem värdera huset. ta ett snitt på vad de säger och gå till banken. Banken brukar också kunna hjälpa till med värdering. Tyvärr är det inte säljarens marknad just nu, men men. Har någon som helst koll på om hon har råd att köpa ut dig? Det kostar ofta mer än man tror.
Ensam vårdnad är svårt att få, inte ens där den ena föräldern är pedofil är det säkert att det går så det behöver du inte oroa dig för.
Var som sagt saklig och lugn och tala om att du vill samarbeta på lika villkor.
Om hon stämmer dig på vårdnaden; återigen, kräv enskild vårdnad för dig i första hand, i anda hand gemensam så är risken minimal att hon får enskild vårdnad.
-
Det där med att ha barnen oregelbundet hade hon aldrig gått med på tyvärr, hon är alldeles för rutin bunden vilket visar sig extra tydligt på senare tid. Har hon beslutat något så är det så, är väl lite det som gör att vi inte kommer överens längre.
Men har tagit kontakt med mäklare, inväntar svar samt försöker få till tider.
Jag vet inte hur hon vet att hon kan köpa ut mig. Det påstod hon innan vi la in lånet på banken och då satte banken ett högre värde men oklart vad de utgår ifrån för vi har inte lämnat några papper mer än beskrivit förändringar.
Därför känns det som en chansning att kliva in och skriva på något som man inte är insatt i, som hon förmodligen vill stressa igenom. Hon berättade som hastigast att hon har ansökt om lånelöfte hos banken och att vi (eller enbart hon) behövde åka till banken och fixa papper. Men poängterar att jag inte har ett skit med hennes lånelöfte att göra osv. Förmodligen går säkert föräldrarna in och bistår.
Familjerådgivning har vi tyvärr redan försökt. Det slutade med att hon bokade tider, sa inget och blev förbannad när jag inte dök upp. Vi hann gå en gång men då tog hon bara upp irrelevanta saker.
Är ju att hon går och hotar med familjerätten i tid och otid. Känns inte som hon har koll på vad de faktiskt gör. Menar att de ska se till att jag flyttar ut huset mm.. -
Skriv absolut inte på något! Du kan förlora 100.000-tals kronor om det inte blir korrekt. Hur hon sen löser ut dig är hennes problem.Anonym (hoppsan) skrev 2023-02-20 07:17:27 följande:
Det där med att ha barnen oregelbundet hade hon aldrig gått med på tyvärr, hon är alldeles för rutin bunden vilket visar sig extra tydligt på senare tid. Har hon beslutat något så är det så, är väl lite det som gör att vi inte kommer överens längre.
Men har tagit kontakt med mäklare, inväntar svar samt försöker få till tider.
Jag vet inte hur hon vet att hon kan köpa ut mig. Det påstod hon innan vi la in lånet på banken och då satte banken ett högre värde men oklart vad de utgår ifrån för vi har inte lämnat några papper mer än beskrivit förändringar.
Därför känns det som en chansning att kliva in och skriva på något som man inte är insatt i, som hon förmodligen vill stressa igenom. Hon berättade som hastigast att hon har ansökt om lånelöfte hos banken och att vi (eller enbart hon) behövde åka till banken och fixa papper. Men poängterar att jag inte har ett skit med hennes lånelöfte att göra osv. Förmodligen går säkert föräldrarna in och bistår.
Familjerådgivning har vi tyvärr redan försökt. Det slutade med att hon bokade tider, sa inget och blev förbannad när jag inte dök upp. Vi hann gå en gång men då tog hon bara upp irrelevanta saker.
Är ju att hon går och hotar med familjerätten i tid och otid. Känns inte som hon har koll på vad de faktiskt gör. Menar att de ska se till att jag flyttar ut huset mm..
Ta det nu lugnt och systematisk. Behåll lugnet, uppträd balanserat, lugnt och professionellt oavsett vad hon gör för utspel. Dokumentera ALLT. Spara sms, mail, skriv ner vad hon sagt och spara.
1. Värdera huset av minst 2 oberoende mäklare
2. Kontakta ett juridiskt ombud - bodelningen behöver skrivas korrekt med hänsyn till reavinst och fiktivt mäklararvode
3. Fixa ett fastställt umgängesschema. Då får hon vite om hon bryter det. Ni kan få det fastställt av Tingsrätten i samma mål som skilsmässan
4. Har du någon hyggligt insatt du kan prata med? Skild kollega, syskon? Man kan behöva bolla rent mentalt. Du kan också boka enskilda samtal på Familjerådgivningen som stöd.
Ett tips är att surfa in på www.skilsmässa.se där finns många tips och mycket kunskap. -
precis, se till att skaffa barnvakt på din tid. Det är ditt ansvar att lösa genom föräldrar, nanny.se eller helt enkelt byta jobb som funkar med familjelivet.Spucks skrev 2023-02-19 09:07:48 följande:
Det finns uppenbarligen en del elakheter hos ditt ex. Men samtidig tycker jag att det är konstig att du kräver "ersättningstid" med dina barn under hennes veckor, för att hon hjälper dig under dina veckor när du inte kan pga jobb.
Det är ditt ansvar att lösa barnomsorgen på dina veckor och du borde vara tacksam att hon hoppa in när du inte har någon annan, så du inte behöver betala barnvakt. Att du kräver att hon kompenserar dig för att hon hjälper dig är ju helt absurt.