• Anonym (Ts)

Orosanmälan rätt att ta del av samtal?

Om man får en orosanmälan genom socialen, som är anonym genom samtal. Har man rätt att få ta del av samtalet? Eller är det bara socialsekreterarens anteckningar man får ta del av?

• Svar på tråden Orosanmälan rätt att ta del av samtal?
  • PH76
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-16 12:38:07 följande:

Om man får en orosanmälan genom socialen, som är anonym genom samtal. Har man rätt att få ta del av samtalet? Eller är det bara socialsekreterarens anteckningar man får ta del av?

Det skulle vara väldigt konstigt om du skulle få ta del av ett anonymt samtal, då försvinner ju hela anonymiteten.
  • Anonym (Ts)
    PH76 skrev 2023-02-16 12:41:19 följande:
    Det skulle vara väldigt konstigt om du skulle få ta del av ett anonymt samtal, då försvinner ju hela anonymiteten.
    Jo jag tycker väl det, men det står att man har rätt till orginalrapport. Om det då är samtal så borde det innefatta det?
  • LFF
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-16 13:49:19 följande:
    Jo jag tycker väl det, men det står att man har rätt till orginalrapport. Om det då är samtal så borde det innefatta det?
    Möjligen en transkribering av samtalet. Får du höra samtalet så finns ju risken att du kan identifiera rösten och då är det anonymiteten borta.
  • Anonym (Klasse)

Jag har svårt att tro att myndigheter får spela in samtal.

(Det finns speciella regler, dvs det vanliga att "det räcker att en part i samtalet känner till att det spelas in" gäller nog inte.)

Min vän på en myndighet berättade all inkommande post diareförs, men inkommande samtal får de inte ens ta uppringandes telefonnummer från.

• Anonym (K)

Samtal spelas inte in,  du får en skriftlig kopia på det socialsekreteraren skrivit ner.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-16 12:38:07 följande:

Nej. Och nej.
  • Anonym (också anmäld)

Jag skulle nog säga att det är anteckningarna du får ta del av. Har anmälan lämnats in anonymt får du inte veta av vem, men det följer ju nästan av namnet. 

Är det någon som gjort anmälan i tjänsten finns är det inte möjligt att vara anonym däremot.

• Anonym (qwerty)

Du har rätt att få ta del av en transkribering av samtalet (om det var ett samtal) eller anteckningar om det var ett brev.
    Du har inte rätt att ta del av namn eller annan information som kan röja anonymiteten för den som gjort anmälan. Det finns en sekretesslagstiftning om det.
    Frågan är väl vad du ska ha informationen till?

• Anonym (också anmäld)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-17 09:17:06 följande:

Du har rätt att få ta del av en transkribering av samtalet (om det var ett samtal) eller anteckningar om det var ett brev.
    Du har inte rätt att ta del av namn eller annan information som kan röja anonymiteten för den som gjort anmälan. Det finns en sekretesslagstiftning om det.

Det är inte en fråga som myndigheten får ställa och egentligen helt irrelevant för ämnet. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (också anmäld) skrev 2023-02-17 09:45:38 följande:
    Det är inte en fråga som myndigheten får ställa och egentligen helt irrelevant för ämnet. 
    Nej jag vet att de inte får ställa den frågan generellt (om det inte finns en utredning eller riskfaktor) men som bara en lättroad person på ett forum så kan jag ställa frågan
  • Anonym (Hin håle)

Nej, samtalen spelas inte in. 

• Anonym (Öh)

Men vad spelar det för roll? koncentrera dig på varför du är orosanmäld istället.
    är det totalt ogrundade uppgifter så kommer det fram rätt snabbt, men finns det grunder i anmälan så vet du väl själv vad det är och får försöka ta till dig fakta och förändra dig så det som inte är bra blir bra?

• Anonym (Myndighet)
    Anonym (Klasse) skrev 2023-02-16 13:56:49 följande:

Jag har svårt att tro att myndigheter får spela in samtal.

(Det finns speciella regler, dvs det vanliga att "det räcker att en part i samtalet känner till att det spelas in" gäller nog inte.)

Flertalet myndigheter spelar in samtal, bland annat Migrationsverket. Du blir informerad om det och syftet i början av samtalet. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Myndighet) skrev 2023-02-19 07:30:06 följande:
    Flertalet myndigheter spelar in samtal, bland annat Migrationsverket. Du blir informerad om det och syftet i början av samtalet. 
    Soc gör det iaf inte när man ringer in orosanmälan.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (qwerty) skrev 2023-02-17 09:17:06 följande:

Om det finns namn så är anmälan inte anonym om den som blivit anmäld har då rätt att ta del av namnet. Man kan alltså inte ringa och säga, hej jag heter Anna och vill vara anonym.
  • Anonym (Hmm)

Sannolikheten att den som är anmäld vet vem som har gjort anmälan är skyhög när den anmälde får läsa vad som sagts. Så att vara anonym är egentligen rätt onödigt. (och väldigt fegt) 

• Anonym (G)

Du har rätt att ta del av anmälan så som den upprättas skriftligt av den som tog emot samtalet. 

Inget annat.

Inget samtal transkriberas som det svamlas om här. Transkription förutsätter att samtalet spelas in, vilket det förstås inte görs.

• Anonym (G)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-12 07:55:04 följande:

Sannolikheten att den som är anmäld vet vem som har gjort anmälan är skyhög när den anmälde får läsa vad som sagts. Så att vara anonym är egentligen rätt onödigt. (och väldigt fegt) 

När man t.ex har kriminella, psykotiska eller missbrukare i trapphuset är det av ren personlig säkerhet att vara anonym. De flesta grannar blundar ändå istället för att anmäla. Så fega är dessa. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Hmm) skrev 2023-03-12 07:55:04 följande:

Fegt? 
Svar på tråden Orosanmälan rätt att ta del av samtal?